IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #6
    23 rate up comment 22 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Да разбирам ли че след като всеки средностатистически работещ човек при соца можеше да си купи Москвич и лада сега след забогатяването при демокрацията всеки такъв може да си купи нов кашкай или шкода октавия.
  • #5
    17 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    тъжна статия ако поколението на 50 си бяха купили апартамент или със спестяванията да си построят къща на село или вила сега щяха да имат недвижим имот който да има някаква пазарна стойност а не купчина ламарина на четири колела за която да плащат данъци застраховка винетка и да не могат да го карат защото няма пари за бензин
  • #4
    12 rate up comment 30 rate down comment
    Пешо ( преди 3 месеца )
    плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията)........НЕ разбрах за каква инфлация става въпрос?????
  • #3
    26 rate up comment 15 rate down comment
    д-р. Куртев ( преди 3 месеца )
    Браво за статията,точно и обективно !
  • #2
    30 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    че малко ли автомобили има по пътищата? 300 000 регистрирани МПС през 1989, почти 3.7 милиона регистрирани днес
  • #1
    9 rate up comment 22 rate down comment
    Бръм ( преди 3 месеца )
    При тази хубава статия, се чудя само защо по пътищата няма толкова много автомобили....