IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Kia e-Niro: краят на електрическите страхове (тест)

Ето един удобен семеен автомобил... с повече въртящ момент от Lancer Evo VIII

Даже и за бензинови фанатици като нас не е трудно да харесат един съвременен електомобил. Ето ви един добър пример: новата Kia E-Niro. С 204-те си коня тази кола с лекота превърта гуми при старт и ще откаже всяка спортна кола на светофара. Въртящият й момент е колкото на първото Porsche Panamera, и повече от Mitsubsihi Lancer Evo VIII.
 


Само че в прекрасния нов свят на електромобилите интригата не е колко добре вървят, а колко далеч ще стигнат. Защото когато зарядът на батерията падне, не можеш просто да вдигнеш палец край пътя и след малко да се върнеш с пълна туба.

E-Niro обещава 455 километра по новия тестов цикъл WLTP, но колко прави това в истинския живот? В Англия постигнаха 560 км при топло време в града, но едва 260 км в студено и на магистрала. Затова решихме да видим как ще се справи първият специално създаден електромобил на Kia в нормални български условия.


Kia e-Niro тест драйв


Още измъкването от София, оптимизирано от поредния "навременен" ремонт, ни стопи петдесетина километра от обхвата. Затова започваме с 400. Начертали сме маршрут от 321 км с магистрали, обикновени пътища и старопланински проход. И без нито една зарядна станция по него, за да не се разхайтваме прекалено. Натоварили сме здравата нашата Kia, най-вече със самите себе си, и ще караме като нормални хора, с включен климатик и без да се правим на Грета Тунберг с газта.


Kia e-Niro тест драйв


e-Niro е първата кола на корейците, разработена от самото начало с опцията за електрическо задвижване. Платформата, електромоторът и 64-киловатчасовата батерия са същите като при добре познатия в София електрически Hyundai Kona EV. При e-Niro максималният пробег е с няколко процента по-малък, но пък вътрешното пространство е чувствително повече. Пътниците на задната седалка имат почти 10 сантиметра повече в сравнение с Коna. Материалите също са отчетливо по-приятни и качествени, напук на опитите на корейците да налагат именно Hyundai като по-скъпата си марка.  


Kia e-Niro тест драйв

Багажникът побира внушителните 451 литра - със 70 повече от VW Golf и с почти 120 повече от електрическата Kona

Оборудването е много богато, просто защото е-Niro се предлага само в максималното ниво. В замяна на парите си получавате адаптивен круиз контрол, подгряване и охлаждане на предните седалки, кожен салон, 320-ватова аудиосистема от JBL (което си е чисто изхвърляне за толкова тихо купе), и навигация с 8-инчов сензорен екран. Колко точно са парите, за момента не можем да кажем. Заради ограничените доставки на батерии Kia не смогва да отговори на търсенето в Европа и за e-Niro се чака доста, поради което още няма и официална ценова листа за България. Очакваме летвата да е над 80 000 лева, с цели 20 хилядарки над обикновения хибриден Niro със същото оборудване.


Kia e-Niro тест драйв


Решимостта ни да настъпваме здраво обаче не изтрайва дълго. Първо, самата Kia не ни подтиква. Ускорението е светкавично, а управлението - достатъчно прецизно. Но тази кола предпочита да бъде карана в спокойствие и комфорт. Малко парадоксално, електрическата версия има допълнителна шумоизолация по вратите - просто защото в нея вятърът се чува много по-отчетливо. Извън това колата е идеално тиха. Има синтезатор на доста неприятен шум, за да предупреждава пешеходците, но за щастие можете да го изключите извън града.


Kia e-Niro тест драйв


Втората причина да отпуснем педала е, че започва да ни обзема прословутата "тревога за обхвата". В подножието на Беклемето сме, и ни остават 214 км до крайната точка, при 310 километра обхват. Обаче първо трябва да изкачим Стара планина.

 

Kia e-Niro

204 к. с. максимална мощност

395 Нм макс. въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

167 км/ч максимална скорост


Изкачването, също като карането по магистрала, топи обхвата доста бързо. На леко влажния път за пръв път усещаме и теглото на нашето e-Niro. Само батерията с течното й охлаждане е над 450 килограма; общо електромобилът е с 350 над обикновения хибрид. В острите завои масата се усеща. Извън това тази Kia е неотличима от стандартните коли. Батерията е в пода между осите и само понижава центъра на тежестта, без да влошава баланса.

На билото числата вече не изглеждат толкова оптимистично. 10-те километра изкачване са смъкнали цели 45 от обхвата ни. Сега всичко зависи от това колко ще успеем да си върнем на слизане.


Kia e-Niro тест драйв


Оказва се, че е-Niro не е чак толкова добро в рекуперацията на енергия при спускане, колкото двойно по-скъпото Audi e-Tron например. Но това няма значение, защото пътят към Троян е временно затворен от катастрофа и решаваме да се върнем обратно. При 270 километра обхват ни остават 150 до София, така че вече можем да се отпуснем и да понастъпим газта.


