Алиансът за автомобилни иновации - могъщата група, представляваща основните производители на автомобили в Съединените щати (включително General Motors, Toyota и Volkswagen) се обърна официално към Доналд Тръмп. Милиардерът, който ще се върне в Белия дом през януари 2025 г., е призован да запази $7500 данъчни кредити, налични в момента за закупуване на електрически автомобили.
Тръмп обмисля премахването им, както беше съобщено от Ройтерс на 14 ноември 2024 г. Темата е деликатна, тъй като електрическите автомобили се борят да заемат своето място на американския пазар . Евентуалното премахване на кредитите вероятно ще доведе до по-нататъшен спад в търсенето на EV в САЩ.
Друг важен аспект е дебелата връзка между Тръмп и Илон Мъск. Приятелят и поддръжник на новоизбрания президент всъщност се е възползвал през последните години от данъчните кредити, предоставени по IRA (Закона за намаляване на инфлацията), одобрен от Джо Байдън. Тоест, Тръмп ще трябва да се съобрази и с мнението на Мъск, който поема ефективността на държавното управление в новата администрация на президента.
В писмото, подписано от Джон Бозела, главен изпълнителен директор на Алианса, не се засяга само темата с данъчните кредити. Също така са изразени опасения от разпоредбите за емисиите, както федерални, така и щатски. Някои щати - Калифорния, например, имат по-рестриктивни правила от други. Според производителите - това не следва реалността на пазара, което води до увеличение разходи за потребителите. Различните марки обаче не са уточнили какви промени биха искали да направят в правилата, ограничавайки се до искане на „разумни и постижими“ разпоредби.
Тук е важно да се припомни - в САЩ, за разлика от Европейския съюз, няма краен срок, от който ДВГ колите трябва да бъдат спрени окончателно. Администрацията на Байдън прие серия от федерални разпоредби по време на мандата си, целящи да направят автомобилите по-икономични. Ход, предназначен да насърчи преминаването към електричество. За да се съобразят с изискванията за 2032 година, определени от тези разпоредби, производителите трябва всъщност да правят поне 35% от атjомобилите чисто електрически.