IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #53
    75 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    1987- купих Москвич 2140 за 6400 от които 1500 депозит и 5000 от младоженски заем, който не върнах напълно защото ми се родиха 2 момчета. Заплатата на млад инженер беше 175 лева, но дори и с нея имах сигурност, че Москвичът няма да ме доведе до дългове. Въпреки, че имам друга кола москвичът ми е в гараж в перфектно състояние. Не знам вече кое е по добре. Май който се е справил преди с живота се справя и сега. Всичко е в главите ни.
  • #52
    48 rate up comment 21 rate down comment
    НеВали ( преди 4 години )
    или някъде на някого мозъкът му е поизветрял. 1978 не е същото като 1986. Пише си в статията - средата на 80-те години. Тогава социализмът вече повсеместно беше банкрутирал, и по магазините имаше оцет и захар само. Уж твърдяха, че при плановото стопанство няма такова нещо като инфлация, но всъщност си имаше, просто я криеха.Но, дето вика колегата, ей ви го другаря Ким, вървете си при него, там пак може да се слеете с тълпата и на никого да не се позволява да е по-кадърен от вас
  • #51
    27 rate up comment 33 rate down comment
    Вали ( преди 4 години )
    Някъде , някой лъже ! През 1978 година си купих Лада 1300 - за 6300 лева , Лада 1200 струваше 6100 лева , Москвич дванайсетка 5400 лева - за осмица 4800 лева . За Москвич се чакаше година и половина , а за моята Лада , чаках две години .
  • #50
    49 rate up comment 29 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    въздишащите по соца - има го още! Казва се Северна Корея.. Отивайте, чакат ви. Ще сте щастливи.
  • #49
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    на индивид, който пише "данАчна", не знам дали има смисъл да се отговаря :D
  • #48
    20 rate up comment 51 rate down comment
    До 48 ( преди 4 години )
    Аз пък не познавам в днешно време човек който да взема 1400 лева. Освен продавачките в Лидл, Билла и т.н. Приятелите ми се движат между 2500 и 7000+
  • #47
    11 rate up comment 12 rate down comment
    калиф ( преди 4 години )
    баце не си махнал даначната ставка на заплатите... и в обществения сектор 1400 средна запалата ???
  • #46
    44 rate up comment 10 rate down comment
    До 48 ( преди 4 години )
    Ами доста хора вземаха под 200 лева. Например учителите. А това че родителите ти 1988 са вземали по 450 лева заплати означава че са били или миньори, или в мореплаването или комунистически големци. Масовите заплати бяха в диапазона 150-250. Дядо ми беше професионален шофьор и караше камион 6 дни в седмицата по 12 часа / сутрин от 4 следобед до 4 / вземаше 400 лева и това бяха безумно много пари на фона на заплатата на жена му - учителка в основно училище със 165 лева заплата.
  • #45
    22 rate up comment 15 rate down comment
    43 ( преди 4 години )
    e кой пък не взима, вуйче, касиерките в лидъл са на 1500 в София. Просто осъзнайте, че вие сте под средното, и се примирете
  • #44
    33 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    На който му липсват достъпните коли от соца да започва да си отделя всеки месец по 150лв в сметка и след 15години ще има 27.000 лв в банката. Достатъчно да си купи нова кола с чистачки, радио и запалка.. Така действаше лизингът тогава...първо изплащаш и ако доживееш късаш найлоните