Volkswagen Tiguan, който се произвежда от 2007 до 2016 година, е първородният модел на концерна Volkswagen в класа на компактните кросоувъри. Той се представи отлично на пазара, но имаше и някои проблеми, които разделиха собствениците на два лагера. Единият счита Tiguan за отлично попадение, докато вторите не искат и да чуят повече за този модел.
Кросоувърът споделя платформата PQ35 с модели като Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Yeti и Octavia. По-големият - Volkswagen Passat, също използва много от елементите на шасито. Първоначално Tiguan е оборудван с бензинови двигатели 1.4 TSI (150 к.с.) и 2.0 TSI (170 к.с.), като и с дизелов 2.0 TDI (140 к.с.). През 2011 година моделът претърпя фейслифт, като мощността на 2,0-литровия дизел беше увеличена 180, 200 или 210 к.с.
Разнообразие има и в трансмисията - Tiguan е оборудван както с предно предаване, така и с многодисков съединител с връзка на задната ос. В допълнение към ръчната скоростна кутия имаше класическа хидравлична автоматична, както и 6- и 7-степенни преселективни роботи.
Проблеми и недостатъци на първия VW Tiguan (ГАЛЕРИЯ):
Бензиновият двигател 1.4 TSI от серия EA111 има експлоатационен живот от 200 000-300 000 км преди основен ремонт. Верижното задвижване на ангренажа официално също е проектирано за подобен период. Веригата обаче страда заради слабия обтегач и често прескача зъбите на задвижващите колела само след 40 000-60 000 км. Резултатът е среща на клапани и бутала с всички произтичащи от скъпи последици.
При голямо натоварване често се стига до изгаряне на мостовете между пръстените, а понякога и до пълно разрушаване на буталата. Причината е както в неуспешната конструкция на буталата, така и в недостатъчната ефективност на замърсения топлообменник на системата на течния междинен охладител - той е запушен с маслена утайка от вентилацията на картера. Като цяло, повечето проблеми на този двигател бяха отстранени след 2011 година.