IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Собствениците на Tesla всъщност притежават ли колите си?

Действията на компанията-производител повдигат някои въпроси

Не всички хора притежават Tesla, но почти всички имат смартфони и са наясно с предимствата на това устройство, което е постоянно свързано с интернет. То дава страхотни възможности, но монетата има и друга страна. Наскоро малък хакер успя да проследи частния самолет на Илон Мъск, който дори му предложи пари, за да спре да го прави. А какво остава за средностатистическия собственик на автомобил на марката?


Илон Мъск, Tesla


Тези въпроси задава един от редакторите на изданието Autoevolution – Влад Петриче. Той е категоричен, че когато някакво устройство е в онлайн-режим, то не е на 100% безопасност. Това няма да бъде проблем, ако неговият собственик може да контролира всичко, което то предава. В случая с автомобилните производители и по-специално с Tesla, нещата стоят различно. Ето и какво мисли Петриче по темата (публикуваме мнението му, защото представлява любопитно виждане за това, накъде върви автомобилната индустрия):

„Какво се случва, когато компаниите, които произвеждат хардуера или софтуера на вашите устройства, започнат да събират всякакви данни, без вие да имате думата за това? За да бъдем напълно честни, много хората са склонни да щракнат върху „приемам“ с голяма лекота, без да си правят труда да разгледат поне условията, така че бързайки, най-вероятно ще предоставят контрола върху това какво могат да правят тези компании със събраната от тях информация.

Индустрията на смартфоните е може би най-добрата, която илюстрира тази тенденция, но тъй като тя става все „по-свързана“, автомобилната може просто да наваксва много бързо. Например вземете едностранното решение на Tesla да премахне функцията за регулиране на лумбалната опора в Model Y въз основа на регистрационни файлове, показващи, че клиентите почти не я използват.


Tesla


Според някои това е страхотно и е направено в полза на потребителя. Игнорирането на функции, които клиентите на ползват, опростява производствения процес и намалява цената на автомобила. При Tesla това не е точно така, защото цените на нейните модели продължават да растат. Сега обаче компанията на Илон Мъск се готви да въведе друго ограничение за своите клиенти и, колкото и да е смешно, това също се отнася до седалките. Според хакера @greentheonly, Tesla се готви да пусне нова функция, която не позволява на собствениците да „злоупотребяват" с моторчето, което се използва за регулиране на позицията на седалката на седалката.

Хакерът е открил тази информация, докато разглежда все още скрит код, така че няма информация кога ще бъде въведена новата функция. По-важното обаче е какво точно представяла тази „злоупотреба“ според гледната точка на Tesla. Това, което се знае, че нарушаването на този неизвестен праг първо ще доведе до предупредително съобщение, което гласи „Открита е прекомерна употреба на мотора на седалката“.

Ако нарушителят игнорира предупреждението, превозното средство трябва просто да деактивира функцията и да информира потребителя чрез друго съобщение: „Моторът на седалката не е наличен поради прекомерна употреба“. Съответно, потребителят ще трябва да изчака 5 минути, преди да може да регулира отново седалката си.


Tesla


Някой вероятно ще се запита дали светът не е полудял, тъй като подобно нещо не би трябвало да бъде някаква новина, която си заслужава да бъде прочетена. Още повече, че тази функция (ако бъде пусната) вероятно ще засегне много малко хора. По-важното обаче е, че тя показва как компаниите планират да се справят с потенциални проблеми занапред.

Затова и трябва да се запитате – защо в Tesla изобщо биха обмислили нещо подобно? Очевидно моторът, отговорен за преместването на седалката напред-назад, е податлив на повреда и последното нещо, от което Tesla има нужда в момента, е нова сервизна акция. Така че, вместо да избере по-качествен мотор, който ще бъде и по-скъп, за компанията е много по-лесно да забрани на своите клиенти да използват функцията, както сметнат за добре.

Добре, но защо да го прави? Ами защото е по-лесно. И защото може да го направи. Проблемът обаче е друг – какво мисли клиентът? Него никой не го пита, като се твърди, че подобни действия са за негово добро. Това обаче прилича на прикрит тоталитаризъм и трябва да бъде прекратено. Собствениците на автомобили са възрастни хора, които носят отговорност за действията си и плащат за грешките си.


