IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Харчи ли бензин отоплението на седалките?

Електрическите консуматори в автомобила могат да оскъпят пътуването. С колко – вижте в анализа на ADAC

Харчи ли бензин отоплението на седалките?

Всеки комфорт струва пари. Това е основно правило не само при покупката на автомобила, но и при използването му. Особено при ниски температури, когато отоплението на седалката работи често.

Електрическите консуматори в автомобила предлагат допълнителен комфорт, но имат нужда от допълнителна енергия. Тази енергия идва от генератора, познат и като алтернатор. Алтернаторът зарежда акумулатора с ток. Колкото повече ток трябва да доставя, толкова по-тежко върти и толкова повече натоварва двигателя, за да се задвижва. Така разходът на гориво се покачва, а с това и разходите. Принципно валидна е следната формула:

100 вата разход на електричество = допълнителен разход от 0,1 литра на 100 километра

Колко ток харчи отоплението на седалките?

Специално по време на студения сезон шофьорите са благодарни за всичко, което може да затопли автомобила им – например отопляеми външни огледала, отопление на седалките, отопление на задното стъкло и отопление на волана. Ако добавим и вентилацията, бързо достигаме стойност от 500 вата обща електрическа мощност.

А това значи, че при използването на всички тези консуматори разходът на 100 км се покачва с половин литър. За пътуване от София до Варна това ощетява портфейла със сума между 5 и 6 лева.

Със следващите осреднени стойности за различните класи автомобили можете да изчислите допълнителния разход на бензин на вашия автомобил през зимата:

Консуматор Разход на ток
във ватове
Разход на бензин
А95 л/100 км
Допълнителни разходи
лв/100 км при цена 2,27 лв/л 
Електрически отопляемо челно стъкло 800 0,8 1,82
Допълнителен отоплител до 2000 до 2 до 4,55
Вентилация в средна степен 170 0,170 0,39
Къси светлини 125 0,125 0,29
Задни габарити и светлина за мъгла 35 0,035 0,08
Фарове за мъгла 110 0,110 0,24
Отопление на седалките 100 0,1 0,23
Отопление на волана 50 0,05 0,11
Отопляеми огледала 40 0,04 0,10
Радио 20 0,02 0,05
Мобилен навигационен уред 10 0,01 0,02

Кои електрически консуматори са необходими?

Включвайте електрическите консуматори, само когато имате необходимост от тях и ги изключвайте, когато свършат задачата си. Ако изключите отоплението на задното стъкло, веднага след като бъде размразено или ако не използвате отоплението на седалките през цялото пътуване, ще спестите гориво и пари.

Следните консуматори трябва да работят задължително

В никакъв случай не трябва да пестите ток от консуматори, които засягат безопасността на пътуването, например светлините (особено през зимата) или радиото (информационни емисии в някои държави). Ето колко харчат отделните светлинни източници:

Къси светлини 125 вата
Фарове за мъгла 110 вата
Дълги светлини 120 вата
Дневни светлини LED 8 вата

Не забравяйте, че добрата видимост не е лукс, а необходимост!

Снимка: ADAC

0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    минаващ оттук ( преди 1 седмица )
    Техник, Променя се натоварването, а с това и разхода.
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Кой ли кара с включено подгряване на седалките от София до Варна
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Такива глупости никога не бях чел, и в статията, и в коментарите...Благодаря ви с вас интернет не е такова скучно място :))
  • #15
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    #14 още един неграмотен
  • #14
    2 rate up comment 9 rate down comment
    Техник ( преди 2 седмици )
    Уникални глупости са това!!! Ако имате представа за устройството и работата на алтернатора ще знаете, че той се върти постоянно с оборотите на коляновият вал. Натоварването върху силовият агрегат (двигателят) , което оказва динамото, е постоянно и непроменянемо!!!
  • #13
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Петър 198 ( преди 2 седмици )
    Не, харчи фъстъци, кюфтета , Загорка и пържени кюфтета
  • #12
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Варненец ( преди 2 седмици )
    Типична статия по български. Дайте да караме и без светлини да спестим 1.5 лв
  • #11
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    #10 Веско, баце, лошо е да нямаш никаква техническа грамотност. Още по-лошо е да раздухваш навсякъде колко си неграмотен.
  • #10
    2 rate up comment 14 rate down comment
    Веско ( преди 2 седмици )
    Пълни измислици. Изтощава се само акумулатора, което е предвидено да се самозарежда от динамо то много бързо. Отивате да си пазете магарета та на село, вместо да пишете простотии
  • #9
    6 rate up comment 1 rate down comment
    бавареца ( преди 2 седмици )
    това че двигателя се върти с 3000об не значи че произвежда 90квт, това 90 е максималната му мощност при такива обороти, т.е. ще произведе толкова ако натиснеш пед,ала до ламарината и колата ще ускорява и моментния разход ще е 3-4 пъти повече. но това 100вата че са 0,1л не е вярно. по скоро 300 вата вдигат разхода с 0.1л