IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #33
    19 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    20 хиляди лева реална цена за ЗАЗ! Леле мале! Веднъж един познат щеше да ми дава ЗАЗ-а си да свърша една работа. Започна да ми обяснява как на всеки 10 минути трябва да поливам с една бутилка бензиновата помпа и разни други неща. Накрая реши, че няма да се справя с всичко и дойде с мен. Няколко пъти правихме профилактика по пътя. Абсолютна трагедия! Истината да руското производство...
  • #32
    31 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    И още нещо. Най-добрата покупка през 80-те беше руски лиценз на Фиат от 60-те години. А сега купуваме съвременен модел, който спрямо Ладата е като космически кораб. 100 км/ч дори и с Ладата беше екшън, а сега е все едно гледаш телевизия. Помня първото ми качване в западен автомобил. Не можех да повярвам, че това е направено от хора. На руските им се правее 10 хил. км разработка и на 100 хил обикновено двигателят беше за основен ремонт.
  • #31
    5 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 4 години )
  • #30
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    пуснете статия за волга кгб на dsc off поучително е да се види какво се случва с един двигател когато попадне в диви сибирски условия
  • #29
    23 rate up comment 16 rate down comment
    v-1 ( преди 4 години )
    до ДианРуските коли викате били по-безопасни при катастрофи :)))) Виждам, че имате интернет, ползвайте го да се ограмотите малко, а не само да четете руски сайтове...Хахахахах, оправи ми деня това изказване
  • #28
    35 rate up comment 15 rate down comment
    до: #25, 26 ( преди 4 години )
    Никой по нищо не копнее! Ако не беде дете на демокрацията и на липсата на образование щеше да го разбереш. Казваме как е било. Правим сравнение и нищо повече, но тези неща няма как да ги разбереш, когато не си прочел и една книга през живота си, а истината за теб са само интернет и телевизията. Соца имаше доста недостатъци, което е факт, но ако сравним недостатъците със сегашното време си е направо цвете. А най-лошото е, че ни унищожават, като нация, а за де-би-лите най-важно са колите и ГСМ-те.
  • #27
    32 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    явно поколението родено през през 50 си стои по домовете и си спомня младинитеи как навремето "Москвич-412" на краш-теста пробиваше стенатаКое му е най-лошото на комунизма?Радио Ереван отговаря моментално:- Това, което идва след него!
  • #26
    36 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    през 1977 год. си купих панелен апартамент /две спални ,хол ,кухня ,две тераси ,баня и тоалетна /за 11400 лв. кредит 6000 лв за 25 год.по 23 лв на месец, сега само входната врата струва повече , а лихвата ще те изяде
  • #25
    35 rate up comment 30 rate down comment
    Пешо ( преди 4 години )
    Този копнеж по соца е на хора с болни мозъци.
  • #24
    34 rate up comment 26 rate down comment
    Лосов тест ( преди 4 години )
    За умниците, които въздишат по социализм а - и сега може да живеете така - отваряш си една сметка в банката, слагаш пари всеки месец и след 10-15 години вадиш парите и си купуваш кола. През това време използваш автобуса, за да ходиш на море и на село.