IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо карантината е по-голям проблем за дизелите?

Експерти съветват да избягвате пътувания на дистанции под 15-20 км, ако се движите само в града

Много хора са принудени от извънредните мерки да работят от вкъщи и в последните месец и половина доста по-рядко са използвали колата си. Има най-различни полезни методи да се погрижите за нея през това време. Но собствениците на модерни дизели трябва да имат и допълнително едно наум заради прословутия DPF, или филтър за твърди частици.


DPF, филтър за твърди частици

Ако това е обичайната гледка зад автомобила ви, няма какво да се тревожите за своя DPF филтър.  Да му мислят другите, които го вдишват

По данни на КАТ дизелът е най-разпространената форма на задвижване в България, с над 1.3 милиона леки автомобила с такива двигатели. Разбира се, повечето от тях датират отпреди масовото въвеждане на DPF. На други хитрите собственици са го отстранили ръчно, макар да е задължителен, защото така понижават разхода и си спестяват солидната инвестиция в подмяната му. Трети пък са лишени от филтрите си от крадци, защото някои от вложените в DPF метали носят добри пари от вторични суровини.


DPF, филтър за твърди частици

Заради вложените ценни метали, като платина, филтрите за твърди частици са доста скъпи. Затова и кражбите не са рядкост

Дори и така остават внушителен брой автомобили с действащ филтър за твърдите частици. Опитните собственици знаят, че той елиминира саждите от отработилите газове, но постепенно сам се изпълва с тях и престава да работи ефикасно. За да удължат работата му, производителите са предвидили специални режими на работа на автомобила - когато дойде време, колата влиза в по-високи обороти (над 2500 об/мин), за да повиши температурата и натрупаните във филтъра сажди да изгорят.

Този процес обаче е невъзможен при кратки градски пътувания от по 10-20 минути. Ако автомобилът се кара само в такъв цикъл, регенерацията на филтъра не се случва и той се затлачва окончателно. При по-модерните автомобили компютърът влиза в авариен режим и или няма да можете да се движите, или ще имате неприятен лимит на скоростта и ускорението. Цената за подмяна на филтъра e стотици, а често дори и хиляди евро. Има някои варианти за почистване, но и те не са от евтините.


DPF, филтър за твърди частици

Така изглежда задръстен със сажди филтър за твърди частици

За да се избегне това, експертите от организацията IGA препоръчват периодично да правите по-дълги пътувания с колата, ако е възможно. Но ако не е, поне избягвайте кратките дистанции (под 15-20 км) и ползвайте алтернативен транспорт.

Впрочем подобен проблем имат и бензиновите автомобили, произведени през последните две години - заради новите изисквания на ЕС те са оборудвани с GPF, или филтър за твърди частици за бензинови двигатели. При него обаче саждите са по-малко и съответно рискът от запушване е доста по-нисък.


 

0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    ВИжте разликата м/у по-новите автобуси от градския транспорт и ги сравни с "Икарус" -ите харчат по-малко и ги няма кълбетата дим.
  • #16
    21 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Ей тоя задръстен от сажди филтър на третата снимка - като няма ДПФ, същото това нещо финишира в белия дроб. Само дето той не може да се почиства
  • #15
    19 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    #13 Кво евро 3 ве? Ти в ред ли си в главата.? Не си ли виждал новите нафтови печки евро 5 и 6 как димят по светофарите или по Витиня, като катерят баирите? Всичките са едни големи лай-на, но задкормилните са най-големите.
  • #14
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    #9 На колата ти, т.е. каручката не зная как и се напасват частите, но твоите части в главата не е ясно кога и как ще се напаснат? То май и части там няма...
  • #13
    9 rate up comment 13 rate down comment
    Т-34 ( преди 3 месеца )
    Защо не се забранят евро 3 за регистрация като толкова плачете за екология. Май повече за парички плачете и мислите какви щуротии да измислите.
  • #12
    11 rate up comment 20 rate down comment
    Аууу ( преди 3 месеца )
    Гледай значи. Безпроблемните и перфектни ДВГ не ставали за къси разстояния. И това е само един от проблемите на ДВГ, само един! А са още много! За това се минава на електрически коли!
  • #11
    22 rate up comment 4 rate down comment
    До 9 ( преди 3 месеца )
    Така. Значи купуваш дизел да ти гори малко и по-евтино и след това го караш излишно само за да му почистиш филтъра. И къде е икономията?
  • #10
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Fury ( преди 3 месеца )
    Какви разходки по 4-500 км в условия на карантина! Аз не мога да отида до МЕТРО, защото е на околовръстното (Пловдив) и трябва да мина през КПП!
  • #9
    7 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    При разход под 5л/100 не ми е проблем всеки 2 седмици да си спретна някоя разходка от 4-500км по магистралата , и за колата е добре, че й се напасват частите и на мен ми е густо да видя някой град из околностите.
  • #8
    15 rate up comment 7 rate down comment
    VW Tiguan ( преди 3 месеца )
    2.0 TDI, 150к.с. от 2015г - има си датчик, който показва кога трябва да се почисти DPF-а. Последният път стана с пътуване на около 35км със скорост 120-140км/ч. В гаража дори не се усеща някаква миризма на дизел.