fallback

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.      Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg     И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.

12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #38
    carpe_diem ( преди 3 години )
    ... някои домакинства (с по-големи апартаменти или къщи) плащат повече за ток на месец от това...
  • #37
    анонимен ( преди 3 години )
    точно за града е най-неизгодна ел колата, защото 90% живеем в блокове без гаражи. На суперчарджъри няма да ти излезе сметката, а аз нямам време да вися часове по зарядни станции и точно тук идва момента със споделената ел кола. След години ако ги наложат само богатите ще имат кола, това с евтина кола на старо приключва окончателно, дори ще плащаш такса рециклиране на батерията
  • #36
    carpe_diem ( преди 3 години )
    0.15 х 100 = 15 ;)25 kwh/100 km харчат много големите електрички извънградско (даже някои и на магистрала до 110-120 км/ч.Zoe, 500e, Ioniq, Kona, Leaf градско харчат 12-13 kwh/100 km.А сравнението ми за духалката е само и единствено да покаже колко смешно малко харчи нещо, дето тежи към 2 тона за да се придвижи от точка А до точка Б.Един съфорумец от друг форум се хвали, че месечно Кона-та му харчи 30-ина лева ток за средно 2000 км. Значи под 400 лева на година за 24000 км.
  • #35
    Смешко, бъркаш ( преди 3 години )
    Не са 1,5, а са 15 киловатчаса на 100 километра и то при ниска скорост.
  • #34
    анонимен ( преди 3 години )
    По принцип е много изгодно за града, но пак повтарям, трябва да има къде да се зарежда. Тоя разход дето го давате от 15 kWh за 100 км е доста оптимистичен. Нормално в момента е около 25. При нормален пробег от около 30 км на ден из града се зарежда за под 3 часа в обикновен контак и си е направо без пари. Но си иска гараж. Няма вечно на кауфланд да са свободни местата за зареждане.
  • #33
    До 38 ( преди 3 години )
    Друг пример. Бойлера ти е с мощност 3 киловата. Засечи колко време му трябва да загрее, след като се изкъпе жена ти. Само бойлера ти харчи повече от шест киловата на денонощие, ако сте двама и се къпете всеки ден. Един електромобил ще те натовари сметката с 184 kWh между 25 и 44 лв в зависимост от това дали зареждаш на дневна или нощна тарифа.
  • #32
    До 38 ( преди 3 години )
    Приятелю, разликата между електромобила и печката два киловата е голяма. Средния пробег за Европа е 13 хиляди километра на година, което е средно по 35 километра на ден. При 17 киловатчаса за 100 километра, Това са ти 6 киловатчаса на ден. Тоест с мощността на духалката, електромобила ще се зареди за 3 часа за денонощие. Смяташ ли че духалката ще ти стопли апартамента за три часа за денонощие? Колко духалки трябва да включиш за да го стоплиш? А ако живееш в къща и не те топлят съседите?
  • #31
    До carpe_diem ( преди 3 години )
    Вземи се закарай до морето със семейството и багажа с електрическа духалка! Тя и електрическата ми четка за зъби харчи малко ток, но какво от това? Сравняваме тотално различни консуматори на електроенергия с тотално различни функции.
  • #30
    до 33 ( преди 3 години )
    За да измине същите 10 километра, един модерен бензинов автомобил харчи една чаша бензин, така че не виждам какво се изумяваш
  • #29
    carpe_diem ( преди 3 години )
    38, я пак?13 квтч на 100 км разход колко става, като го преизчислим за 10 км (не за 10 минути, всичко си е изчисление за 1 час, просто ориентир)? Става 1.3 квтч, даже по-малко от 2-та квтч, дето ще "изгори духалката" ;)Другото, което можеш да сметнеш много лесно - това са ти 130 ватчаса, за да измине електричката 1 километър (тон и половина - два ламарини са това, не е детска количка). Стара крушка от 100 вата харчи тази енергия за час и 20 минути.
fallback
Последни