IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #103
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гъдьо Гъдев ( преди 3 седмици )
    Аз си купих Трабант 601s , като бях последен глокс студент за 2400лв. От мототехника през1982 г. С обявените цени в статията ми се виждат доста завишени.
  • #102
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Ники ( преди 4 месеца )
    До 34 има колега и се казва Дачия Логан 1.6 16V на 590000 км.Мърка като коте
  • #101
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Динко ( преди 1 година )
    Москвичът струваше 5700 през 1984г. и се купуваше без ред, купих го със шест миньорски заплати.
  • #100
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Начо ( преди 1 година )
    Средна заплата през 70/80 г е 267 лв Хляб бял Ст.Загора-0.15лвШпек колбас-2.60Яйца0.02лв.Телешко месо 2.00лв за кгХа сега кажи със онова време и сега дате видя как ще идеш на почивка на морето за 14дни със цялото сем.
  • #99
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Андон ( преди 1 година )
    Абе ташко, показваш руските коли от 70- те,а аналогичните за същите пари западни автомобили са току що произведени! Нещо ми се струва,че агитацията много много не ти се получава!
  • #98
    2 rate up comment 3 rate down comment
    ИБН ЕБН АЛ КАМИЛ ( преди 1 година )
    Като гледам днешните системи.... Които вече са ИЗОБРЕТЕНИ......направо трепна.... ХАХАХА..... Всеки ден с тези ИЗОБРЕТЕНИЯ по 5 мъртавци на пътя........ Като идеш да купиш кола и ти дават едни ОБОРУДВАНИ, четеш ги 5 часа....... Къде ли ги събраха... ХАХАХА...... И накрая една локвичка 1 сант и си в гроба
  • #97
    7 rate up comment 3 rate down comment
    tonyyolo ( преди 2 години )
    Мъката бе голяма!
  • #96
    8 rate up comment 9 rate down comment
    ал ( преди 2 години )
    Ваз 2101 75г. беше под 5000лв.
  • #95
    12 rate up comment 3 rate down comment
    pepy1971 ( преди 2 години )
    Ваз 2101 за 17000 Евра през '75година? Демек - 34000лв?Кой напуше н ид* от е писал тая статия?
  • #94
    24 rate up comment 9 rate down comment
    Хайл ( преди 2 години )
    Голяма простотия е статията...колите от тези времена нямаха нито една съвременна "екстра" бмв 84 г да не би да имаше климатик или ел стъкла,мерцедес кога почна базово да обурудва колите с климатик и ел стъкла-95/96 г.един мерцедес 123 от 84 г струваше 30 000 марки които се равняват на 100 000 евро сегашни и с ръчки за стъклата,евентуално люк на покрива....автора не пиши глупости