IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Защо все по-често се правят двигатели

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха така да се каже "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.

Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.

Даунсайзинг

По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 максимум. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

0 от 500
  • #23
    27 rate up comment 1 rate down comment
    1234 ( преди 3 седмици )
    Думата екология е измама! Условно 600 хил км могат да издържат големите двигатели, отговарят на 3 малки! Кое замърсява повече, да хвърлиш 3 коли или една???? Всичко е кпнсумация до дупка, до последното изкопаемо, дърво, животно и кубик питейна вода. Човека е пaразит
  • #22
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    #20, никой не спори, че "вървенето с турбо и без е грандиозно различно", но нали статията е за екологията - какво екологично има в това да има повече части в една кола и те да се развалят? Второ, "не знаеш що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор.... " - ами защото новото не е хубаво: прави се не с мисъл за машината, карача и (пак наблягаме на тукашната тема) екологията, а за пари, ...само за пари. Когато направят нова кола за мен, ще си я купя, разбира се...
  • #21
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    #20, никой не спори, че "вървенето с турбо и без е грандиозно различно", но нали статията е за екологията - какво екологично има в това да има повече части в една кола и те да се развалят? Второ, "не знаеш що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор.... " - ами защото новото не е хубаво: прави се не с мисъл за машината, карача
  • #20
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    нищо им няма на малолитражките - особено от 1.4 нагоре.. Досега не съм видял някой да хвърла такъв мотор на 180 000 примерно щото вече няма ресурс... Пък за града 250-300 000 е предостатъчен ресурс ако не си такси :) Отделно вървенето с турбо и без е грандиозно различно и отделно не знам що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор....
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    #12 те имат други ;)
  • #18
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Отделно не е ок екип инжинери да извади 100 коня/литър ама квартален майстор да чипоса до толкова кола на 300-400к км си е норматив
  • #17
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Отделно всички статии за даунзайзинг някакси акцентират на бензина и по-точно на турбо бензина. Ама как 100-100 и малко коня на литър. Първо от 30+ години като сложиш турбо на бензин вадиш подобна мощност лесно, ама до сега не беше проблем. Второ Тойота и Хюндай като извадят 136 коня от атмосферно 1.6 е ок. Хонда да не говорим. После идва дизела. От известно време имаме по 160 коня от 1.6 дизел. и 240 от 2.0. Без да говорим за чиповете които нашенеца така обича
  • #16
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    ВАГ та ВАГ само те били бок-луци. Ако беше така защо всички се надпреварват да правят малки турбо деигатели? Всъщност всички производители са един дол дренки. Хонда вадят 185 кона от 1.5. И понеже е толкова здрав американците ги натиснаха да му удължат гаранцията защото меша гориво и масло. Човек от Тойота ми обясняваше как между техния 1.2 турбо и този на на ВАГ технологична разлика няма. Еко бууста на Форд и той не е цвете.
  • #15
    13 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    А най-култовото от статията на АБ е: „Редакторите, които пътуват в командировка, си взимат за всеки случай петлитрова туба – сигурното си е сигурно. В края на теста Golf бе изхарчил 70 литра моторно масло, като освен големият разход индикация за близкия край бяха и шумът от клапаните и неприятното свистене от турбото. “ Та какво викаше за убавите ВАГонетки? Били продавали много. Ами продават много, защото има много ба-лъ-ци, като теб! Това е положението!
  • #14
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    VAGи, ВАГ е №1 по лъжи и измами, но не и по продажби! Прави разлика! Виж за вурстове и кетчуп също са №1. Там им е силата. А в правенето на коли само се мъчат. Добре, че са китайците да помагат, ама пък качество 0. Ако не ми вярваш поне придворното ВАГ списание чети! Прочете ли статията „Golf се провали в продължителния ни тест“. това най-хвалещите да го напишат са бестселъра на ВАГ смятай колко са зле горките.