IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #43
    27 rate up comment 24 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    На които им е мъчно за ладите, им пожелавам цял живот само лада да карат, и да са щастливи :D
  • #42
    14 rate up comment 9 rate down comment
    До #42 ( преди 4 години )
    Няма ли? Зависи как се гледа колата. Сегашното ми работно магаренце е сеатче ибиза 2010 1,2дизел. Избирано е икономично защото обикаля много. Обслужва се на време с качествени консумативи и скоро ще чукне 350.000 . Количката е пушка нищо не *** и трака и освен веднъж за съединител и алтернатор не е спирала. Най вероятно ще изкара още поне 200.000. Купена е на 60.000км преди 5 години и градско с климатик не надхвърля 5/100. Вече погреба дачия и астра които не издържаха на такова натоварване.
  • #41
    29 rate up comment 18 rate down comment
    Гост ( преди 4 години )
    Да,да пак глупости се пишат отвсякъде. Я дайте да видим кой взема 1348лв заплата ? Ама българина пак друго вижда. Ей , аман от простотии.
  • #40
    20 rate up comment 29 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    До 34 ладата първият ремонт беше на 360000 км а сега няма кола която да издържи толкова освен Хонда
  • #39
    24 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Лада 5 тица беше 7500 лв от магазина чисто нова
  • #38
    10 rate up comment 2 rate down comment
    До 40 ( преди 4 години )
    Не ако искаш :) ако умееш и се стараеш :)
  • #37
    20 rate up comment 21 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    себкир17, къде ги видя даром тези апартаменти? Майка ми взе заплата над 200 лева едва в края на 80-те. За апартаменти се чакаше като за кола. И получаваш едни криви панелки, през затворен прозорец навява сняг. Токът не беше без пари, защото се търсеха всякакви други начини на отопление. В момента харчиш за неща, които тогава ги нямаше. В магазините беше празно. Средната заплата е над 1000 лева. тогава беше 200. Над 5 пъти разлика. А сега ако искаш, може и 10 000 да вземаш.
  • #36
    0 rate up comment 1 rate down comment
    ( преди 4 години )
  • #35
    24 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Собствениците на Москвичи бяха обект на постоянни подигравки. Твърдеше се, че на последната страница на упътването за експлоатация било отпечатано разписанието на влаковете. И че който си купи Москвич го погребват прав. Един познат си носеше синя престилка, резервни части и всякакви инструменти в багажника.
  • #34
    22 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    44 хиляди лева за джипката! ха-ха :) Беше толкова "хубава", че шефът на баща ми предпочиташе да се вози в Баркас. Това е източно германски мини ван с двутактов двигател на Вартбург. Както знаем, Вартбургът беше най-дългата кола. 4 метра купе и 20 метра пушек. Като се затваряха вратите кънтеше като празен варел!