fallback

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.      Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg     И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.

12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #28
    carpe_diem ( преди 3 години )
    А и една рафинерия харчи горе-долу толкова ток, за да преработи петрола, колкото харчи електромобилът, за да мине същото разстояние, което би минала кола с ДВГ с преработения петрол. Отделно са взички отрови, които се бълват от рафинерията и от ауспусите после.Вярно, често голямата част от тока е произведена в самата рафинерия пак с петролен продукт, ама пак си е ток, нали? Всичко е софтуер в днешни дни, и ако достатъчно умно се преразпределя електричеството, няма да има никакъв проблем.
  • #27
    До carpe_diem ( преди 3 години )
    нещо си в грешка колега, духалката ти с 2КВ обявена мощност трябва да харчи 2КВ на час(1/6-та за 10 мин), докато електромобилите на 100км са от 13КилоВата нагоре (I-Pace е тестван официално и е показал 23.9КВ). Раздели последните на 10 за да получиш за 10км изминато разстояние и няма и 1-на електричка, която да направи това което си написал. Изключение прави Renault Twizy, но то не е много колата, която си представяме.
  • #26
    carpe_diem ( преди 3 години )
    А как ще се зареждат толкова много електромобили ли?Много лесно на всеки стълб за улично осветление може да пляснат поне 3-4 контакта, които да захранват съответния брой коли (колкото паркоместа са най-близо до него) с малка мощност от по 1-2 киловата. За зареждане през нощта за почти всички коли ще е достатъчно, че за някои и много повече, отколкото биха ползвали в града за следващите няколко дни. Вече за междуградско ще трябва малко повече планиране.
  • #25
    carpe_diem ( преди 3 години )
    Eдин електромобил за да измине примерно 10 км, ползва по-малко ток, отколкото 2 киловата духалка да си пуснеш да ти топли хола за 1 час. Всеки път като си правя някаква подобна аналогия, се изумявам колко скандално икономични са електричките.A тук се говори как щели да претоварят мрежите. Дрън-дрън. преходът хем ще бъде много бавен, хем няма да е толкова страшен.А точно в Тексас, в тази енергийна криза, бая хора се спасиха, защото имаха ток в електричките и им стигна до края на кризата.
  • #24
    до 30 ( преди 3 години )
    Как точно ще поевтинее токът, като се инвестират милиарди в AI трафопостчета и контролни станции, за да може електромобилчето да връща нещо към мрежата. Щото в момента няма страна, където това да е възможно. норвежци и прочие само ръгат щепсела и зареждат. Ама не всяка страна има гигаватите хидроелектрически мощности на Норвегия. И друго - как ще поевтинее, като се настанят по веригата т. нар. агрегатори, с 12-20% марж на печалбата?Пишеш си, колкото да не задремеш.
  • #23
    анонимен ( преди 3 години )
    Друг вариант е да наложат споделеното ползване. Трябва ти кола, излизаш пред вас и сядаш в първата. После цъкаш карата. Като тротинетките. Гледах един във Вашингтон - за 10 мили го закърпиха 12 долара. Ко му плащаш.
  • #22
    до VAYK ( преди 3 години )
    И ти, брато, си прочел два-три реда и текста под снимката, и вече имаш готов коментар :D
  • #21
    до 21 ( преди 3 години )
    Ама буквите гледай, не картинките :D "Имаме уникалната възможност да скъсаме с традиционния модел, при който автомобилът еднопосочно получава енергия от бензиностанцията. Той не би могъл да я върне. Докато електромобилът може. Работим върху обратими зарядни, които ще позволяват да се връща енергия към мрежата.В днешната 50-киловатова батерия на Zoe има енергия да захранва един нормален дом за 6-7 дни. Включително отоплението".
  • #20
    до 24 ( преди 3 години )
    Нали трябва да те включат в смарт грида, и да се настанят т. нар. агрегатори, които ще са още един посредник по веригата на процент... Въобще тоя доклад на ЕК е много поучителен, който може да чете...
  • #19
    Учителя ( преди 3 години )
    Само да подчертая, че поради липсата на ток спряха всички коли, не само електрическите. Като не работят бензиностанциите няма как да заредиш.
fallback
Последни