В студения сезон рисковете на пътя не идват само от мократа или заледена настилка. Влияние върху шофирането и условия има и намаляващата светлина. И тъй като слънцето е по-ниско, отколкото през лятото, особено сутрин и привечер, когато отиваме и се връщаме от работа, опасността от заслепяване нараства.
Около две трети от предизвиканите от атмосферните условия произшествия с пострадали в Германия са предизвикани от заслепяване от ниско слънце. Точният брой на произшествията е 3756. Според ADAC това прави този тип произшествия два пъти по-често срещани, отколкото произшествията, предизвикани от мъгла. Макар такава статистика в България да няма, можем смело да допуснем, че рискът от заслепяване е идентичен.
Често шофьорите подценяват опасността от произшествия при заслепяване. Особено опасно става в завои, на възвишения или при влизане и излизане от тунели или подлеци. При заслепяване светофарите и знаците се виждат зле, а пешеходците, велосипедистите и мотоциклетистите могат директно да се „скрият“ от погледа.
Какво помага срещу заслепяването при ниско слънце?
1. Чисти прозорци
Челното стъкло трябва да е чисто постоянно, тъй като замърсяванията и драскотините разсейват светлината. Това води до по-силно заслепяване на слънце.
2. Изправни чистачки
За добрата видимост са важни функциониращите чистачки. Почистващата течност също трябва да бъде допълвана регулярно, а в купето е добре да държим суха кърпа, с която да почистваме челното стъкло от влага и мръсотия.
3. Чисти слънчеви очила
Казаното за челното стъкло важи и за стъклата на очилата. Колкото по-чисти са те, толкова по-добре. По-добре очилата да са безогледални, с което се намаляват заблуждаващите светлинни отражения. При особено ниско стоящо слънце носенето на очила има както предимства, така и недостатъци. От една страна заслепяването се намалява, но от друга се постига затъмняване на така или иначе тъмна околна обстановка.
4. Дистанция и предвидливо шофиране
Винаги поддържайте достатъчна дистанция и карайте концентрирано и предвидливо. Шофьорът пред вас също може да бъде заслепен от слънцето и да извърши рязко спиране. Когато слънцето е зад гърба ви, риск продължава да съществува. Движещите се срещу вас шофьори могат да бъдат заслепени. Това важи и за пешеходците и велосипедистите.
5. Подходяща скорост
Не по-малко важна е подходящата скорост, тъй като само няколко момента без видимост могат да доведат до удар. За една секунда при скорост 50 км/ч изминаваме около 14 метра. Това означава поне 14 метра „на сляпо“, тъй като до възстановяване на нормалното виждане на заслепеното око може да измине и повече време.
6. Шофиране със светлини
Макар шофирането с включени къси или дневни светлини да е законова повеля, не трябва да забравяме, че включването им навреме винаги означава по-добра разпознаваемост на автомобила ни от другите участници в движението.
7. Изправена позиция на седене
Важна е и изправената позиция на седене. Много шофьори седят прекалено ниско и слънцето преминава под сенника. Затова облегалката трябва да е изправена възможно най-много, а седалката да е повдигната – в случай че се регулира.
Снимки: ADAC