IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Kia e-Niro: краят на електрическите страхове (тест)

Ето един удобен семеен автомобил... с повече въртящ момент от Lancer Evo VIII

Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.
 


Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.

E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.


Kia e-Niro тест драйв


Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.


Kia e-Niro тест драйв


e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.  


Kia e-Niro тест драйв

Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona

Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е над 80 000 лева, с цели 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.


Kia e-Niro тест драйв


Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.


Kia e-Niro тест драйв


Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.

 

Kia e-Niro

204 к. с. максимална мощност

395 Нм макс. въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

167 км/ч максимална скорост


Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.

На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.


Kia e-Niro тест драйв


Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.


Kia e-Niro тест драйв

След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя

Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.


Kia e-Niro тест драйв


Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.

Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията:

0 от 500
  • #19
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Честно казано - дори и по-евтини да станат от колите с ДВГ бих ги подминал, тъй като времето е безценно, а да вися да зареждам не мога да си позволя, който иска да е модерен, нека да бъде.
  • #18
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Никола ( преди 3 седмици )
    М даа , явно за България това е като колонизирането на Марс , толкова далечно. Докато цените на ел.автомобилите не се изравнят с тези с ДВГ , т.е да има и бюджетни за по 20хил. лв. и гъста мрежа за зареждане, у нас това ще си остане екзотика .
  • #17
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    когато съм си мечтал за елекрички автомобил приятелчетата ми караха лагерни колички и се стреляха с фунийки мога много да говоря по темата за футуристичното бъдеще на 2 000 г. което ни рисуваха футуролозите когато щяхме да сме колонизираме луната същото е и с електрическите автомобили безмисленно е да го дискутирам за мене това е неква скрита реклама на NesCaffe Па смени текста, бе! Нема ме разберете.
  • #16
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    И понеже се оплете, като пиле в калчища в лъжите си ми кажи сега как така не ти изнася едната ти кола да е електричка. Точно се вписва в твоя профил, който се мъчиш да промотираш с двете коли. Това е просто идеалният вариант едната да е електричка, а другата за дълги преходи, ако има някаква вероятност батерията да не стигне. Ти просто си се убил за електричка според това, което казваш, но то вероятно не е истина щом плюеш по тях. И пак опираме до лисицата и гроздето...
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Отново къртиш с тАпоумието си!!! Казах ти да говориш от свое име, за да не изглеждаш толкова глупаво, но ти продължаваш да говориш общо, т.е., че твоето се отнася за всички. Дори сам си противоречиш. казваш, че статистически е нормално да се кара 10 000 км на година, а в същото време ти караш не толкова, а 20 000 км, както по-рано споменах,че това всъщност е средното горе-долу при мои приятели и познати.Няма значение броя на колите,а по колко км. се правят на година. И това ти е трудно да вденеш
  • #14
    3 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    10 000 км. 365 дни са 27 на ден което е нормален средностатистически годишен пробег и сервизните интервали са именно заради това на 10 000 км. или година подържам два автомобила единия за всекидневно придвижване другия за уикенда и се побирам в рамките на 20 000 км. ако вие карате по осем часа тирове таксита или баничарки то визирания в статията автомобил не е в тази таргет група
  • #13
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    #10 Абсолютно бесзмислен коментар! Да не употребя по-силни думи, за да не се обидиш, но си е направо глупав да ти кажа. От твоя гл.т. нещата може и така да са, но не е същото при други. Така, че за да не изглежда, чак толкова глупаво е редно да кажеш, че ти така мислиш и на теб не ти се вързват нещата с електричка, а не да говориш за всички и по принцип. Това, че не ти харесват електричките или просто гроздето ти е кисело не значи, че при всички е така.
  • #12
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Ако ти караш по 10 000 км на година може би не си струва инвестицията, но не всеки кара толкова малко и тогава сметките излизат съвсем други (повечето ми познати и приятели се движат около 20 000 км на година). Всъщност,като се замисля, точно, когато караш малко се предполага, че караш на по-къси разстояния и точно електричката е най-добрата опция тогава.Когато правиш повече км се предполага , че правиш по-дълги маршрути и тогава нещата са по-тегави.Както и да е електричките кефят и са практични
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    ехооо какво става с коментарите
  • #10
    7 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    абсолютно безмисленно като инвестиция 20 000 лв превърнато в гориво са 8 000 л. които са достатъчни да изминеш 120 000 км. или около 12 години свобода през които си независим от електропреносна мрежа