Tesla


На производителите обаче това не им изнасят. Ако донесете на Tesla неизправна седалка и поискате да ви я сменят по гаранция, те ще извадят дневник с вашите действия, в който се посочва, че сте коригирали твърде често неговия мотор и гаранцията ви не е валидна. Какво означава „твърде често“? За да разберете, трябва да отидете в съда, където ще се изправите срещу армия от адвокати.

Ако в случая ставаше дума за опасност от прегряване на двигателя, това е друг въпрос. Тогава клиентът ще оцени загрижеността и ще бъде наясно, че ако продължи да използва колата си, може да загуби гаранцията. Заключването на системата за регулиране на седалката обаче не защитава потребителя, а компанията. И го прави чрез нарушаване на правата на клиента да използва безплатно продукта, за който е платил.

Трябва да има ограничение за контрола на автомобилните производители върху превозните средства, след като бъдат предадени на новите им собственици. В противен случай трябва да спрем да наричаме тези хора „собственици“ и да започнем да ги наричаме „потребители“.


0 от 500
  • #11
    17 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Контрол, баце, контрол! Ако канадските камиони от протеста бяха такива, шат на патката главата и до там! А бе, не ви ли свети лампата, каква е част от "идеята"?! Дълга е темата, но повечето ще я схванат.
  • #10
    19 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Хората много лесно цъкват на "Съгласен съм" !? Ами ако не го направиш не можешш да си инсталираш дадено приложение, защото обикновенно нямаш друга възможност
  • #9
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Pope разликата е в маркетинга иначе са един дол дренки. Преди няколко години на някаква конференция питаха шефа на Касперски Лабс какъв му е телефона и той извади Сони Ериксон К800 - тогава беше модел на около 10 години.
  • #8
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Popa ot razgrad ( преди 2 години )
    Хубава тема...поради същите причини избрах Samsung и Android, а не Iphone и IOS..
  • #7
    16 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Както казват "пътя към ада е покрит с добри намерения" - и тук една добра идея може лесно да се ***. В телефоните вече го виждаме как облачните услуги - всички данни да са ти винаги под ръка и да познаят как ще ги използваш за да се случват нещата лесно и бързо се *** в следене и търговия с лични данни. "....малък хакер успя да проследи частния самолет..." - не знаех че който влезе във flightradar com е хакер.
  • #6
    7 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Конкретно това за ел.мотора на седалките определено е добра идея и за собственика кой нормален който не е безгрешен гений като тинтири би предпочел да загуби сума ти време а вероятно и пари за смяна на тази част вместо да изчака 5 минути за да се охлади
  • #5
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Гочето с голфа ( преди 2 години )
    В сервиза оторизиран или не, няма да могат да Ви сменят дефектирала, част с друга дефектна такава или с изтекъл ресурс. Пълен тормоз над автоджамбазите, а и за хората дето държат на марката, а не на състоянието на колата, с която всеки ден са на пътя. Абе пълна тъпотия Ви казвам.
  • #4
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Гочето с голфа ( преди 2 години )
    Наистина много неприятно. С тия Тесли човек една измама няма да може да направи като хората. Нов внос, неразличима от нова, на реални километри и за 15 години навъртяла 150 000 само. И не е удряна и не са шунтирани пиропатроните и еърбеците. Ми така колите ще станат скъпи като в немските автосалони бе. Защото срещу малка такса купувача ще може да проследи пълната история на колата и за какво си дава парите. В някои държави, хората които качват семействата си в тези коли държат на това.
  • #3
    8 rate up comment 12 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Казах ви кво ще стане! От една страна е потресаващо, че е възможно при такава липса на умствена дейност някой да съществува. От друга страна е възхитително, че всички такива са под един похлупак - зомбирано от Свети Теслон :D Ами да де написано е ... СЛОЖИ ПО-ДОБЪР ЕЛ.МОТОР!!! ;) нали си най-богатия в света ;)
  • #2
    5 rate up comment 3 rate down comment
    z8 ( преди 2 години )
    много смислена статия