IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #29
    28 rate up comment 14 rate down comment
    до: #25, 26 ( преди 4 месеца )
    Никой по нищо не копнее! Ако не беде дете на демокрацията и на липсата на образование щеше да го разбереш. Казваме как е било. Правим сравнение и нищо повече, но тези неща няма как да ги разбереш, когато не си прочел и една книга през живота си, а истината за теб са само интернет и телевизията. Соца имаше доста недостатъци, което е факт, но ако сравним недостатъците със сегашното време си е направо цвете. А най-лошото е, че ни унищожават, като нация, а за де-би-лите най-важно са колите и ГСМ-те.
  • #28
    26 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    явно поколението родено през през 50 си стои по домовете и си спомня младините и как навремето "Москвич-412" на краш-теста пробиваше стената Кое му е най-лошото на комунизма? Радио Ереван отговаря моментално: - Това, което идва след него!
  • #27
    30 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    през 1977 год. си купих панелен апартамент /две спални ,хол ,кухня ,две тераси ,баня и тоалетна /за 11400 лв. кредит 6000 лв за 25 год.по 23 лв на месец, сега само входната врата струва повече , а лихвата ще те изяде
  • #26
    29 rate up comment 23 rate down comment
    Пешо ( преди 4 месеца )
    Този копнеж по соца е на хора с болни мозъци.
  • #25
    32 rate up comment 21 rate down comment
    Лосов тест ( преди 4 месеца )
    За умниците, които въздишат по социализм а - и сега може да живеете така - отваряш си една сметка в банката, слагаш пари всеки месец и след 10-15 години вадиш парите и си купуваш кола. През това време използваш автобуса, за да ходиш на море и на село.
  • #24
    37 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Хахаха, този, дето твърди, че руските коли са били по-безопасни, ми направи деня :D такъв мозъчен проблясък отдавна не бях чувал :D
  • #23
    43 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Заключение: по соца копнеят посредствените и мързеливите, на които им е било спокойничко и е имало кой да се грижи за тях, независимо колко ги бива и какви усилия полагат. Дреме им, че не можеше да пътуваш, че трябваше да трепериш от примитиви - парт. секретари, че за да успееш в кариерата, трябваше не да си талантлив, а да си интригант и доносник... А това, че днес се краде и няма ред - това не принос на демокрацията, това е наследството на соца, щото оставихме тия *** да владеят страната
  • #22
    31 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    До 21 - оцелявало се е защото най-мощната Лада е била 75 коня и с 0-100 гонещо 20 сек и макс скорост 140. Сега всеки кош прави 180 и ги поддържа. Отделно едно е на пътя да има 300к коли карани само на празник друго е да има 2 милиона карани всеки ден. Също така въпросната Лада не идва при теб на 300+к км търкаляна и кърпена с каквото дойде
  • #21
    18 rate up comment 23 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Сега всяка година вадят нови и нови модели натъпкани с какви ли не простотии и електроники. Тогава как карахме и как оцелявахме се чудя без толкова много асистенти. Тогава можеше да си я ремонтираш пред блока, а сега дори за една крушка се влиза в сервиз.
  • #20
    15 rate up comment 36 rate down comment
    Диан ( преди 4 месеца )
    Каква обективност НА СТАТИЯТА ? ВАЗ2101 има и запалка и пепелници на подлакътниците - този господин не е влизал в ЛАДА. С автоматичното заключване при катастрофа си в консервена кутия, сам не можеш да излезеш и да оживееш при пожар в колата, затова сега пожарната ги реже като консервени кутии при катастрофи. А руските коли от соца са по - безопасни в това отношение. Имат си и други предимства при поддръжката, но вече гледаме само на запад.Ура!