IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Производството на електромобил е с 32% по-вредно за околната среда

Замърсяването с CO₂ се дължи най-вече на метала в батериите, показва ново проучване

Експерти от Националната лаборатория Argonne в Чикаго проведоха проучване и установиха, че от гледна точка на общия въглероден отпечатък автомобилите, захранваните с батерии, са много по-вредни за околната среда, отколкото моделите с традиционен двигател с вътрешно горене, съобщава Reuters.


електромобили


С течение на времето, превозните средства на ток стават по-екологични, тъй като те не отделят вредни емисии. Експертите са взели предвид хиляди различни фактори, вариращи от вида на метала, използван в батериите, до количеството алуминий и пластмаса в структурата на превозните средства.

„Производството на електромобили отделя много повече въглероден диоксид (CO₂ ) в сравнение с автомобили, оборудвани с двигатели с вътрешно горене. Това се дължи най-вече на производството на батерии“, коментира Джарод Кели, главен анализатор в лабораторията.

Експертите са сравнили електрическия автомобил Tesla Model 3 и конвенционална бензинова Toyota Corolla и изчислиха колко километра трябва да измине колата на ток, за да компенсира щетите, причинени на екологията. В държави като Полша и Китай, където енергията се добива по „най-мръсния начин“ - изгаряйки въглища, електромобилът ще стане по-екологичен от конвенционален модел след изминаването на 126 655 км.

В Норвегия, където подобен добив отдавна е забранен, равновесието се постига след пробег от 14 000 км. За САЩ, където 1/4 от общото производство на електроенергия идва от изгарянето на въглища, тази цифра е 21 735 км.

Изследването показва, че производството на среден електрически автомобил генерира 47 грама въглероден диоксид на миля (около 1,6 километра). И това е само на етапа на производство до момента на прехвърляне на купувача. За подобен бензинов автомобил се генерират 32 грама CO₂ на миля.

Все пак има и нещо положително в резултатите от анализа – дори в най-лошия случай, когато електрическа кола по време на експлоатация се зарежда само от мрежа, захранвана от въглища, тя ще отделя 4,1 тона CO₂ във въздуха годишно, докато цифрата за бензинов автомобил ще бъде над от 4.6 тона.

0 от 500
  • #36
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Смях ( преди 2 месеца )
    Да и пиенето на водка е по-полезно от водата, а пушенето без филтър от разходката в планината. Жалка и смешна е петролната мафия.
  • #35
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Стойчо Йосифов ( преди 2 месеца )
    Измишльотини на автора ! Не можеш да спреш слънцето да изгрява ! В Германия които бяха най-скептични в това отношение автомобилостроителните им компании ще преминат на 100% електромобили 2025 г.
  • #34
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Велко ( преди 2 месеца )
    https://***.reuters.com/business/autos-transportation/lifetime-carbon-emissions-electric-vehicles-vs-gasoline-cars-2021-06-29/Направих си труда да намеря статията в Ройтерс и се оказва че е там нещата са представени в далеч по-различна светлина. Просто тук пишем гръмки заглавия за да имаме посещение на скапания сайт
  • #33
    5 rate up comment 2 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 2 месеца )
    Ще се осъзнаят, ама ще е късно...
  • #32
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Два мегаватчаса произведени от въглища са два тона СО2 които са отделени за производството на фотоволтаични панели с мощност 1 киловат. Тогава сметката ти е вярна и наистина се получава 50 грама СО2 на кВтч средно за целия жизнен цикъл на панела. Само че никой палел не е произведен само от въглищни централи. Хайде сега си представи, че всички въглищни централи са затворили, а новите фотоволтаици се произвеждат и транспортират със 100% ВЕИ енергия? Колко им е въглеродния отпечатък?
  • #31
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 2 месеца )
    Фотоволтаиците се произвеждат предимно от силиций и стъкло плюс алуминиеви рамки. И трите материала не замърсяват околната среда при добива си, а само чрез обработката, като за първите два материала става въпрос за топене на пясък. Тоест най-голямата част от замърсяването идва от начина по който се добива използваната енергия. Примерът който ти дадох беше за произведен от въглищна централа ток и 1000 квч/год добив от самия панел, т.е. два мегаватчаса и си е изчистил отпечатъка.
  • #30
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До 35: Добре, да кажем 50 грама СО2 на кВтч средно за целия жизнен цикъл на панела. Не броим инвертери, батерии и т.н. Кое точно му е "зеленото" на това?
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    data ( преди 2 месеца )
    Сравнява се една индустрия на 100+ години с една прохождаща такава ?
  • #28
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 2 месеца )
    Няма такъв вариант. Още преди години, най-дългия срок за който един панел в Германия си изчистваше въглеродния отпечатък беше две години и година и половина ако е в по слънчева страна като Испания. Към момента от същите материали и със същия въглероден отпечатък се правят панели, които имат по-голяма мощност и съответно изчистват още по-бързо въглеродния си отпечатък, а след това още 20 и няколко години а последните модели и до 30 години произвеждат абсолютно чист ток.
  • #27
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    на кое викаш зелен ток? На китайските соларни панели дето на 5-тата година още не са си избили въглеродния отпечатък от производството ли? Или на тецовете на въглища и природен газ които правят бекъп ток когато слънцето не свети?