IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Каква е разликата между двата автоматика - по права линия и на зигзаг?

Основната е в принципа на защита срещу неволно превключване на скоростите по време на движение

Каква е разликата между двата автоматика - по права линия и на зигзаг?

С всяка изминала година броят на продадените автомобили с автоматични скоростни кутии в Европа се увеличава. Със сигурност дори тези, които никога не са имали автомобил, но все пак са се возили в кола, са обърнали внимание на една любопитна подробност. А именно на факта, че някои модели автоматична трансмисия се превключват с помощта на лост, който се "движи" по права линия, а други - с такъв, "монтиран" на зигзаг. Има ли разлика между такива кутии освен визуалните?

Лост за скорости при автоматик
Има и селектори под формата на джойстик

На първо място, трябва да се отбележи, че развитието на лоста за превключване на автоматичната трансмисия има доста дълга и наситена със събития история. Всъщност, в автомобилната индустрия съществуват и се използват много повече видове селектори, отколкото прави и зигзагообразни. В самите скоростни кутии няма фундаментална разлика, основана на различията между лостовете за превключване.

Лост за скорости при автоматик
Както и такива, разположени на волана, дори в съвременните автомобили

До 90-те години на миналия век например, в автомобилите (предимно американско производство) с автоматична трансмисия, селекторът на предавките се намираше на волана, а не там, където повечето от нас са свикнали да го виждат. Това решение даде възможност да се монтира диван за трима души, заедно с шофьора, отпред, вместо седалки само за двама. В същото време селекторът се превключваше достатъчно трудно и за да се смени предавката, лостът първо трябваше да бъде издърпан към шофьора. От 60-те години друг вид селектор - разположен на арматурното табло, също беше доста популярен.

Лост за скорости при автоматик
Като цяло разлика в принципа на работа няма

За първи път лост за превключване на автоматичните скорости на пода се появи през 1953 г. в Chevrolet Corvette. Днес именно този вид е най-популярен при автомобилите, които се продават в Европа. Това е така, защото той изглежда и функционира по-познато на повечето шофьори, които преминават от модел с механична на такъв с автоматична трансмисия. С монтирането на селектора на пода се целеше най-вече да не бъдат отблъснати европейските потребители.

Лост за скорости при автоматик
Дизайнерските решения взимат връх

Както може би се досещате, селекторите с лост, който се движи по права линия и зигзагообразните, са просто разновидност на поставения на пода селектор на автоматичната трансмисия. Формата на канала за лоста в този случай е продиктувана от особеностите на конструкцията. Ако жлебът под лоста е прав, това означава, че в повечето случаи селекторът ще има фиксиращ бутон, разположен отстрани, отпред или отзад на самия превключвател. Той е необходим, за да се предотврати случайно превключване на автоматичната скоростна кутия по време на движение. Един вид "предпазител".

Лост за скорости при автоматик
Формата също така трябва да се харесва на потребителите

Съответно, ако жлебът под лоста е на зигзаг, тогава селекторът най-вероятно няма да има бутон. Тъй като зигзагът в този случай действа като предпазител срещу неволно превключване. Въпреки това, има и модели с такъв дизайн, при който лостът, когато трябва леко да се "натисне" надолу при преместване от позиция R, за да се задвижи. Именно в това се крие и принципната разлика между двата вида селектори - организацията на механизма за защита.

0 от 500
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    AAV ( преди 6 месеца )
    Общо взето дълга и безсмислена статия. Разликите в лостовете не са за различни видове автоматици, а за различни решения срещу случайно превключване на селектора в друга позиция. Има много повече от тези две решения (зигзаг и в права линия с бутон). Относно спорът по-долу мога да отбележа и лостчето (джойстика) на селектора на Toyota Prius - още от 2003 година. В днешно време има и много модели с шайба или просто с копчета.
  • #4
    5 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    В кои японки е зигзагообразен автоматика, че нещо не се сещам за такива? Пишеш простотии ***, колкото да се намираш на работа май. Ама, като ти гледамработата.... А между другото джойстика немците го копираха отТойота. Те май освен да крадат, лъжат и копират, друго не могат. После глупавите им фенчета разправят, че немеца е измислил всичко, а истината е, че в повечето случай го е откраднал.
  • #3
    15 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Зигзагообразните автоматици са престаряла тенология от миналия век, монтират се още само в японскиге коли. Предполагам, че скоро и там ще ги махнат, колкото и да се назад технолотично все някога и японците трябва да се усетят, колко са изостанали и да ги махнат.
  • #2
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Хой ( преди 6 месеца )
    Имам ф150 с три места отпред и лост на Волана. Нищо лошо
  • #1
    9 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    По големи глупости не бях чел. Между другото лостовете на автоматиците от немската премиум тройка от 10-15г. Дори не се движат физически.