IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо карането само в града е проблем за дизелите?

Режим само с кратки пътувания - под 10-15 км - се отразява зле на прословутия DPF

Много хора бяха принудени от извънредните мерки да работят от вкъщи и в последните месеци доста по-рядко са използвали колата си. Има най-различни полезни методи да се погрижите за нея през това време. Но собствениците на модерни дизели трябва да имат и допълнително едно наум заради прословутия DPF, или филтър за твърди частици.


DPF, филтър за твърди частици
Ако това е обичайната гледка зад автомобила ви, няма какво да се тревожите за своя DPF филтър.  Да му мислят другите, които го вдишват
 
 
По данни на КАТ дизелът е най-разпространената форма на задвижване в България, с над 1.3 милиона леки автомобила с такива двигатели. Разбира се, повечето от тях датират отпреди масовото въвеждане на DPF. На други хитрите собственици са го отстранили ръчно, макар да е задължителен, защото така понижават разхода и си спестяват солидната инвестиция в подмяната му. Трети пък са лишени от филтрите си от крадци, защото някои от вложените в DPF метали носят добри пари от вторични суровини.
   
   
DPF, филтър за твърди частици
Заради вложените ценни метали, като платина, филтрите за твърди частици са доста скъпи. Затова и кражбите не са рядкост
  
  
Дори и така остават внушителен брой автомобили с действащ филтър за твърдите частици. Опитните собственици знаят, че той елиминира саждите от отработилите газове, но постепенно сам се изпълва с тях и престава да работи ефикасно. За да удължат работата му, производителите са предвидили специални режими на работа на автомобила - когато дойде време, колата влиза в по-високи обороти (над 2500 об/мин), за да повиши температурата и натрупаните във филтъра сажди да изгорят.

Този процес обаче е невъзможен при кратки градски пътувания от по 10-20 минути. Ако автомобилът се кара само в такъв цикъл, регенерацията на филтъра не се случва и той се затлачва окончателно. При по-модерните автомобили компютърът влиза в авариен режим и или няма да можете да се движите, или ще имате неприятен лимит на скоростта и ускорението. Цената за подмяна на филтъра e стотици, а често дори и хиляди евро. Има някои варианти за почистване, но и те не са от евтините.
  
  
DPF, филтър за твърди частици
Така изглежда задръстен със сажди филтър за твърди частици
  
  
За да се избегне това, експертите от организацията IGA препоръчват периодично да правите по-дълги пътувания с колата, ако е възможно. Но ако не е, поне избягвайте кратките дистанции (под 15-20 км) и ползвайте алтернативен транспорт.

Впрочем подобен проблем имат и бензиновите автомобили, произведени през последните две години - заради новите изисквания на ЕС те са оборудвани с GPF, или филтър за твърди частици за бензинови двигатели. При него обаче саждите са по-малко и съответно рискът от запушване е доста по-нисък.


 

0 от 500
  • #33
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всичко е проблем за дизелоте.Те са един голмя проблем.
  • #32
    6 rate up comment 3 rate down comment
    ДИЗЕЛ СМОГ ( преди 1 година )
    Азотните оксиди от дизеловите двигатели са вредни по няколко различни начина. Вдишани, предизвикват бронхити, астми, сърдечносъдови заболявания и рак. Отделени в атмосферата, предизвикват киселинни дъждове. Дизеловите твърди частици са с такива размери, че не се филтрират в дихателната система, а навлизат директно в кръвта - следва посещение при кардиолог, онколог и пулмолог.. Пресметнато е, че мръсният въздух води до 4,2 млн. случая на преждевременна смърт годишно. Постоянна световна война..
  • #31
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Нико ( преди 2 години )
    Само на скрап.Никой неедлъжен да им диша отровите на безмозъчните индивиди бълвщи с каруците си кълбета *** и воня.
  • #30
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Боб ( преди 2 години )
    Защото са гадни смърдящи *** и самото гориво цапа и задънва всичко със сгур.Па нека послеси ги хвалят.Всяка втора тема: "Запушен ДПФ и как да го премахна?"Контейнери на колела!
  • #29
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    В корабните двигатили се монтирва оборудване "скрабър", който чисти изгорелите газове. Идеята е подобна като на дпф филтъра.
  • #28
    10 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Глупостите на търкалета. Всички сме виждали автомобилен двигател, а сега си представете корабен такъв, с цилиндър, в който влиза спокойно човек, и ход на буталото метър и половина. При всеки ход на буталото се изгаря гориво, с което карате автомобила по цял ден. А не съм чувал за дпф на кораб. Да сте чули за кампания срещу корабните мазутници? В случая проблем са дпф, а не дизеловите двигатели.
  • #27
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Майко мила ( преди 3 години )
    И като се замисля, че това в задръстения филтър може да е в белите дробове на някой...
  • #26
    12 rate up comment 34 rate down comment
    Man ( преди 3 години )
    Старите запушени дизели на село! Време е някой хора да влязат в 21 век.
  • #25
    20 rate up comment 48 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Който кара дизел (особено стар) в града си е за санция направо.
  • #24
    25 rate up comment 25 rate down comment
    Vito ( преди 3 години )
    Карайте си новите каруци .Вечния димящ дизел на 124 ката не му пречи нито градското нито извънградското и няма филтри и тема подобни тъпотии.