Неведнъж сме се оплаквали колко еднакви ни се струват съвременните автомобили. Особено така наречените кросоувъри.
В технологично отношение това е разбираемо - тези коли ползват сходни модулни платформи, получават компонентите си от едни и същи поддоставчици, и трябва да отговарят на едни и същи изисквания за безопасност и емисии.
НО ПОВЕЧЕТО ДНЕШНИ АВТОМОБИЛИ са като две капки вода и на външен вид. За което вече виновни са търговските отдели. Когато някой налучка печелившата формула, останалите смятат за най-разумно просто да я прекопират. Но ето ви и едно голямо изключение: Citroen C5 Aircross.
Славната френска марка дълги години се луташе, докато новите собственици от Peugeot се чудеха къде точно да я разположат на пазара. Преди няколко години те най-после взеха решение: Citroen щеше да се цели в по-младите, по-свободомислещи клиенти. Главният дизайнер Александър Малвал създаде необходимия дизайн, в който C5 Aircross е нещо като черешката на тортата.
ТОЗИ ДИЗАЙН ПРЕДИЗВИКВА полярни отзиви. Традиционалистите го отричат, по-гъвкаво мислещите го смятат за свеж и интересен. Но и двете групи признават, че днес Citroen изглежда като никоя друга марка в света.
В интерес на истината този Aircross е малко по-приглушен от C4 Cactus, с който започна революцията в дизайна. Пластмасовите защитни капсули по вратите са почти изчезнали, предницата е станала доста по-агресивна. Но общото фънки излъчване се запазва.
Французите доста закъсняха с качването на претъпкания SUV-влак. Първият им опит в тази посока, C4 Aircross, бе на базата на Mitsubishi ASX и от любезност ще го наречем само "недодялан".
C5 Aircross е вече собствена разработка, която дели една и съща платформа и технологии с Peugeot 3008 и Opel Grandland X. Това означава две неща: задвижване само на предните колела, и изобилие от пространство.
ПРАКТИЧНОСТТА Е ЕДИНИЯТ СИЛЕН КОЗ на този автомобил. Мястото вътре е в изобилие, на задната седалка спокойно могат да седнат трима души, дори двама от тях да са в бебешки столчета. Багажникът побира 580 литра в най-малкия си вариант и надхвърля 720, ако плъзнете задните седалки напред.
Вторият коз е в комфорта. Седалките са не само интересни като дизайн, но и доста удобни. Оборудването е богато даже в базовите версии: всички системи за сигурност, парктроник отзад, ограничител на скоростта, климатик, доста практични дюзи за стъклата, вградени в самите чистачки, автоматични LED светлини, отопляеми огледала, 8-инчова мултимедия с Bluetooth и 17-цолови алуминиеви джанти. Цената на това е малко под 43 000 лева, което наистина е добра оферта за този сегмент.
Около 52 хилядарки ще ви купят върховото ниво на оборудване, с камера за задно виждане, парктроник и отпред, асистент за поддържане на лентата, който върти волана вместо вас, адаптивен темпомат и кожен салон. Единствената ни забележка към този иначе много приятен интериор е за бутоните под навигацията. Те са толкова чувствителни, че има 50% шанс при всяко посягане към тъчскрийна неволно да си включите и отоплението на седалката.
ПРИ ЗАДВИЖВАНЕТО ИЗБОРЪТ е между четири двигателя и две трансмисии - шетстепенна ръчна и 8-степенен автоматик, който работи изненадващо добре.
130 к.с. максимална мощност 230 Нм макс. въртящ момент 195 км/ч максимална скорост 10.5 секунди 0-100 км/ч |
Базовият мотор е турбобензин с обем 1.2 литра и 130 коня мощност. Според нас той е напълно достатъчен - въртящият момент от 230 нютонметра позволява спокойно изпреварване. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема малко над 10 секунди. От Citroen обещават 5.2 литра на 100 км разход при смесен цикъл, но извън вълшебния свят на рекламните брошури се подгответе по-скоро за около 6.5 на сто. Ако искате повече пъргавина, има и 1.6 турбобензин със 181 коня. Има също и два дизела - 1.5 със 130 конски сили и двулитров със 180.
Дори и с основния трицилиндров агрегат колата се усеща жизнена, а добрата шумоизолация на купето означава, че няма да чувате прекалено отчетливо звука на разгневен миксер. Воланът е достатъчно директен и този Aircross стои доста стабилно на пътя. Но целта никога не е била да е спортен. Окачването е значително по-меко, отколкото при Peugeot 3008, и прави тази кола идеална за дълги пътувания.
С две думи, това е най-после автомобилът, който отдавна чакахме от Citroen. Старият C4 Cactus предложи дизайна, но почти нищо друго. Тук под интересния вид се крие и една съвсем прилична кола - всъщност най-добрата кола, която французите са правили от доста време насам.
Още снимки на Citroen C5 Aircross вижте в галерията: