Електромобилите отделят по-малко вредни емисии от колите с двигател с вътрешно горене, но е нужно експлоатационно време, за да докажат своето предимство. Това показва и проучване на Wall Street Journal, в което са сравнени електрическата Tesla Model 3 и хибридната Toyota RAV4.
И двата автомобила имат екологична цена, която включва както производството му, така и неговото захранване. А това означава, че трябва да се вземат предвид емисиите, свързани с добива на петрол, изгарянето на изкопаеми горива от конвенционалните електроцентрали, както и добива на метал - като никел и кобалт, например, необходими за изграждането на батериите при електрическите автомобили.
Изследването показва, че производството на Tesla Model 3 и Toyota RAV4 генерира няколко тона емисии на парникови газове заради топенето на алуминий, който е нужен за производството на компоненти, а също така и при самото сглобяване на автомобилите. При Model 3 парниковите газове са 12,2 тона заради металите, нужни за литиево-йонната му батерия. Така електромобилът значително изпреварва RAV4, чийто показател е 7,4 тона, тоест с 65% повече.
След като излязат по пътищата, ситуацията с емисиите при двата автомобила започва да се изравнява. Причината е, че Toyota RAV4 изгаря бензин, за да се движи, а той се произвежда при рафинирането на суров петрол, добиван от сондажни обекти по целия свят. Когато измине около 1000 км, автомобилът се нуждае от сервизна поддръжка за смяна на отработеното моторно масло.
В същото време електромобилът на Tesla се зарежда с електричество и няма нужда от смяна на маслото. Генерирането на електроенергия също създава емисии, но американската електрическа мрежа се „екологизира“ с всяка изминала година, изгаряйки все по-малко въглища за сметка на възобновяемите енергийни източници и природния газ.
При всеки изминат километър генерираното електричество, използвани за задвижване на Model 3, отделя 34% от емисиите, свързани с производството и изгарянето на бензина, консумиран от RAV4. При пробег от около 33 000 км, изминати от двата автомобила до момента, вредните емисии, генерирани от тях, имат приблизително еднакви стойности.
Това продължава до 58 000 км, след което кросоувърът вече излиза напред. А при 160 000 км, емисиите на RAV4 вече са със 77% повече, като потребителската стойност на двата автомобила е еднаква. Общите разходи за закупуване, зареждане, поддръжка и евентуална продажба при изминати 100 000 мили на RAV4 възлизат на 33 500 долара, докато тези на Model 3 достигат 34 800 долара.