IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #63
    35 rate up comment 23 rate down comment
    dorm ( преди 3 години )
    А това че сега от тези 1400 измислени лева средна заплата половината я даваш за сметки брои ли се? А с това че ладата от 70-те нямала ел. стъкла направо утрепахте рибата. Сигурно ще кажете че и навигация на андроид не е имала едва ли не. А шкодата, която днес купуваш за 35-40к трябва да добавите към цената и лихаите, които плащаш 5 години и обслужването, което е 4 пъти по скъпо от нормалните цени и едни 10К за застрахвки.... А за чакането.... Хм аз 30 години вече чакам за нова кола, ама нема
  • #62
    7 rate up comment 3 rate down comment
    #63 ( преди 3 години )
    чак пък да мислиш :D
  • #61
    19 rate up comment 9 rate down comment
    Перник ( преди 4 години )
    15 години чакане, накрая две заплати рушвет за цвят!!!
  • #60
    40 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Безсмислено е да се прави паралел с живота при соца и сега, да се сравняват заплатите тогава и сага. Мога да кажа че цената на ЛАДА мисля на Корема беше някъде около 3000 долара. Дали 3000 долара тогава се равняват на 16000 евро? Така че мисля написаното в статията са пълни глупости.
  • #59
    41 rate up comment 3 rate down comment
    Всичко ново и младо ( преди 4 години )
    Едно време беше хубаво, за тези които тогава са били млади - "Panta rhei"- всичко тече, всичко се променя , спора е излишен, радвайте се на мига днес
  • #58
    48 rate up comment 3 rate down comment
    глупости ( преди 4 години )
    през 76 жигупи беше-6100лв. ,през 84 москвич 5700лв! лично закупил!
  • #57
    14 rate up comment 3 rate down comment
    финансов(о) бос ( преди 4 години )
    Този пример с УАЗ-ката е най-ясен,- няма какво да смятате и да приравнявате за 40 години назад- отваряте страницата на производителя и виждате на каква цена ще ви го продаде, тъй като продължава да е в производство.
  • #56
    55 rate up comment 25 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    трагедия си беше с автомобилите по соца... дано никога не се върнат тези времена.
  • #55
    15 rate up comment 13 rate down comment
    lambo ( преди 4 години )
    Днес минималната 300 евро заплата е просто 70 лева от 1966,когато беше купен лиценза от Fiat за ВАЗ...НЕНУЖНА СТАТИСТИКА, НАР- ХАСКОВО ПРОДАВА ДОСТА ОТ МОДЕЛИТЕ НА ВАЗ В ЛЕВОВЕ И НА ДРУГИ ЦЕНИ!
  • #54
    51 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    знам, че баща ми си е купил жигулата (лада 1200) за 6100лв. след дългогодишно чакане... при заплата за техник от 120лв. - това прави грубо 50 заплати... Еми ако приравним сега средно-ниска заплата от 1000лв. по 50 вноски = 50 000лв. Приличен автомобил може да се купи..