IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #49
    36 rate up comment 8 rate down comment
    До 48 ( преди 4 месеца )
    Ами доста хора вземаха под 200 лева. Например учителите. А това че родителите ти 1988 са вземали по 450 лева заплати означава че са били или миньори, или в мореплаването или комунистически големци. Масовите заплати бяха в диапазона 150-250. Дядо ми беше професионален шофьор и караше камион 6 дни в седмицата по 12 часа / сутрин от 4 следобед до 4 / вземаше 400 лева и това бяха безумно много пари на фона на заплатата на жена му - учителка в основно училище със 165 лева заплата.
  • #48
    19 rate up comment 24 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Какви са тези изкривени цени? Колко хора вземат 1400лв. заплата сега? Колко пък са вземали 200лв. тогава? Аз работех като водопроводчик и вземах 300лв. и то още нямах натрупан стаж бях млад. Родителите ми живееха под наем в къща в центъра на Бургас, имота бе държавен (национализиран), но като поотраснах през 1988г. закупиха жилище в центъра на града за 9000лв. Доходите им от заплати бяха 900лв. тоест десет техни заплати са един апартамент и то в центъра а сега е 1500 евро кв.м.
  • #47
    18 rate up comment 13 rate down comment
    43 ( преди 4 месеца )
    e кой пък не взима, вуйче, касиерките в лидъл са на 1500 в София. Просто осъзнайте, че вие сте под средното, и се примирете
  • #46
    28 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    На който му липсват “достъпните” коли от соца да започва да си отделя всеки месец по 150лв в сметка и след 15години ще има 27.000 лв в банката. Достатъчно да си купи нова кола с чистачки, радио и запалка.. Така действаше лизингът тогава...първо изплащаш и ако доживееш късаш найлоните
  • #45
    23 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    На които им е мъчно за ладите, им пожелавам цял живот само лада да карат, и да са щастливи :D
  • #44
    13 rate up comment 6 rate down comment
    До #42 ( преди 4 месеца )
    Няма ли? Зависи как се гледа колата. Сегашното ми работно магаренце е сеатче ибиза 2010 1,2дизел. Избирано е икономично защото обикаля много. Обслужва се на време с качествени консумативи и скоро ще чукне 350.000 . Количката е пушка нищо не *** и трака и освен веднъж за съединител и алтернатор не е спирала. Най вероятно ще изкара още поне 200.000. Купена е на 60.000км преди 5 години и градско с климатик не надхвърля 5/100. Вече погреба дачия и астра които не издържаха на такова натоварване.
  • #43
    23 rate up comment 16 rate down comment
    Гост ( преди 4 месеца )
    Да,да пак глупости се пишат отвсякъде. Я дайте да видим кой взема 1348лв заплата ? Ама българина пак друго вижда. Ей , аман от простотии.
  • #42
    14 rate up comment 25 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    До 34 ладата първият ремонт беше на 360000 км а сега няма кола която да издържи толкова освен Хонда
  • #41
    21 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Лада 5 тица беше 7500 лв от магазина чисто нова
  • #40
    8 rate up comment 2 rate down comment
    До 40 ( преди 4 месеца )
    Не ако искаш :) ако умееш и се стараеш :)