IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

7 съвета при шофиране срещу ниско стоящо слънце

Дори в добро време опасностите от заслепяването не трябва да бъдат подценявани

7 съвета при шофиране срещу ниско стоящо слънце

В студения сезон рисковете на пътя не идват само от мократа или заледена настилка. Влияние върху шофирането и условия има и намаляващата светлина. И тъй като слънцето е по-ниско, отколкото през лятото, особено сутрин и привечер, когато отиваме и се връщаме от работа, опасността от заслепяване нараства.

Около две трети от предизвиканите от атмосферните условия произшествия с пострадали в Германия са предизвикани от заслепяване от ниско слънце. Точният брой на произшествията е 3756. Според ADAC това прави този тип произшествия два пъти по-често срещани, отколкото произшествията, предизвикани от мъгла. Макар такава статистика в България да няма, можем смело да допуснем, че рискът от заслепяване е идентичен.

Често шофьорите подценяват опасността от произшествия при заслепяване. Особено опасно става в завои, на възвишения или при влизане и излизане от тунели или подлеци. При заслепяване светофарите и знаците се виждат зле, а пешеходците, велосипедистите и мотоциклетистите могат директно да се „скрият“ от погледа.

Заслепяване

Какво помага срещу заслепяването при ниско слънце?

1.    Чисти прозорци

Челното стъкло трябва да е чисто постоянно, тъй като замърсяванията и драскотините разсейват светлината. Това води до по-силно заслепяване на слънце.

2.    Изправни чистачки

За добрата видимост са важни функциониращите чистачки. Почистващата течност също трябва да бъде допълвана регулярно, а в купето е добре да държим суха кърпа, с която да почистваме челното стъкло от влага и мръсотия.

3.    Чисти слънчеви очила

Казаното за челното стъкло важи и за стъклата на очилата. Колкото по-чисти са те, толкова по-добре. По-добре очилата да са безогледални, с което се намаляват заблуждаващите светлинни отражения. При особено ниско стоящо слънце носенето на очила има както предимства, така и недостатъци. От една страна заслепяването се намалява, но от друга се постига затъмняване на така или иначе тъмна околна обстановка.

4.    Дистанция и предвидливо шофиране

Винаги поддържайте достатъчна дистанция и карайте концентрирано и предвидливо. Шофьорът пред вас също може да бъде заслепен от слънцето и да извърши рязко спиране. Когато слънцето е зад гърба ви, риск продължава да съществува. Движещите се срещу вас шофьори могат да бъдат заслепени. Това важи и за пешеходците и велосипедистите.

5.    Подходяща скорост

Не по-малко важна е подходящата скорост, тъй като само няколко момента без видимост могат да доведат до удар. За една секунда при скорост 50 км/ч изминаваме около 14 метра. Това означава поне 14 метра „на сляпо“, тъй като до възстановяване на нормалното виждане на заслепеното око може да измине и повече време.

6.    Шофиране със светлини

Макар шофирането с включени къси или дневни светлини да е законова повеля, не трябва да забравяме, че включването им навреме винаги означава по-добра разпознаваемост на автомобила ни от другите участници в движението.

7.    Изправена позиция на седене

Важна е и изправената позиция на седене. Много шофьори седят прекалено ниско и слънцето преминава под сенника. Затова облегалката трябва да е изправена възможно най-много, а седалката да е повдигната – в случай че се регулира.

Снимки: ADAC

0 от 500
  • #1
    7 rate up comment 0 rate down comment
    :) ( преди 4 години )
    В добавка бих казал и с топъл цвят. Но да - поляризираните са незаменими и в случаите с множество дребни сенки напътя (гористи пътища, в които при ярка светлина разликата между дупка и сянка е скъпа) .