IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kia e-Niro: краят на електрическите страхове (тест)

Ето един удобен семеен автомобил... с повече въртящ момент от Lancer Evo VIII

Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.
 


Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.

E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.


Kia e-Niro тест драйв


Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.


Kia e-Niro тест драйв


e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.  


Kia e-Niro тест драйв

Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona

Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е близо до 80 000 лева, с почти 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.


Kia e-Niro тест драйв


Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.


Kia e-Niro тест драйв


Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.

 

Kia e-Niro

204 к. с. максимална мощност

395 Нм макс. въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

167 км/ч максимална скорост


Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.

На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.


Kia e-Niro тест драйв


Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.


Kia e-Niro тест драйв

След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя

Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.


Kia e-Niro тест драйв


Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.

Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията:

0 от 500
  • #39
    3 rate up comment 4 rate down comment
    39 ( преди 4 години )
    Брато, това са несвързани ***, проверявай си фактите поне отгоре-отгоре, белким някой друг карфиол ти се върже
  • #38
    7 rate up comment 5 rate down comment
    TSLA ( преди 4 години )
    Новите V3 суперчарджъри са по 250kW DC и пълнят Модел 3 Long range със скорост 1600 км на час. Ама мощности, ама тва, ама онова... такива са фактите, такъв е капацитетЪТ на колата и зарядното. Че не можеш да ги захраниш, си е твой проблем. Тесла Powerpack в Австралия е 1.5 Гигаватчаса.. това са два ядрени реактора.Време, нужно за една обиколка пеша на Гигафабриката в Невада: 2 часа.Мащаби, мащаби...Възобновяеми паркове, батерийни паркове и електрически коли - това е 21 век. Харесваш или не ...
  • #37
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Кочо ( преди 4 години )
    а от пирдоп е 60, а от Турну Мъгуреле - почти 400. Да се мисли не е чак толкова вредно, поне от време на време
  • #36
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Чочо ( преди 4 години )
    Изкачването до Беклемето не е 10 км. По спомен от Троян е около 30 км, а от Кърнаре малко повече от 20.
  • #35
    2 rate up comment 9 rate down comment
    Miro ( преди 4 години )
    80 000лв и да трепериш дали ще ти стигне тока за да идеш от София до Бургас ....Карайте си ги!
  • #34
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 4 години )
  • #33
    7 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Само дизел, по-мощен, по-икономичен и евро6
  • #32
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До КК ( преди 4 години )
    МБ 300 de. Гледам и БМВ спират 6 цил. си дизелов двигател, ще го сменят и те с плъгин-дизел...
  • #31
    18 rate up comment 3 rate down comment
    факт ( преди 4 години )
    Дизелът не ми го хвалете , за да е екологичен му трябва такава поддръжка , че става по-скъп от бензиновия . Ще му се налива уреа , ще се чистят /сменят филтри и като прибавим разликата в първоначалната цена, не си струва . Това разбира се не важи за таралясниците у нас . Електричките имат бъдеще , защото на лабораторно ниво бързото зареждане за няколко минути е решен проблем , мрежата я има , остава да се поставят само колонки по съществеващите бензиностанции. Ноооо, цената у нас ще е проблем .
  • #30
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    привиждаме ти се двама ли рано неделя сутрин хихиххи правиш ми като вятъра ненавиждам дизела и не вярвам в дядо мраз и не мога да разбера защо ако си поръчаш дядо мраз и снежанка цената е 200лв. но ако си поръчаш само снежанка цената е 500лв.