Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Тук вече разликата никак не е малка. По актуалната ценова листа от началото на март 2022, базовият Hyundai i10 струва 22 180 лева с ДДС, но това е за ръчни скорости. Понеже Spring е само "автоматик", и при i10 ще калкулираме 2000 лева доплащане за 5-степенна автоматична трансмисия - така цената става 24 180 лева.
Електрическата Dacia е с цели десет хилядарки по-скъпа - 34 500 лева за базовото ниво.
Иначе като оборудване са съвсем сравними: и двете имат климатик, предни електрически стъкла (при Spring - и задни), радио с USB. В Spring базовото оборудване включва Bluetooth и LED дневни светлини. При i10 за компенсация има круиз контрол.