IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? Преди няколко години по инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 рубли по курса от 2020 година. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.
   
  
Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2024 средната месечна заплата в България е 2468 лева според НСИ (при едва 1348 лева през 2019). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 44 920 лева за базовото ниво. Или 18.2 средни работни заплати (през 2019 бяха 25 и половина заплати). При това без 10 години чакане.


Лада 2107
Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #45
    22 rate up comment 15 rate down comment
    43 ( преди 5 години )
    e кой пък не взима, вуйче, касиерките в лидъл са на 1500 в София. Просто осъзнайте, че вие сте под средното, и се примирете
  • #44
    33 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    На който му липсват достъпните коли от соца да започва да си отделя всеки месец по 150лв в сметка и след 15години ще има 27.000 лв в банката. Достатъчно да си купи нова кола с чистачки, радио и запалка.. Така действаше лизингът тогава...първо изплащаш и ако доживееш късаш найлоните
  • #43
    27 rate up comment 24 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    На които им е мъчно за ладите, им пожелавам цял живот само лада да карат, и да са щастливи :D
  • #42
    14 rate up comment 9 rate down comment
    До #42 ( преди 5 години )
    Няма ли? Зависи как се гледа колата. Сегашното ми работно магаренце е сеатче ибиза 2010 1,2дизел. Избирано е икономично защото обикаля много. Обслужва се на време с качествени консумативи и скоро ще чукне 350.000 . Количката е пушка нищо не *** и трака и освен веднъж за съединител и алтернатор не е спирала. Най вероятно ще изкара още поне 200.000. Купена е на 60.000км преди 5 години и градско с климатик не надхвърля 5/100. Вече погреба дачия и астра които не издържаха на такова натоварване.
  • #41
    29 rate up comment 18 rate down comment
    Гост ( преди 5 години )
    Да,да пак глупости се пишат отвсякъде. Я дайте да видим кой взема 1348лв заплата ? Ама българина пак друго вижда. Ей , аман от простотии.
  • #40
    20 rate up comment 29 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    До 34 ладата първият ремонт беше на 360000 км а сега няма кола която да издържи толкова освен Хонда
  • #39
    24 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Лада 5 тица беше 7500 лв от магазина чисто нова
  • #38
    10 rate up comment 2 rate down comment
    До 40 ( преди 5 години )
    Не ако искаш :) ако умееш и се стараеш :)
  • #37
    20 rate up comment 21 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    себкир17, къде ги видя даром тези апартаменти? Майка ми взе заплата над 200 лева едва в края на 80-те. За апартаменти се чакаше като за кола. И получаваш едни криви панелки, през затворен прозорец навява сняг. Токът не беше без пари, защото се търсеха всякакви други начини на отопление. В момента харчиш за неща, които тогава ги нямаше. В магазините беше празно. Средната заплата е над 1000 лева. тогава беше 200. Над 5 пъти разлика. А сега ако искаш, може и 10 000 да вземаш.
  • #36
    0 rate up comment 2 rate down comment
    ( преди 5 години )