IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха, така да се каже, "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.
  
 
даунсайзинг
  
   
Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.
   
     
Даунсайзинг
   
   
По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 км. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид. И още нещо: заради намаления резерв по-малките двигатели са много по-чувствителни към качеството на поддръжката. Редовната и честа смяна на маслото е задължителна.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.


0 от 500
  • #9
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Blackthorn ( преди 4 години )
    Заради същата алчност, която ще потопи света, такъва, какъвто го познаваме днес!
  • #8
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    "Много повече хора ще си купят колата от първия пример." - защото не мислят: автоиндустрията сега на това залага - да прилъже хора, които си купуват бляскав таблет на колела, с който да отидат до мола. Правилно го е казал "А.В.Торът" долу: "миксерчето" трябва да върши много по-тежка работа (по понятията на физиката), отколкото 2-литров напр. и съответно правете си изводи за нужда от ремонти, оттам разходи за собственика и да стигнем и до екологията. Просто никой не мисли вече... :-(
  • #7
    16 rate up comment 12 rate down comment
    avtomobilcho ( преди 4 години )
    дали са немски японски корейски и т.н. е все едно ,автоморгите са пълни с всички тях ,просто карайте това което ви прави най-много кеф ,цената е сходна
  • #6
    8 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    елна на светофара с 2.0TFSI Stage 1 да те лъхне миризмата на изгорял бензин и пак ми обяснявай за какво става и за какво - не...
  • #5
    31 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Те на немците атмосферните мотори не стават за нищо, а тези с принудително пълнене са пълна скръб. А пък малките им турбинирани миксерчета са толкова зле, че 200 000 км. да изкарат без сериозни ремонти си е кауза пердута. Те 100 000 км трудно ги прехвърлят вече, а какво остава за 2 пъти повече км. Да не говорим, че са страшни маслояди. Преди години поне бензиновите им горе-долу ставаха, а сега и те са супер зле. Вземането на немска кола дори и нова е пълна набутвация, а стара си е самоубийство!
  • #4
    30 rate up comment 11 rate down comment
    онзи ( преди 4 години )
    Немците от VAG съсипаха дизела в световен мащаб,сега съсипват и бевзиновия двегател(на техните коли)...А хибрид ще направят кога Руснака стане трезвенник...Няма причина човек да си купува кола на VAG след 2003г освен ако има много пари за харчене и малко акъл за да измисли нещо друго за пилеене на мангизи...
  • #3
    26 rate up comment 11 rate down comment
    none ( преди 4 години )
    Има доста малки двигатели (1.4-1.6), които изкарват по 1М километра, и също такива и с турбо които изкарват по 500К. И да не се сещам за нито един немски такъв, но световната автоиндустрия не е само Германия. Като цяло вече е все едно, понеже ДВГ няма бъдеще.
  • #2
    46 rate up comment 10 rate down comment
    А.В.Торът ( преди 4 години )
    Карам кола с трилитров атмосферен двигател, бензин. Вярно, не е много нова, но нищо не може да се сравни със звука и тягата на големите двигатели. А и този двигател може да ме надживее, което при новите коли няма как да стане... Смятайте кое е по-доброто за екологията и джоба. /на онези, които ще кажат, че даунсайзнат двигател харчи малко - въобще не е вярно, защото физиката не можеш да я излъжеш. Ако задвижва голяма маса... забравете за ниския разход, изтъкван като основно предимство/
  • #1
    39 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Немците наложиха модата всичко да ти е консумативи. Това двигател, трансмисия, турбо, окачване, електроника и каквото се сетите. Всичко за тях е консумативи и глупците купили си техните талиги кихат яко после. Не случайно немците не печелят от продажба на коли толкова, колкото от сервизна дейност и резервни части. Там им е силата. Всички сервизи на всички немски марки са претъпкани от коли за ремонт. Пръскат се по шевовете. Механиците на 2 смени работят и не смогват. 3-та смяна трябва вече.