IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Защо все по-често се правят двигатели

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха така да се каже "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.

Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.

Даунсайзинг

По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 максимум. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

0 от 500
  • #25
    13 rate up comment 21 rate down comment
    Абе ( преди 4 месеца )
    Тука пише някакъв Ганьо, с различни никове, но се познава по непредизвиканата омраза към VW. Този явно е дишал прахта на много VAG автомобили, а може и да са го таковали в някой. Човека е за лекар и хапчета.
  • #24
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    #22 каква екология кви 5 лева? Колко българина мислят за екология като си купуват кола? 1 или 2% може би по-малко. Всеки гледа изгодното, да го кефи или да се гъзарее нещо. Ако имаш възможност, няма ли да си вземеш нещо дето те кефи сега как върви и след 5, да речем години, да смениш с нещо ново - примерно електрическо? а? Какво като не изкарва по милион километра? Все пак уточняваме че не искаме да се женим за кола...
  • #23
    34 rate up comment 1 rate down comment
    1234 ( преди 4 месеца )
    Думата екология е измама! Условно 600 хил км могат да издържат големите двигатели, отговарят на 3 малки! Кое замърсява повече, да хвърлиш 3 коли или една???? Всичко е кпнсумация до дупка, до последното изкопаемо, дърво, животно и кубик питейна вода. Човека е пaразит
  • #22
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    #20, никой не спори, че "вървенето с турбо и без е грандиозно различно", но нали статията е за екологията - какво екологично има в това да има повече части в една кола и те да се развалят? Второ, "не знаеш що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор.... " - ами защото новото не е хубаво: прави се не с мисъл за машината, карача и (пак наблягаме на тукашната тема) екологията, а за пари, ...само за пари. Когато направят нова кола за мен, ще си я купя, разбира се...
  • #21
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    #20, никой не спори, че "вървенето с турбо и без е грандиозно различно", но нали статията е за екологията - какво екологично има в това да има повече части в една кола и те да се развалят? Второ, "не знаеш що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор.... " - ами защото новото не е хубаво: прави се не с мисъл за машината, карача
  • #20
    10 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    нищо им няма на малолитражките - особено от 1.4 нагоре.. Досега не съм видял някой да хвърла такъв мотор на 180 000 примерно щото вече няма ресурс... Пък за града 250-300 000 е предостатъчен ресурс ако не си такси :) Отделно вървенето с турбо и без е грандиозно различно и отделно не знам що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор....
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    #12 те имат други ;)
  • #18
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Отделно не е ок екип инжинери да извади 100 коня/литър ама квартален майстор да чипоса до толкова кола на 300-400к км си е норматив
  • #17
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Отделно всички статии за даунзайзинг някакси акцентират на бензина и по-точно на турбо бензина. Ама как 100-100 и малко коня на литър. Първо от 30+ години като сложиш турбо на бензин вадиш подобна мощност лесно, ама до сега не беше проблем. Второ Тойота и Хюндай като извадят 136 коня от атмосферно 1.6 е ок. Хонда да не говорим. После идва дизела. От известно време имаме по 160 коня от 1.6 дизел. и 240 от 2.0. Без да говорим за чиповете които нашенеца така обича
  • #16
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    ВАГ та ВАГ само те били бок-луци. Ако беше така защо всички се надпреварват да правят малки турбо деигатели? Всъщност всички производители са един дол дренки. Хонда вадят 185 кона от 1.5. И понеже е толкова здрав американците ги натиснаха да му удължат гаранцията защото меша гориво и масло. Човек от Тойота ми обясняваше как между техния 1.2 турбо и този на на ВАГ технологична разлика няма. Еко бууста на Форд и той не е цвете.