Някога, когато премиум производителите имаха по три-четири модела в гамата си, представянато на нов модел бе епохално събитие. Днес, когато бройката е набъбнала до 20, 30 и дори 40, премиерите са позагубили малко значението си. Но има и изключения, и първият ни контакт с новото Audi E-tron в Мюнхен е сред тях.
ТОВА Е НЕ ПРОСТО НАЙ-ВАЖНОТО Audi от много години насам, това е най-важният модел изобщо за концерна Volkswagen. Това е тяхната mea culpa, която трябва да заличи спомена за Дизелгейт. Което обяснява и защо в тази кола е вложено повече внимание от всяка друга в историята, освен може би Bugatti Veyron.
Казано накратко, това е първият модел на гиганта, създаден от самото начало като електромобил.
Дизайнът на e-tron не го отличава рязко от останалата гама, както беше при i-моделите на BMW. Компанията иска да покаже, че електромобилите са решения за ежедневието, а не футуристична екзотика. За още снимки вижте галерията под статията
Е-TRON Е ДЪЛГООЧАКВАНИЯТ КОЗ на Volkswagen в очертаващата се битка с Tesla за сърцата и душите на следващите поколения. Съвсем скоро ще го последват и други. Но от впечатлението, което ще остави e-tron, до голяма степен зависят и техните шансове.
Впрочем споменатата битка вече е в ход: точно срещу технологичния център на Audi на мюнхенското летище, откъдето стартира е-tron, американците са изтипосали най-мощната версия на своя Model X.
Войната за сърцата и умовете на следващите поколения вече се води с пълна сила. Снимки КОЛЕЛА
В ТАЗИ БИТКА AUDI ИМА едно много неочаквано предимство: цената. Не сме свикнали германските премиум машини да ни се струват евтини. Но на фона на Теsla наистина са. E-tron ще се продава в България за около 150 000 лева - по-евтино дори от новото Q8, с което са на една платформа.
Най-евтиният Model X на Теsla започва от 190 000 лева, а най-скъпият удря 300 хилядарки - точно два пъти над e-tron.
ДАЛИ ТESLA-ТА Е ДВА ПЪТИ ПОВЕЧЕ КОЛА? Зависи. Ако сте от онези, за които удоволствието от карането означава да натискат юнашки газта, когато видят права отсечка пред себе си, отговорът е "да". Най-мощният Моdel X има 671 коня максимална мощност, а за кратки периоди може да даде дори над 700. При e-tron конете са "само" 360, а за 8-секундни тласъци системата може да подаде 408.
Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5.7 секунди при Audi, а при Tesla е едва 3.1.
Пробегът при Model X на теория е 540 километра по стария европейски цикъл. E-tron обещава 417 км, но по новия. Все пак малко по-голямата батерия би трябвало да даде предимство на Тesla.
НО С ТОВА ПЛЮСОВЕТЕ ЗА НЕЯ приключват. Първо, защото и двата обявени пробега са в кръга на мечтите. В реалния живот поне една трета от тях е непостижима.
Нашият тестов е-tron, каран при температури около нулата и с постоянно включено отопление, даваше 250 километра обхват в началото. След около 90 километра тест (включително и газ до дупка на магистралата) накрая колата показваше още 180 километра пробег. Обяснението е в системата за рекуперация на енергията, която ползва и спирачките, и самите електромотори. В резултат e-tron възстановява значително повече заряд в батериите от всичките си конкуренти.
ОСВЕН ТОВА Е СПОСОБЕН да се зарежда при 150 киловата, докато таванът на Теsla е 120. Засега това е кухо предимство, защото най-бързите зарядни станции работят при едва 50 кВт. Но до две години в Европа ще се появят поне 300 нови бързи станции, на които е-tron ще се зарежда за едва половин час.
В ускорението по права линия Моdel X е без конкуренция. Но e-tron също никак не е бавен - на безлимитната германска магистрала успяхме да вдигнем 201 км/ч, поне според скоростомера. По брошура максималната скорост е 200. Най-впечатляващо е колко бързо откликва колата при високи скорости. Достигането от 120 до 160 км/ч се усеща също толкова лесно и бързо, колкото и от 40 до 80.
ОСВЕН ТОВА AUDI-ТО СЕ ДЪРЖИ доста по-добре в завой. Воланът не е от най-директните, но не е и непредсказуема рулетка като в Теsla. Това е кола, която спокойно можете да юркате по планинските пътчета - макар че нито за момент няма да забравите, че теглото й е два тона и половина.
Другата колосална разлика е в интериора. Докато Теsla в замяна на парите ви дава малко плюш, доста евтини пластмаси и един голям таблет, вътрешността на e-tron е с най-добрите възможни материали. Дигиталните прибори и мултимедията са същите като от Audi А8. Това е и най-тихата кола, която сме карали някога.
В същото време е напълно практична - с удобни седалки и много простор и за задните пътници. Огромната батерия е вградена в шасито, което ви оставя 600 литра багажник. Плюс допълнителни 60 литра под предния капак, където да си държите кабелите.
ЗА ДЕСЕРТ ОСТАВИХМЕ най-впечатляващата играчка: дигиталните камери, които при желание от ваша страна могат да заменят страничните огледала. Това намалява малко въздушното съпротивление, и освен това ще ви накара да се чувствате като в някоя фантастика. Но не казваме, че усещането е приятно. Системата работи гладко, но вглеждането надолу към екраните във вратите е толкова неестествено, че вероятно ще засечете някой камион, преди да сте привикнали. Освен това камерите дават доста измамна представа за разстоянието до обекти зад колата.
Затова съветът ни е засега да пропуснете тази екстра. Audi е-tron е достатъчно новаторско, впечатляващо и интересно дори и без нея.
Audi e-tron
408 к. с. максимална мощност (до 8 сек)
664 Нм максимален въртящ момент
200 км/ч максимална скорост
5.7 секунди 0-100 км/ч
417 км максимален пробег (WLTP)