Ето ви три неща, които вероятно вече знаете, но като се има предвид това, което ще последва, си струва да си ги припомним. Първо, Tesla не е средностатистическа автомобилна компания. Второ, Cybertruck е възможно най-далеч от средностатистическия пикап. И трето, Илон Мъск определено не е обикновен главен изпълнителен директор. Той изглежда има мнение за всичко и се грижи то да бъде чуто. Силно и ясно.
Историята на успеха на Tesla и как компанията успя да обърка автомобилната индустрия е разказвана толкова много пъти, че няма смисъла да я повтаряме. Cybertruck обаче си заслужава да бъде проучен, защото е сравнително нов продукт и беше рекламиран като пикап, който ще сложи край на всички себеподобни, електрически или не. Дали обаче успя?
Когато става въпрос за публичност, отговорът е категорично "да". Почти не минава ден без новина (или пет), включваща ъгловатия пикап на Tesla, независимо дали става въпрос за това какъв е външният му вид, как каросерията му се разпада при теста на някой ютубър, докато на някой старт Ram нищо му няма, как терорист е избрал една бройка да детонира експлозив пред хотел "Тръмп", и така нататък.
Шумотевицата продължава, но продажбите спадат
Първо, нека се върнем към октомври 2023 година Месец преди пускането на Cybertruck, Мъск се похвали, че Tesla вече е получила "над 1 милион предварителни резервации", за модела и търсенето на нетрадиционния пикап "бие всички класации". Разбира се, запазването можеше да се направи срещу възстановим депозит от 100 долара (по-късно увеличен до 250), но това е незначителна подробност...
Ясно е, че никой, дори самият Мъск, не е очаквал тези резервации да се превърнат в действителни поръчки. Всъщност, Стефани Валдес Стрийти, директор в Cox Automotive, каза пред Wired, че "автомобилната индустрия се стреми към около 2 до 16 процента на реализация от предварителните резервации". Тъй като преди няколко седмици Tesla разкри, като част от кампания за изтегляне, че е доставила 46 096 Cybertrucks от 13 ноември 2023 г. до 27 февруари 2025 г., това прави по-малко от 5% реализация. В рамките на посочения по-горе диапазон, това не е точно музика за ушите на Мъск или феновете на Tesla.
Въпреки че никой не би посмял да обвини най-богатия човек в света, че прави подвеждащи изявления, 46 000 продажби не показват, че търсенето "бие всички класации". Разбира се, първоначално това беше новата лъскава играчка, която всеки трябваше да има, а през първата половина на 2024 година Cybertruck беше лидер в продажбите в САЩ сред клуба на моделите с шестцифрени цени. Въпреки това, в сравнение с тези под $100 000, в които попадат повечето автомобилни производители, извън Ferrari, Bentley, Aston Martin или Lamborghini, това си е доста ексклузивен клуб, нали?
Производството на Model Y е с приоритет пред това на Cybertruck
В началото на януари Business Insider съобщи, че според негови източници намаляващите продажби са накарали Tesla да премести част от работниците в завода в Остин, сглобяващи Cybertruck, на поточната линия на Model Y. В анкета сред служителите, в която ги попита какво мислят за тази промяна, от компанията казаха, че "за да отговорим на бизнес нуждите, ще направим промяна в графици на Model Y и Cyber и искаме да гарантираме, че вашите предпочитания са взети предвид".
Двама работници казаха, че това е необичаен ход, тъй като подобни промени се прилагат само за нови превозни средства. От друга страна, може би марката смята Model Y Juniper за изцяло нов модел, така че това е оправдано. В крайна сметка Model Y е всичко за Tesla, при това изключително успешен, поне до миналата година, когато продажбите рязко спаднаха. Това обаче беше нормално, тъй като всички знаеха, че обновеният Juniper скоро ще се появи на пазара, така че вероятно хората са решили да изчакат няколко месеца, вместо да купят "стария" модел.
Забравете Tesla и продажбите. Нека поговорим за роботи
Както сме свикнали да очакваме, наистина "горещите" неща обикновено идват не от компанията или нейните продукти, а от нейния шеф, който не се страхува да изрази мнението си, а и не само, при всяка възможност. Без значение производителността на Cybertruck или бързо намаляващите продажби на Tesla, на среща на персонала на 20 март Мъск се фокусира върху неавтомобилен продукт: Optimus.
"Надяваме се тази година да направим около 5000 робота Optimus", заяви Мъск. "Това е колкото един римски легион. Което е страшно дори да си го помислиш. Цял легион роботи. Това си е "уау". След това той повиши очакванията си като заяви, че Tesla ще направи "вероятно 50 000 Optimus през следващата година" (10 легиона), и впоследствие се поправи, като каза, че компанията му всъщност ще направи "може би 100 милиона робота годишно".
Дойдох, видях, победих. А след това?
Не ни се занимава с математически изчисления, не знаем дали обещанията на Мъск ще се окажат верни (въпреки че опитът му в това е по-малко от перфектен опит) и не сме историци. Нито комарджии. Сигурни сме обаче, че дори Юлий Цезар не е имал толкова много легиони, когато е прекосил река Рубикон в марша си към Рим.
След като печели в последвалата гражданска война, той е обявен за dictator perpetuo ("доживотен диктатор" на латински) през януари 44 г. пр.н.е. великият генерал едва ли е подозирал колко краткотрайна ще се окаже тази титла. Пада мъртъв два месеца по-късно, през март.
Както знаем, единственото сигурно нещо в живота е смъртта (и данъците...), така че всичко се свежда до това как искате да бъдете запомнени. Юлий Цезар, освен със завоеванията си, е прочути и с кратките си изречения, като "И ти ли, Бруте!", когато го намушкват до смърт. Вероятно, Илон Мъск също ще остане в историята, макар че едва ли някой може да предскаже с какво.