Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Като размери двата автомобила са доста близки. Dacia Spring е малко по-дълга - 3.73 метра срещу 3.67, и по-висока, но за сметка на това по-тясна. Багажният обем е 290 литра при електромобила и 252 - при i10.
Напълно сравними са и като динамика. Hyundai i10 се задвижва от трицилиндров еднолитров мотор с 67 конски сили максимална мощност, ускорява от място до 100 км/ч за 17.8 секунди и развива максимална скорост от 156 км/ч.
Spring с неговите 45 конски сили е по-бавен - 19 секунди от 0 до 100 км/ч и едва 125 км/ч максимална скорост. Но пък въртящият момент на елекромотора идва без забавяне и прави колата доста по-пъргава в градски условия.
Spring тежи 1045 кг, а i10 с автоматик - 921 кг.