Неведнъж сме се оплаквали, че колите стават все по-еднакви напоследък. Това е неизбежно: първо, те се сглобяват с компоненти от едни и същи доставчици; второ, налага им се да покриват едни и същи норми за екология и безопасност; и трето, стремят се да следват едни и същи дизайнерски философии, защото опитът да се отклониш от утвърдените вкусове се струва твърде рискован на счетоводителите. Най-потърпевши от тази тенденция са журналистите, на които се налага да си изсмукват от пръстите какво да кажат за автомобил, който вече са описвали неведнъж по-рано.
4.50 метра дълъг и с 2.73 м междуосие, С5 Aircross предлага повече простор от мнозинството конкуренти
И така, ето ни пред Citroen C5 Aircross Hybrid: зареждащата се хибридна версия на доста популярния (вече над 250 000 продажби) кросоувър на французите. Ето го и проблемът: тази кола е на една и съща платформа и ползва еднакви компоненти на задвижването с хибридното Peugeot 3008, което вече сме карали, с хибридния Opel Grandland X, който вече сме карали, и с хибридния DS 7, който... сещате се.
С най-искрено задоволство обаче трябва да кажем, че този път задачата не е трудна, защото в Citroen запазват - даже 45 години след поглъщането от Peugeot - навика да правят нещата по свой собствен начин. Макар и технологично близък до споменатите три машини, този хибрид се усеща по съвсем различен начин.
Първата и най-очевадна разлика е в дизайна. Творческият почерк на севлиевския зет Александър Малвал се харесва на едни и озадачава други. Но никога не бихте объркали един съвременен Citroen с друга марка. Смелите airbumps от C4 Cactus не успяха да се наложат, но останалите оригинални елементи в дизайна на Малвал са си тук. И явно се радват на симпатиите на публиката, защото по данни на Citroen впечатляващите 95% от продаваните С5 Aircross се поръчват с разноцветните орнаменти (не по-малко впечатляващите 50% от сделките са с най-високото ниво на оборудване).
Другата осезаема разлика е в окачването. То може и да не е революция като онова в някогашния DS, но ползва доста умно измислени хидравлични "възглавнички" на амортисьорите, и така осигурява отчетливо повече комфорт от родствените Peugeot и Opel. Същото важи и за доста необичайните като дизайн седалки.
Разбира се, всичко това вече ви е известно от теста ни на бензиновия C5 Aircross преди година. Към неговия комфорт тук се добавя и тихото, безкрайно плавно ускорение на електромотора.
224 к.с. максимална мощност 360 Нм макс. въртящ момент 8.7 секунди 0-100 км/ч 225 км/ч максимална скорост |
Хибридният кросоувър ползва 180-те конски сили на познатия ни 1.6-литров бензинов турбомотор на PSA, но комбиниран с електромотор с мощност 110 коня, и с 13-киловатчасова батерия, интегрирана в пода.
Резултатът е комбинирана максимална мощност от 225 конски сили, 360 нютонметра максимален въртящ момент и много приятни ускорения в скалата между 0 и 70 км/ч. От място до 100 км/ч ще ви трябват 8.7 секунди, което е прилично, но не и смайващо. Братовчедите 3008 и DS7 имат и версии с по два електромотора и над 300 коня - както и със задвижване на четирите колела. В Citroen се задоволяват само с предно предаване, защото твърдят, че никой не си купува техните модели за офроуд приключения - много правилно наблюдение.
Тази кола залага на практичността. Трите задни седалки са отделени една от друга и всяка може да се плъзга напред и назад. При максимално изтеглено напред положение багажникът достига рекордните за сегмента 600 литра обем
Тази проява на скромност се отразява благоприятно и на цената: 79 000 лева в ниво Feel и 84 500 лева във върховата версия Shine. Това е потискащо много за семеен SUV, разбира се, но е доста атрактивно за плъг-ин хибрид. По-мощното 3008 със задвижване на четирите колела с лекота прехвърля 100-те хилядарки. Отделен въпрос е, че в почти всяка европейска страна - от Франция до Полша и Румъния - държавата ще поеме една солидна част от тази цена. Българското правителство обаче предпочита да харчи парите ни за по-важни неща.
Даже по-евтиният хибрид на C5 Aircross е много добре оборудван: всички системи за безопасност, включително авариен спирачен асистент с радар и активен асистент за следване на пътя, камера за заден ход, автоматични LED светлини, споменатото хидравлично окачване, климатроник с опция за дистанционно програмиране, 8-инчова мултимедия с навигация, и 18-цолови лети джанти с диамантен ефект.
Осемстепенният автоматик е дело на японската Aisin и се справя много гладко със задачите си. Колата е способна да се движи само на ток до 130 км/ч, макар че при такава скорост трудно ще постигнете максималния пробег на батерия от 55 км. Около 40 км обаче са напълно постижими, а проучванията на Citroen показват, че при 75% от хората ежедневният пробег е по-малко от това. При редовно зареждане на батерията - тоест всяка нощ - действително можете да докарате разхода до около 2 литра на 100 км. Но само за първите 100 км. Зареждането отнема два часа със специалното стенно зарядно, или седем часа от контакта.
Можете да избирате режима на движение. Примерно да ползвате бензиновия двигател, така че да си оставите пробег само на ток за центъра на града. Французите са инсталирали една синя лампа в огледалото, която показва на минувачите, че се движите, без да ги тровите с емисии.
Както вече споменахме, електромоторът дава много приятно ускорение. Във време, в което даже грамаданските SUV и баничарките се фукат със "спортно" поведение и усещане (съществуващи само в главите на маркетинг отделите, естествено), C5 Aircross откровено си казва, че държи единствено на удобството. Въпреки по-ниския център на тежестта на хибрида и той се накланя осезаемо в завоите, и не ви подтиква да натискате газта. Това е цената за умението, с което поглъща всяка неравност. Тишината, безгрижното ускорение и липсата на вибрации го правят една от най-отпускащите и лишени от стрес коли, които сме карали наскоро. А стресът е нещо, което е много важно да избягваме, когато можем. Особено в години като 2020.
Още снимки от теста на C5 Aircross Hybrid вижте в ГАЛЕРИЯТА: