IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Защо все по-често се правят двигатели

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха така да се каже "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.

Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.

Даунсайзинг

По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 максимум. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

0 от 500
  • #34
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Divlupo ( преди 2 месеца )
    Чета коментарите, и се чудя за какво толкова се карате.Фоклсваген, Тойота,Хонда.....всички големи компании трябва да оцеляват в този все по-сложен и непредсказуем маркет(пазар).Сега има хибриди,електрически,все по-затегнати еко-стандарти за емисиите в Европа,Щатите,..Китай.Няма как да не намаляват обема на двигателите!Основната разлика между европейските автомобли и японските е в обезшумяването и комфорта на возене,засега!
  • #33
    5 rate up comment 4 rate down comment
    ApoloN ( преди 2 месеца )
    Годините и практиката ме водят до извода, че Да - така е. Малките мотори нямат голям живот, защото често пъти се налага да носят товар или хора, при положение че моторите около хиляда кубика могат да носят единствено леко купе до 600-800 кг. Всичко над тази тежест започва да ги убива постепенно, като най-грубо претоварването влияе на разпределителния вал, вследствие на което двигателя започва да работи неравномерно без никаква мощност като след всяко каране това се усеща.
  • #32
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Що си мислиш, че е кисело. Има много хора, които имат пари, но това не значи, че ще се набутат със скъпа немска трошка, за да избиват комплекси и да показват на другите, че са с немско. Това "грозде" е за хора без много акъл, но с много комплекси.
  • #31
    9 rate up comment 9 rate down comment
    ... ( преди 2 месеца )
    киселко гроздето сорт Мерцедес!
  • #30
    24 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Колега, МБ и Порше са били здрави и издържливи някога. Сега са шир потреба (както и всички останали).
  • #29
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Навремето ... ( преди 2 месеца )
    към края на 40-те години на миналия век Порше и Мерцедес пуснаха обща бюлетина за здрави коли с по-малко хабене на материал. Тогава рециклирането не е било толкова познато и за това се е решило колите им да са колкото може по-дълговечни! Типичното Порше и типичния Мерцедес и до днес се такива! По това ще ги познаете - кога сменят моделната линия! Колкото по-дълго, толкова по-здрави!
  • #28
    17 rate up comment 8 rate down comment
    До 27 ( преди 3 месеца )
    Нищо не разбираш от ДВГ. Точно тези двигатели имат максимален въртящ момент от ниски обороти и не изискват високи обороти за разлика от атмосферките.
  • #27
    6 rate up comment 14 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Освен това, даунсайзнатите двигатели са високоооборотни и искат хубави масла, а и не на последно място и шофьорите масово ги мъчат в ниски обороти и още повече скъсяват живота им.
  • #26
    12 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    #25 - този е известен с псевдонима Факт!, но често пише и като Анонимен. Явно е бил "разочарован" от немци в някой голф на околовръстното и не може да прости на цялата нация... Сега и новина за времето да излезе - ще пише отдолу че немските коли са скапани и цялата им индустрия умира още утре :)
  • #25
    13 rate up comment 20 rate down comment
    Абе ( преди 3 месеца )
    Тука пише някакъв Ганьо, с различни никове, но се познава по непредизвиканата омраза към VW. Този явно е дишал прахта на много VAG автомобили, а може и да са го таковали в някой. Човека е за лекар и хапчета.