За съжаление няма напълно сигурен начин да разберете дали един употребяван автомобил си струва покупката, или ще ви създава ядове. Различните класации за надеждност са в най-добрия случай допълнителен ориентир, който не замества внимателния преглед в доверен сервиз. Има безброй подобни проучвания, но това на TUV, германската асоциация за технически прегледи, ни се струва сред по-достоверните, защото разчита не на анкети, а на резултати от 4.6 милиона технически инспекции.
Повечето "нов внос" в България идва от Италия, където и условията, и шофьорските навици са различни от тези в Германия
И все пак не го приемайте на сляпо доверие. Първо, става дума за автомобили, поддържани при германски стандарт, карани по германски пътища и с германски горива. В България по-голямата част от т. нар. "нов внос" идва от Италия, където условията са доста различни. И второ, коефициентът на повреди при TUV не прави голяма разлика между дреболии и големи, скъпи за отстраняване дефекти.
Все пак докладът на TUV е ценен, защото позволява да се проследят тенденциите при отделните модели през годините - какво се случва с качеството при смяна на поколенията, след фейслифт, или при смяна на произвеждащия завод. В предишните дни ви запознахме с резултатите от доклада за 2021 година в категориите 10-11-годишни, 8-9-годишни и 6-7 годишни. Сега идва ред на 4-5-годишните, тоест на автомобили, произведени през 2015-2016 година.
Най-надеждните автомобили на 4-5 години според TUV 2021 (ГАЛЕРИЯ):
Поглъщането на Opel от PSA осуети дебюта на този малък градски модел в България, а после и изобщо го зачеркна от гамата на компанията. Което е жалко, ако се съди по резултатите на произвеждания в Корея дребосък - едва 3.8% повреди, макар и при скромния среден пробег от 37 000 км.
Непосредствено след 20-ата позиция се нарежда BMW X1, което за пореден път затвърждава репутацията си на най-неподатливия на дефекти модел на баварците. Прави впечатление отстъплението на Toyota Auris, Yaris и Avensis, които в предишни години бяха сред най-добрите. Още по-шокиращо изглеждат нещата при Honda Jazz, която бе в Топ 3 при десетгодишните коли, но тук е едва 90-а.
Положително е развитието при Hyundai i20, който се е изкачил 87 места нагоре и вече е 21-и. Nissan Qashqai и Volkswagen Passat също изведнъж се изстрелват от дъното, където бяха при 7- и 9-годишните, и тук са в първата половина на таблицата.
И след смяната на поколенията X1 си остава най-малко податливия на повреди модел на BMW
ДРУГИ ПОПУЛЯРНИ МОДЕЛИ:
В зелената зона: 21. BMW X1, 23. Hyundai i20, 24. Audi A6 и A7, 25. Skoda Superb, 27. Porsche Cayenne, 28. Toyota Auris, 29. Skoda Fabia, 30. Mazda CX-5, 31. Suzuki SX4, 32. Opel Corsa, 33. Audi Q7, 34. Audi A3, 35. VW Touareg, 37. Audi A4 и A5, 38. Volvo S60 и V60, 40. Toyota Avensis, 41. Toyota Yaris, 42. VW Golf, 43. Ford Kuga, 46. Mazda 3, 48. VW Polo, 50. Mazda 6, 52. Volvo V40
В жълтата зона: 53. Opel Zafira, 54. BMW X3 и X4, 55. Opel Astra, 56. Nissan Qashqai, 61. Suzuki Swift, 63. Mercedes E-Class, 64. VW Passat, 65. Seat Leon, 67. Skoda Octavia, 70. Ford Mondeo, 72. BMW Серия 1, Peugeot 308, 78. Skoda Yeti
В оранжевата зона: 79. Honda Civic, 80. Nissan Juke, 82. Opel Insignia, 83. BMW Серия 3 и 4, 84. MINI Hatch, 86. Ford Fiesta, 89. Skoda Rapid, 90. Honda Jazz, 93. Ford Focus, 94. VW Touran, 96. Hyundai i30, 97. Peugeot 208, 99. Renault Clio, 100. Kia Ceed, 101. Peugeot 2008, 102. Nissan X-trail, 104. Seat Ibiza
В червената зона: 106. Ford S-Max, 107. VW Caddy, 108. Citroen Berlingo, 109. Fiat Panda, 111. Renault Megane, 113. Citroen C3, 114. BMW X5 и X6, 115. Kia Sportage, 116. VW Tiguan, 117. Fiat 500, 118. BMW Серия 5 и 6
Произвежданият в Португалия VW Sharan като надеждност е по-зле дори от три пъти по-евтините от него модели на Dacia
На дъното без особена изненада откриваме на практика цялата гама на Dacia - има логика най-достъпните в ценово отношение автомобили в Европа да не са сред най-надеждните. Няма обаче никакво подобно обяснение защо два от най-скъпите модели на VW - Passat CC и Sharan - са на абсолютните последни места по брой дефекти. Sharan е по-зле дори от по-евтиния Seat Alhambra, с когото се прави на една и съща поточна линия в Палмела, Португалия.
ПОСЛЕДНИТЕ 10:
121. Renault Kangoo - 15.5 (79 000 км)
122. Dacia Sandero - 15.8 (59 000 км)
123. Ford Ka - 15.9 (50 000 км)
124. Dacia Duster - 16.0 (67 000 км)
125. Dacia Dokker - 17.3 (71 000 км)
126. Seat Alhambra - 18.4 (88 000 км)
127. Dacia Lodgy - 18.8 (80 000 км)
128. Dacia Logan - 19.2 (72 000 км)
129. VW Passat CC - 19.8 (90 000 км)
130. VW Sharan - 20.3 (93 000 км)