Превозни средства с автоматични предавателни кутии в Европа има от 50-те години на миналия век. Целта на инженерите е била да улеснят шофирането за водача, като разходът на бензин не бил от чак такова значение - разбираемо за епоха, когато горивата са стрували центове.
Истината е, че при тези първи генерации на автоматиците разходът е чувствително по-висок, отколкото при ръчните трансмисии. Причината за това е технологията на преобразувателя, при която настъпват високи загуби от триене. Това бе и причината по-старите автомобили с автоматични кутии да ускоряват много по-бавно от тези с ръчна.
Междувременно обаче технологиите се промениха. Самото превключване сега се изчислява от компютри. В резултат на това двигателят винаги работи в оптималния си оборотен диапазон. Технологията за избиране на съответната предавка също се промени по такъв начин, че превключването вече не е по-малко ефективно от ръчната смяна - и често дори е по-ефективно.
С ръчна скоростна кутия шофьорът решава при какви обороти да превключи по-висока предавка. Особено спортно настроените шофьори предпочитат смяна на предавките при по-високи обороти. Това оптимизира ускорението, но също така увеличава разхода на гориво.
При автоматична кутия компютърът решава кога да задейства превключването има смисъл. Компютърът оценява всички съответни данни за превозното средство, за да избере най-ефективната предавка. Това той може да направи по-добре от шофьора.
Ето защо консумацията на бензин остава ниска. Поради тази технология, съвременните превозни средства с автоматична кутия не харчат повече гориво, отколкото тези с ръчни. Това дава възможност за икономично шофиране и с автоматик.
Недостатък на автоматичните кутии си остава фактът, че са доста големи и заемат много място. Това пространство не винаги е достъпно в малките автомобили поради малката каросерия. Но за такива автомобили има съответното решение.
Например, има кутии с два съединителя с автоматично превключване. Автомобилите с трансмисия с двоен съединител предлагат същия комфорт като автомобилите с конвенционална трансмисия. Както подсказва името, такова предаване е оборудвано с два съединителя. Докато единият е затворен, вторият съединител се отваря. По време на процеса на превключване първият съединител се отваря, а вторият съединител е затворен. Процесът на превключване отнема само няколко милисекунди, а силовото предаване не се прекъсва осезаемо.
С напредването на технологиите със сигурност няма да мине много време, преди превозните средства с автоматична система да консумират по-малко гориво, отколкото тези с ръчни кутии. Заслужава да се отбележи обаче, че върху разхода влияят и други фактори, например скоростта.
Снимки: AutoScout24