IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

Германците ни дават една семейна кола, забъркана от същите съставки като Peugeot 3008, но по съвсем друг начин

От 27 октомври 1806 година, когато Наполеон влиза на кон в покорения Берлин, германската душа не е преживявала нещо подобно. Opel, eдна от гордостите на местното автомобилостроене, стана част от Peugeot. И вече е ясно, че занапред ще използва изцяло платформите и технологиите на французите.

НE E ЧУДНО, ЧЕ ПОЧИТАТЕЛИТЕ на марката гледат с известно подозрение на първите продукти от този странен съюз. Какво ще е това германско инженерство, проектирано на практика от французи?
Но след като тествахме новия Grandland Х в околностите на Франкфурт, можем да успокоим фен клуба на Opel. Основания за тревога засега няма.

НАЙ-ЛЕСНО МОЖЕМ да ви покажем за какъв точно автомобил става дума с помощта на две невинни закуски: един френски кроасан и един почтен германски бретцел. 
Всеки ще ви каже, че Peugeot 3008 и Opel Grandland са на практика идентични коли, защото имат една и съща платформа, едни и същи двигатели и едни и същи електронни системи.
Изобщо това са два автомобила, очевидно замесени от еднакво тесто.
Но те си приличат точно толкова, колкото кроасанът прилича на бретцел.

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

ГЕРМАНЦИТЕ СА ВЗЕЛИ СЪЩИТЕ съставки, но са ги приготвили по своя собствена рецепта.
Това се вижда още от пръв поглед. Докато 3008 е дръзко, необичайно и разчупено, Grandland е класически елегантен.
Висящият сякаш във въздуха покрив е зает от Astra, както и интересните задни колони. Светлините и характерната предна решетка недвусмислено показват, че напук на всякакви технологични заемки това си е Opel.
Вкусовете за дизайна рядко съвпадат, но поне според нас този тук е цели стъпала над безличната Аntara - предишния опит на Opel в този сегмент.

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

РАЗБИРА СЕ, МЕЖДУ Grandland и Аntara има и една сериозна разлика: новият модел изобщо не предлага 4x4 задвижване.
Получавате само предно предаване в съчетание с нещо, наречето Intelligrip. Между нас казано, това е единствената ни сериозна забележка към този автомобил. Накратко казано, Intelligrip е една безсмислица, създадена от Peugeot да баламосва клиентите. Това е превключвател за електронния контрол на стабилността, който ви дава пет режима: нормален, сняг, кал, пясък и спортен, който изключва системата. Факт е, че една интелигентна ESP може да ви помогне много на хлъзгава настилка. Но също така е факт, че няма никаква нужда да я превключвате ръчно, защото в нормален режим компютърът го прави вместо вас, и то доста по-бързо и адекватно.

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

ВЪПРЕКИ ДОБАВКАТА "Х" в името, Grandland няма претенции да е офроуд автомобил. Мислете за него като за семейна кола с модерен дизайн и с малко по-висок просвет, така че да нямате грижи при излети в планината.
Като компенсация за липсващите мускули той предлага много рафинирано управление, завидна за този клас шумоизолация на купето и доста повратливост - най-вече заради относително ниското си тегло.

КОЛКОТО ДО ЗАДВИЖВАНЕТО, засега изборът от двигатели е малко по-скромен, отколкото при Peugeot. Имате 1.6-литров дизел с мощност 120 коня -  разумен избор за хора, които изминават големи разстояния всяка седмица. С този мотор Grandland съвсем реалистично може да харчи около 5.5 на сто - но не и 4.5, както обещава листовката на Opel.
На нас обаче ни допадна повече бензиновата версия - 1.2 турбо със 130 коня.

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

САМО ДОПРЕДИ 5-6 ГОДИНИ щеше да ни напуши смях, ако някой ни предложи голям SUV с трицилиндрово моторче.
Но тук то е предостатъчно: усеща се пъргаво, жизнено и рафинирано. 230-те нютонметра стигат, за да изпреварвате спокойно. Стигнаха даже да ни навлекат една глоба за превишена скорост по уж безлимитните магистрали край Рюселсхайм. Разходът при подобни своеволея наближаваше 8 на сто, но при по-спокойно каране се смъква до 6.5 - съвсем приличен показател.
Ако все пак искате повечко мощност, ще трябва да почакате до догодина за 1.6-литровия турбобензин със 180 коня.

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

В ИНТЕРИОРА GRANDLAND също е безкрайно различен от 3008: доста по-консервативен, но и по-практичен.
Материалите изглеждат качествени, мултимедията със сензорен екран е лесна за ползване и предлага едно от най-безгрижните свързвания с мобилни устройства на пазара. Допълнителен коз за Opel е системата ОnStar - бърз бутон за връзка с оператор (на български език), който може да ви свърши всякаква работа: от сервизна информация до резервация в ресторант и дистанционно зареждане на адрес в навигацията.

МЯСТОТО ВЪТРЕ Е ИЗОБИЛНО. Седалките ни се сториха леко странни, но пък са сертифицирани от германското дружество за здрави гърбове, така че може би си струва да свикнете с необичайната позиция.
Багажникът дава 514 литра с изправени задни седалки и 1650 със сгънати, което отмята всички квадратчета на семейните нужди.

Различна рецепта: тестваме новия Opel Grandland X

ПОСЛЕДНОТО, НО НЕ ПО ВАЖНОСТ, предимство на Grandland е цената му. Долната летва, за 1.2 бензин, е 38 000 лева, което включва електрически огледала, климатик, предна камера, мултифункционален волан и адаптивен круиз контрол. Най-високото ниво започва от 45 хилядарки и добавя 18-цолови алуминиеви джанти, кожен волан, преден и заден парктроник и автоматичен заден капак. При сравнимо ниво на оборудване Grandland е средно с около три хиляди по-евтин от братовчеда 3008.
Което без съмнение е коз в полза на бретцела срещу кроасана. Да не говорим, че той по начало върви по-добре с една хубава бира.

130 к. с. максимална мощност
 
188 км/ч максимална скорост

11.1 секунди 0-100 км/ч