IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Има ли връзка с реалността новият план на ЕС за емисиите?

Производителите не вярват, че ще се справят с поставените още по-строги цели

Европа трябва да стане първият климатично неутрален континент. Това е целта на Европейската комисия, която представи 4-годишен екшън план, насочен към развитието на транспортния сектор. В частност, се гони прагът от 30 милиона автомобили с нулеви емисии до 2030 г.



Сред амбициите на ЕК за борба с климатичните промени са редуцирането на парниковите газове (основно СО2) в транспорта с до 90%, като до 2050 година Европа трябва да стане климатично неутрален континент. Към момента емисиите от транспорта представляват почти една четвърт от общите и за намаляването им се подготвя стратегически план. Този план ще дава насоки за следващите 10, 15 и 30 години.

Вицепрезидентът на Европейската комисия Франс Тимерманс уверява, че амбициите са "реалистични", но Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА) е на противоположното мнение, твърдейки, че тези планове са "далеч от реалността".

30 милиона автомобили с нулеви емисии през 2030 година

От лятото на 2021 година, ЕК се очаква да предложи затягане на стандартите за замърсяване на леките коли и лекотоварните машини, преди да се заеме с тежкотоварните през 2022 г. От 2025 година производителите ще трябва да посрещнат дори по-драматични протоколи (Евро 7), които сериозно да редуцират нивата на вредни емисии. До 2030 година Европа иска да редуцира СО2 емисиите с 55%, като в плана за това се предвижда дотогава по пътищата да има 30 милиона леки коли с нулеви емисии и 80 000 екологични камиона. Същевременно, поне 100 града трябва да станат климатично неутрални, сред тях повечето европейски столици.



В подпомагане на тази визия се предвижда изграждането на 1 милион публични станции за електромобили до 2025 година, които ще станат 3 милиона до 2030 година (броят им през 2019 бе под 200 000. Предвижда се в първия период да се изградят и 500 водородни зарядни станции, чиито брой трябва да нарасне двойно до края на следващото десетилетие.

2050: 0 коли с ДВГ и "почти" 0 инциденти

До 2050 година почти всички нови коли, ванове, бусове и камиони се очаква да са без ауспухови газове. Другата голяма амбиция е редуцирането на общия брой превозни средства по пътищата, както и редуцирането на фаталните инциденти до почти нулеви нива. Европа иска да установи и принципа "замърсителят плаща" и "потребителят плаща" за всички начини на транспортиране чрез нови механизми. Така, ще има "екологични" глоби и нови данъци (подобни на планирания във Франция за по-тежките леки коли).

(Почти) неизпълними цели

От асоциацията АСЕА споделят идеята за "устойчива и интелигентна мобилност" но смятат, че визията на ЕС е "много далеч от днешните реалности". Според скорошно проучване на институцията, от 243 милиона леки коли в съюза, по-малко от 615 000 са електрически или с горивни клетки. Това представлява едва 0,25% от общия брой.



"За да се постигнат целите на Комисията, броят на автомобилите с нулеви емисии би трябвало да нарасне поне 50 пъти само за 10 години", заявява президентът на АСЕА Ерик-Марк Юйтема. "Все още няма условия за да се постигне такава голяма стъпка напред", добавя той, подчертавайки че средната възраст на един автомобил в Европа е 11 години. Юйтема се притеснява също, че все още високата цена на екологичните автомобили, в настоящия икономически контекст, ще накара потребителите да отложат покупката на нов автомобил, което ще доведе до нарастване на възрастта на автопарка.

Според президента на автомобилната асоциация, Европейската комисия би трябвало да има амбиции не само по отношение на броя зарядни станции, но и по правилното разпределение на инфраструктурата, където в момента има големи несъответствия. Някои държави имат все по-добре развита инфраструктура, но други са много далеч. Освен, че броят на терминалите да трябва да нарасне 15 пъти през следващото десетилетие, би трябвало държавите да имат поне критичен минимум с точки за зареждане.

0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    GRIDSERVE ( преди 3 години )
    Аспо, Ремус и Magnaflow не харесаха това :D
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    нордфейс ( преди 3 години )
    #10Аз съм инженер и работя по технологични проекти. Имах и късмета да работя по така наречените CO2 captures.Ти за какво говориш?
  • #8
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 10 ( преди 3 години )
    Поддържа се икономика, но само ако клиентите на тези професии са комшиите, а не твоите хора. Как иначе страни като Швейцария, Люксембург и Сингапур са сред най-богатите без да произвеждат нищо. Продават "безплътна" услуга само. Виж когато услугите са само за вътрешен пазар това вече е лошо.
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До #9 ( преди 3 години )
    Наврежда на тези общества с ускорена деиндустриализация . Корона кризата показа че наречените от теб "развити общества" не могат нищо да произведат . Ако си мислиш че икономика се подържа от модерни "професии" като коучинг , консултант за какво ли не , ПР , бранд мениджъмънт и прочее безмислени и непродуктивни дейности много се лъжеш . А колапса на "развитите" общества в момента се предотвратява от постоянни заеми . Предполагам на всички е ясно как ще завърши това.
  • #6
    3 rate up comment 1 rate down comment
    нордфейс ( преди 3 години )
    #1 абсолютно точно за циментовата промишленост.Там се работи здраво за намаляване на ЦО2 чрез улавянето му. Аз работих по такъв пилотен проект още преди 3-4 години. Сега вече се реализира.А който цапа да плаща е изключително точна политика и не виждам да е навредила на по-развитите общества където се прилага от години.
  • #5
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До #6 ( преди 3 години )
    В лабораторията всичко може , но в реалността как става ? И най важното - на каква цена ? Ако имаш избор - синтетично гориво на цена 5 лв за литър и фосилно за 2.50 , кое ще избереш ?
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 3 години )
    Еко фантасмагориите ще струват на населението огромни средства . Любопитен съм кой политик в предизборната си платформа е декларирал тези намерения ? Как така сега изведнъж излизат с подобни решения които ще ни докарат до просешка тояга буквално ? Очевидно е че мотивацията на политиците да пробутват това обирджийство идва от съвсем друго място . Тези ограничения ни се налагат против волята ни и в наш ущърб . А в същото време Китай строи по един ТЕЦ на въглища на всеки две седмици !
  • #3
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Въглеродния двуокис от индустрията може да го превърнеш в бензин, дизел или газ и да го ползваш (кръгова икономика) без да отделяш допълнителни количества в атмосферата, вместо да набиваш фосилни горива за производство на електричество и да добавяш милиарди тонове заради непрекъснатия ръст. само че то трябва малко акъл да имаш, не да си блъскан от тока ненормалник с Нулево ай-кю
  • #2
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 3 години )
    Анти-Европпейския Съюз е помислил за притесненията на производителите : По-високи цени на електромобилите ? Няма проблем - ще направим конвенционалните автомобили по-скъпи с "еко" изисквания и готово - електромобилите ще станат по-евтини . Ако и тогава не ги купувате - ще затегнем още "еко" изискванията и тогава ДВГ няма да има изобщо . Радвайте се на псевдо- демокрацията в която живеете - нищо не се забранява , просто се въвеждат правила които да подсигурят на практика ефекта на забраната.
  • #1
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Абсолютно безумие! Каква климатична неутралност ги гони тия, най големия замърсител е циментовата промишленост - някой да е чул за мерки срещу тях?