IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Харчи ли бензин отоплението на седалките?

Електрическите консуматори в автомобила могат да оскъпят пътуването. С колко – вижте в анализа на ADAC

Харчи ли бензин отоплението на седалките?

Всеки комфорт струва пари. Това е основно правило не само при покупката на автомобила, но и при използването му. Особено при ниски температури, когато отоплението на седалката работи често.

Електрическите консуматори в автомобила предлагат допълнителен комфорт, но имат нужда от допълнителна енергия. Тази енергия идва от генератора, познат и като алтернатор. Алтернаторът зарежда акумулатора с ток. Колкото повече ток трябва да доставя, толкова по-тежко върти и толкова повече натоварва двигателя, за да се задвижва. Така разходът на гориво се покачва, а с това и разходите. Принципно валидна е следната формула:

100 вата разход на електричество = допълнителен разход от 0,1 литра на 100 километра

Колко ток харчи отоплението на седалките?

Специално по време на студения сезон шофьорите са благодарни за всичко, което може да затопли автомобила им – например отопляеми външни огледала, отопление на седалките, отопление на задното стъкло и отопление на волана. Ако добавим и вентилацията, бързо достигаме стойност от 500 вата обща електрическа мощност.

А това значи, че при използването на всички тези консуматори разходът на 100 км се покачва с половин литър. За пътуване от София до Варна това ощетява портфейла със сума между 5 и 6 лева.

Със следващите осреднени стойности за различните класи автомобили можете да изчислите допълнителния разход на бензин на вашия автомобил през зимата:

Консуматор Разход на ток
във ватове
Разход на бензин
А95 л/100 км
Допълнителни разходи
лв/100 км при цена 2,27 лв/л 
Електрически отопляемо челно стъкло 800 0,8 1,82
Допълнителен отоплител до 2000 до 2 до 4,55
Вентилация в средна степен 170 0,170 0,39
Къси светлини 125 0,125 0,29
Задни габарити и светлина за мъгла 35 0,035 0,08
Фарове за мъгла 110 0,110 0,24
Отопление на седалките 100 0,1 0,23
Отопление на волана 50 0,05 0,11
Отопляеми огледала 40 0,04 0,10
Радио 20 0,02 0,05
Мобилен навигационен уред 10 0,01 0,02

Кои електрически консуматори са необходими?

Включвайте електрическите консуматори, само когато имате необходимост от тях и ги изключвайте, когато свършат задачата си. Ако изключите отоплението на задното стъкло, веднага след като бъде размразено или ако не използвате отоплението на седалките през цялото пътуване, ще спестите гориво и пари.

Следните консуматори трябва да работят задължително

В никакъв случай не трябва да пестите ток от консуматори, които засягат безопасността на пътуването, например светлините (особено през зимата) или радиото (информационни емисии в някои държави). Ето колко харчат отделните светлинни източници:

Къси светлини 125 вата
Фарове за мъгла 110 вата
Дълги светлини 120 вата
Дневни светлини LED 8 вата

Не забравяйте, че добрата видимост не е лукс, а необходимост!

Снимка: ADAC

0 от 500
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    бавареца ( преди 4 години )
    това че двигателя се върти с 3000об не значи че произвежда 90квт, това 90 е максималната му мощност при такива обороти, т.е. ще произведе толкова ако натиснеш пед,ала до ламарината и колата ще ускорява и моментния разход ще е 3-4 пъти повече. но това 100вата че са 0,1л не е вярно. по скоро 300 вата вдигат разхода с 0.1л
  • #6
    17 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Мигача и то харчи, обаче аварийните изобщо не харчат това е факт!
  • #5
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Серго ( преди 4 години )
    Това може би е така ако колата е на място и се измерва всичко на празен ход. При движение трябва да се отчете инерцията, като намере скорост и на по-висока предавка вече има достатъчно въртящ момент, и т.н. Да не говорим, че ще има разлика в коли с различен брой скороси и литраж двигатели.
  • #4
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    много относително е как се мери увеличеният разход заради консумации. Отоплението на седалките често се ползва първите 10на мин докато стопли парното, фаровете зависи дали са лед или не, зависи дълги или не, и т.н., подгрева на задното стъкло също не се ползва през целият път обикновено .. много АКО-та има за да се сметне колко се е увеличил разхода. Както се спомена по-долу - при минусови температури, кой ти гледа 1-2 литра отгоре на 100. Ако има такива - зле.
  • #3
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз имам друга критика към статията. Почти всичките изброени консуматори имат реле, което ги изключва периодично. Следователно разхода на ток ще падне на около половина. Също така ако караш София - Варна, след 15-20 мин в колата вече ще е комфортно топло и няма да ти трябва друго освен нормалното парно да поддържа температурата.
  • #2
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    До анонимен: пропускаш, че киловатите генерирани от мотора наколяновия вал преминават в електрически киловати при много ниско КПД - около 30%. Така сметката по се връзва ;-)
  • #1
    21 rate up comment 2 rate down comment
    112 ( преди 4 години )
    Навън като е *** студ кой ти мисли за литър два отгоре, важното е да ти е приятно. Същото е и лятото с климатика.