През 2019 година, комбинираните нива на СО2 емисии на повечето автомобилни производители не бяха близо до заложените от Европейската комисия норми от 95 гр/км за 2020 г. Ново проучване на Jato Dynamics за 21 страни показва, че сега ситуацията е доста по-напреднала. И докато в началото на годината 13-те най-големи компании да са били в очакване на санкции, то сега повечето са лимитирали щетите и дори ще избегнат глобите.
Към момента, Volvo са успели да постигнат заветната цел от 95 гр/км, а компании като BMW, Toyota и Hyundai също са близо до тези постижения. Според специалистите на Jato, тези компании ще постигнат индивидуалните си цели сравнително лесно, чрез промяна на настоящия си микс от модели и фокус върху продажби на по-екологични коли.
Между януари и септември тази година, регистрациите на нови коли са намалели с 29% спрямо същия период за миналата година. Въпреки това и пандемията от коронавирус, която засегна всеки един аспект на автомобилната индустрия, автопроизводителите продължават да са под натиск да редуцират средните нива на въглероден двуокис в автопарковете си, за да избегнат големи глоби.
Според правилата на ЕС, всеки допълнителен грам въглероден двуокис над нормата от всеки новорегистриран автомобил ще доведе до глоба от 95 евро. И само можем да си представим за какви суми ще става въпрос умножено по хиляди бройки. Като решение, много марки спряха свои по-слабо продавани модели, особено тези, чиито емисии са далеч над нормите.
Volvo е сред отличниците, постигнали средни норми СО2
Така например, Suzuki спря своя компактен всъдеход Jimny (макар че го върна по-късно като товарен модел), а Mercedes-Benz обяви, че ще спре да произвежда повечето си купета и кабриолети. И докато някои компании си решават проблемите, чрез купуването на квоти за емисии от по-екологични производители, по-тежко е положението при Jaguar Land Rover, които очакват да бъдат глобени с над 90 милиона паунда, тъй като не успяват да постигнат таргетираните редукции на СО2 тази година.
Британският производител заявява, че това ще се случи заради закъсненията с представянето на плъг-ин хибридните версии на моделите си на пазара. От компанията открито недоволстват, че това се случвай най-вече поради външни фактори като коронапандемията, но междувременно продажбите на двата им вече лансирани PHEV модела - Evoque и Discovery Sport, бяха спрени поради несъответствия в данните им за емисии.
Все пак, от JLR се надяват в последното тримесечие на 2020 продажбите им на електрически и плъг-ин хибридни модели да са около 11 - 12% от общите.
Връщайки се на стратегиите за намаляване на емисии, спирането на "цапащи" модели е едната стратегия, но автопроизводителите също ускоряват усилията си за електрификация в гамата. Това се дължи на така наречената "суперкредитна система", която дава на фирмите допълнителни стимули за да предлагат автомобили с нулеви и по-ниски от 50 гр/км СО2 емисии. При калкулиране на средните нива емисии за даден производител, всеки такъв продаден автомобил се брои за два.
Според Jato Dynamics именно суперкредит политиката е основен фактор за ръста в регистрациите на електромобили и плъг-ин хибриди тази година. За наблюдаваните 27 европейски пазара, той е 67% спрямо миналата година. От януари до септември, делът на електрифицираните коли е нараснал от 7,8 до 18,1% от общите продажби.