Глобалният недостиг на микрочипове, съчетан с продължаващата пандемия от COVID-19, продължава да тормози европейския пазар и да изненадва с неочаквани промени в списъка с бестселъри. Изход от ситуацията засега не се вижда, а резултатът е безпрецедентна рецесия, като предлагането е далеч по-малко от търсенето, а за някои модели се чака повече от 2 години.
На този фон статистиката за продажбите, която сега се публикува ежемесечно от британската аналитична агенция JATO Dynamics, показва доста интересни резултати за ноември. Класацията за на-продавани модели има нов лидер - Renault Clio заменя бестселъра за октомври Peugeot 2008.
През септември, припомняме, първото място зае американският електрически седан Tesla Model 3, а през август и юли начело беше бюджетният хечбек Dacia Sandero. Лидерът от последните десетилетия VW Golf се смъкна чак на 35-о място с 6755 бройки, но пък той има достоен заместник. Това е кросоувърът VW T-Roc, който не се отличава много от Golf като оборудване и технологии, като вече заема 5-а позиция.
Много експерти твърдят че спадът на Golf в статистиката е не само заради проблемите в индустрията, а е следствие от промяна в интересите и навиците на потребителите. Дали това е вярно или не, ще стане ясно следващата година, когато недостигът на микрочипове вероятно сигурно ще изчезне (за разлика от коронавируса).
Трябва да се обърне внимание на появата в челната десетка на корейския кросоувър Hyundai Tucson, който успя да изпревари много популярния сред европейците Dacia Duster. При електромобилите лидер е Tesla Model 3, а при plug-in хибридите начело е Peugeot 3008. Като цяло пазарът за ноември записва спад с 18% спрямо същия месец на годината – 855 000 продажби. Намалението спрямо ноември 2019 г. е 29%.
Ннай-продаваните автомобили за ноември 2021 (ГАЛЕРИЯ):