IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Субсидията за електромобили в България: 10 неща, които трябва да знаете

Гафът с европейското финансиране не е единственият спорен момент в плановете за насърчаване на електрификацията

Нещо немислимо доскоро може да се случи през 2022 година: в България да се въведе държавна субсидия за покупка на електромобили. В момента такива съществуват в 17 от 27-те държави в Европейския съюз.
 
  
Dacia Spring
Ако планираната от правителството субсидия все пак се осъществи, Dacia Spring, най-достъпният електромобил на нашия пазар, ще струва едва около 22 000 лева. Но субсидията далеч няма да е достъпна за всички желаещи
  

 
Въодушевени информации, че българите ще получават по 12 000 лева от държавата, за да си купят електрическа кола, се появиха в медиите още през ноември миналата година, когато проектът за дейността на Оперативна програма "Околна среда" бе публикуван за обществено обсъждане.
През февруари 2022 министърът на околната среда Борислав Сандов спука балона: Европейската комисия категорично е отхвърлила възможността потребителски стимули в страна-членка да се финансират от общия бюджет. Чиновниците в МОСВ, подготвили програмата, би трябвало болезнено добре да го знаят, но това е отделна тема. Въпросът е, че правителството все още заявява воля да осъществи подобна субсидия - с бюджетни средства или по някакъв друг начин, примерно с косвено подпомагане по линия на оперативна програма "Транспортна свързаност".
 
 
Kia Niro EV, парламент, депутати
Всъщност в България и досега имаше субсидия при покупка на електромобил - само че тя бе достъпна само за държавната и местната администрация, чрез Националния доверителен екофонд. Финансирането от него е 20 000 лева за изцяло електрически автомобили, 10 000 лева за зареждащи се хибриди, и 40 000 лева за електрически превозни средства категория М2 и N2
   
    
Иначе ентусиазмът на медиите е разбираем: 12 000 лева субсидия означават, че бюджетен електромобил като Dacia Spring би излязъл на купувача си под 22 000 лева - на практика по-евтино от почти всичките му бензинови аналози. Само че, както нерядко се случва напоследък, медиите са пропуснали да се  вгледат в детайлите. Които променят доста картината.
    
    
Субсидията в България: какво трябва да знаете (ГАЛЕРИЯ):


 
  

 

0 от 500
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    К. ( преди 2 години )
    Пиша ви това за въглеродните емисии, защото тук се дърляме за 20-30 млн., а всяка година България плаща над 600 млн. такси за въглеродни емисии. А сега, при това голямо производство на ток и при тия повишени цени, сигурно ще плащаме НАД 1 млрд. годишно. Пресметнете какви политики за чиста природа и всякакви субсидии са възможни с такава огромна сума!
  • #20
    2 rate up comment 6 rate down comment
    К. ( преди 2 години )
    СО2 НЕ ЕОТРОВА! Борете се против вредните емисии - азотни окиси, серни окиси, сажди и твърди частици. Борете се със замърсяването на природата от всякакъв вид. "Климатичните промени" са оксиморон, климатът винаги е променлив. Въглеродната измама бе създадена чрез компютърни симулации, нямащи нищо общо с реалните климатични процеси. Все още не можем да прогнозираме климата за повече от 3 дни. А и какво е лошото в по-топлото с 1-2 градуса време? Лошото е, че това "затопляне" го няма...
  • #19
    3 rate up comment 1 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    ...компания отказва да ни присъедени. И аз вече 4-та година съм принуден да карам на дърва и на ток. А иначе искаме да сме съвременно и да сме ЕКО!
  • #18
    1 rate up comment 1 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    18 и си прав и не си. Както се казва монетата има две страни. Има наистина, които им е по изгодно и за това ги карат. Но някои и наистина нямат пари. Ако си с две малки деца, получаваш 1500 лв. и женати 1000, това прави общ доход 2500. А махни 700-800 за наем и режийни и какво става? Ами гориво, дрехи, уросци или за храна? И ако питаш мен всичките тези проблеми си идват от управляващите и скоро няма да се решат. Примерно аз искам да се отоплявам на газ, но понеже сме малко желаещите, газовата..
  • #17
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Петър ( преди 2 години )
    А бе хора кой не вижда тази измама с екологията-всички плащаме за нея а парите отиват пак при индустриалците,не отиват за озеленяване,за нови горски масиви,само малко се позамислете и се огледайте близко около Вас.Екологията стана бизнес на гърба на данъкоплатеца.Първо ,, Грийнпийс",после прясната вода,после въглеродния двуокис,после азотни оксиди,кисели дъждове,димни прахови частици,дизелгейти.......ами вулканите по света, военните експерименти??????
  • #16
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Колеги, първо изхвърлете печките на дърва и въглища, които са основният замърсител, и тогава гледайте - дизели, електрички, метан и т.н.!
  • #15
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    15, не си прав. Хората със стари коли в колемите градове в 95% от случаите могат да си позволят по-нови коли, но държат старите, защото им излиза по-евтино - а им излиза така, защото законите ни са безумни. Откъде знам? Моето семейство е такова и познавам още много. Имаме 1 голяма нова кола и 1 стара малка за града. Втората я държим, просто защото ни е почти безплатно. Ако имаше тежки такси и данъци като в чужбина, дори нямаше да я сменяме, а направо щяхме да се откажем от втора.
  • #14
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Цялата идея с електромобилите проpадна, още дълго време ще си караме коли с ДВГ или поне докато не ги направят по-привлекателни.
  • #13
    3 rate up comment 1 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    един градски ел автомобил пред един дизелов на същите години.
  • #12
    4 rate up comment 2 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    12 и 14 и какво ще карат тези хора? Аз съм съгласен това да стане, ако минималната работна заплата стане 1200 лв. поне, мин. пенсия 1000 и средната работна заплата 3000 лв. Тогава няма проблем, но с тези доходи??? Отделно се чудя, защо субсидията трябва да е за нов автомобил само? Електрическият автомобил няма значение от км или години, то си е електрическ и и толкова. Би трябвало усбсидията да важи и за втора употреба автомобили. Е може да е по -малка, но да стига за това да мога да избирам..