Експерти от Националната лаборатория Argonne в Чикаго проведоха проучване и установиха, че от гледна точка на общия въглероден отпечатък автомобилите, захранваните с батерии, са много по-вредни за околната среда, отколкото моделите с традиционен двигател с вътрешно горене, съобщава Reuters.
С течение на времето, превозните средства на ток стават по-екологични, тъй като те не отделят вредни емисии. Експертите са взели предвид хиляди различни фактори, вариращи от вида на метала, използван в батериите, до количеството алуминий и пластмаса в структурата на превозните средства.
„Производството на електромобили отделя много повече въглероден диоксид (CO₂ ) в сравнение с автомобили, оборудвани с двигатели с вътрешно горене. Това се дължи най-вече на производството на батерии“, коментира Джарод Кели, главен анализатор в лабораторията.
Експертите са сравнили електрическия автомобил Tesla Model 3 и конвенционална бензинова Toyota Corolla и изчислиха колко километра трябва да измине колата на ток, за да компенсира щетите, причинени на екологията. В държави като Полша и Китай, където енергията се добива по „най-мръсния начин“ - изгаряйки въглища, електромобилът ще стане по-екологичен от конвенционален модел след изминаването на 126 655 км.
В Норвегия, където подобен добив отдавна е забранен, равновесието се постига след пробег от 14 000 км. За САЩ, където 1/4 от общото производство на електроенергия идва от изгарянето на въглища, тази цифра е 21 735 км.
Изследването показва, че производството на среден електрически автомобил генерира 47 грама въглероден диоксид на миля (около 1,6 километра). И това е само на етапа на производство до момента на прехвърляне на купувача. За подобен бензинов автомобил се генерират 32 грама CO₂ на миля.
Все пак има и нещо положително в резултатите от анализа – дори в най-лошия случай, когато електрическа кола по време на експлоатация се зарежда само от мрежа, захранвана от въглища, тя ще отделя 4,1 тона CO₂ във въздуха годишно, докато цифрата за бензинов автомобил ще бъде над от 4.6 тона.