Kia e-Niro тест драйв

След 300 изминати километра (при температури между 12 и 21 градуса по Целзий) на влизане в София ни остават още 177 - дори повече от обещаното от производителя

Впрочем и да свърши токът, няма да е трагедия - а само колосална скука. Батерията позволява бързо зареждане до 77 киловата, при което за 40 минути можете да добавите 300 километра обхват. Но в България няма подобни станции. При 50 киловата ще ви трябва около час. А от нормалната електрическа мрежа батерията се зарежда за над десет часа дори и със специалното зарядно на Kia.


Kia e-Niro тест драйв


Днес това не ни вълнува. На влизане в София сме изминали, с няколкото дубъла за камерата, общо 306 километра. Таблото показва още 177 км обхват, което е дори над обещавания от Kia максимум. Вече можем да кажем сбогом на "тревогата за обхвата". Това е електромобил, с който може да се пътува. Без страх.

Още снимки от теста на e-Niro вижте в галерията:

0 от 500
  • #29
    12 rate up comment 11 rate down comment
    Вариатор ( преди 4 седмици )
    Дори само производството на неговата ибана батерия замърсява въздуха колкото автомобил със евро 6 за 12/13 години после те спасявали планетата!!!Как спасявате питам по точно???Долни и гнусни лъжи на промоти мозъци водени от напушения Свети Илон джендърски
  • #28
    11 rate up comment 2 rate down comment
    к. к. ( преди 4 седмици )
    На тоя етап има смисъл от плъгин хибриди. Поне моето скромно мнение е такова. Зареждаш у дома за 5 часа - пробег 40-50 км. градско на ток. На магистралата - добрият стар дизел - пробег 1000 км. Карам такава кола в момента. Но пробегът на ток лятото е 40 км, сега, зимата, е 25-30 км... Но на магистралата и междуградско съм СВОБОДЕН! Не мисля къде ще заредя...
  • #27
    10 rate up comment 5 rate down comment
    к. к. ( преди 4 седмици )
    Няма да си купя електричка! Няма да променям шофьорските си навици, за да бъда "екологичен". Лъжат за пробега. Ако са ви казали, че пробегът е 400 км. и се качите на магистралата, трябва да карате с 80-90 км/ч. Подкарате ли колата със 140-150 км/ч., пробегът пада под 200 км... Не, мерси!
  • #26
    11 rate up comment 4 rate down comment
    123иш4жоаэъ ( преди 4 седмици )
    Абе, "не-проздите" електрофили, похвалете се вашите лични електрички колко много вървят и колко са икономични. Опа, чакай малко - вие нямате такива! Защо ли? Обаче викате, "до 5 години" ще имате, а?
  • #25
    9 rate up comment 2 rate down comment
    andromeda ( преди 4 седмици )
    Борим се да спасим Земята, те ми говорят за... превъртане на гуми,коне, магарета и прочее тъпотии. Не седнаха и не измизлиха електрически автомобил който да е евтин, икономичен, ефективен, да бъде дотиран от ***, които заради печалбите си, унищожиха планетата Земя.
  • #24
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    И още вярваш в Дядо Коледа! Казах ти, че си за специалист... Характеристиките на нафтовите печки не ми ги обяснявай! Обясни колко са надежни и как никак не се чупят и как турбините, дюзи, ГНП, маховици, горивни филтри и какво ли още не не се сменят. Така, че карай си нафтовата печка и се радвай на живота! Не зная какви комплекси те тресат да идваш и да ни обясняваш за "тостери" и колко нафтовите печки били по-добри.
  • #23
    7 rate up comment 16 rate down comment
    Вариатор ( преди 4 седмици )
    Всеки съвременен 2 литра дизел разполага с 190/200кс, около 400нм ,ускорява за около 7 секунди,максималка 230км/ч и пробег с един резервоар около 800+км .Показатели който след минимален чип тунинг могат още да се подобрят!!!!!И кое му е по доброто на този Тостер?????Вас джендъри питам ама бил екологичен ххахахха ами неговото производство бе Гретковци?????
  • #22
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    тъй като по коледа се случват чудеса ми е интересно какво би те зарадвало на сутринта на новата година представи си че под елхата откриеш мобилен телефон с активирано приложение електронен ключ на супер кар с двг и електрически семеен автомобил кое би си избрал лично аз си пожелавам през новата година амг гт 73 от съседната статия това чудовище събужда сетивата ти от километри и настръхваш при вида му
  • #21
    5 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    щом си си мечтал за електрички, докато другите деца са имали пълноценно детство, значи нещата са наистина сериозни! обърни се към специалист!
  • #20
    12 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    електромобила е проектиран за клиенти живеещи за индустриално богати държави и високоразвити огромни хоризонтално развити мегаполиси със самостоятелни места за местодомуване ( гараж) и за зареждане както и развита инфраструктура с бързозарядни станции за територия като българия чието население е 1/3 от един средно голям мегаполис и с бвп от 8 000 евро електромобила е изключително скъпо удоволствие и безмислена придобивка като 2-3 автомобил в едно домакинство