Безстепенните (или вариаторни) скоростни кутии са измислени в Германия, но далеч по-голямо разпространение получават в Япония. Много автомобили от Страната на изгряващото слънце използват такива трансмисии, които в процеса на експлоатация са доказали своята ефективност. С "безстепенни автоматици" са оборудвани редица познати коли дори и на европейски производители, които използват общи платформи с японските си партньори.
Вариаторните трансмисии са доста икономични и не по-малко важно за автомобилните производители - доста по-евтини за производство. Но наред с плюсовете си имат и редица важни недостатъци, които оказват огромно влияние върху продажбите.
Ето кои са тези несъвършенства, които са донесли на тези кутии прякора "най-неприятната трансмисия":
Защо вариаторът се счита за "най-неприятната" трансмисия (ГАЛЕРИЯ)
Ако използвате вариатора правилно, той може да ви служи почти толкова дълго, колкото хидромеханична автоматична трансмисия. Ресурсът на кутията се доближава до 150-180 хиляди км.
Не всички, обаче, боравят правилно с вариатора. Достатъчно е да забуксувате няколко пъти в кал или сняг, за да нанесете повърхностни повреди на ролките. Драскотините водят до набраздяване на метала и образуване на стружки, които замърсяват маслото. Чуждите частици влизат в клапана за регулиране на налягането на маслото, което прави налягането на маслото нестабилно. В резултат на това циркулацията на маслото се нарушава, ремъкът още повече трие повърхността и води до нови поражения.