IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Защо все по-често се правят двигатели

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха така да се каже "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.

Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.

Даунсайзинг

По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 максимум. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

0 от 500
  • #13
    3 rate up comment 2 rate down comment
    ELMO ( преди 3 седмици )
    Много ясно - ел. мотор с големината на неузрял пъпеш вади 160 коня. Там даунсайзингът от проблем се превръща в решение. По принцип в Природата нещата намаляват, намаляват, докато не изчезнат напълно
  • #12
    6 rate up comment 8 rate down comment
    Кню ( преди 3 седмици )
    Купувайте електрически те нямат подобни проблеми
  • #11
    12 rate up comment 12 rate down comment
    сепуко харакири ( преди 3 седмици )
    От по долните коментари разбрах, че германците са произвели всичко кофти досега, че немските мотори са най-лошите, че резервните им части са най-скъпите и най-важното, клиените, които купуват немски коли са най-тъпите, защото са дори в пъти повече от разни други супердобри марки.Аа, забравих, не могат да правят хибриди, турбини...бряя, че е как са живи още, та не са фалирали, а се изхитряват да продават 80% от колите в премиум клас, а гадния ваг да е номер едно по продажби...Начи светът е ***...
  • #10
    33 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Немците са лицемери. Уж са за опазването на околната среда. Обаче вместо да произвеждат автомобили с по 10-15 години гаранция, произвеждат автомобили с базова гаранция от 2 години която срещу доплащане можещ да удължиш на до 5. Идеята е всичко да е еднодневка за да продават повече и по-често. Никой не взима под внимание огромното замърсяване от самото производство. А само плюят разхода на бензин и така допълнително те промиват да си купиш нов автомобил. И после плюят Тръмп за еколологията. : ...
  • #9
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Blackthorn ( преди 3 седмици )
    Заради същата алчност, която ще потопи света, такъва, какъвто го познаваме днес!
  • #8
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    "Много повече хора ще си купят колата от първия пример." - защото не мислят: автоиндустрията сега на това залага - да прилъже хора, които си купуват бляскав таблет на колела, с който да отидат до мола. Правилно го е казал "А.В.Торът" долу: "миксерчето" трябва да върши много по-тежка работа (по понятията на физиката), отколкото 2-литров напр. и съответно правете си изводи за нужда от ремонти, оттам разходи за собственика и да стигнем и до екологията. Просто никой не мисли вече... :-(
  • #7
    11 rate up comment 10 rate down comment
    avtomobilcho ( преди 3 седмици )
    дали са немски японски корейски и т.н. е все едно ,автоморгите са пълни с всички тях ,просто карайте това което ви прави най-много кеф ,цената е сходна
  • #6
    8 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    елна на светофара с 2.0TFSI Stage 1 да те лъхне миризмата на изгорял бензин и пак ми обяснявай за какво става и за какво - не...
  • #5
    24 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Те на немците атмосферните мотори не стават за нищо, а тези с принудително пълнене са пълна скръб. А пък малките им турбинирани миксерчета са толкова зле, че 200 000 км. да изкарат без сериозни ремонти си е кауза пердута. Те 100 000 км трудно ги прехвърлят вече, а какво остава за 2 пъти повече км. Да не говорим, че са страшни маслояди. Преди години поне бензиновите им горе-долу ставаха, а сега и те са супер зле. Вземането на немска кола дори и нова е пълна набутвация, а стара си е самоубийство!
  • #4
    22 rate up comment 9 rate down comment
    онзи ( преди 3 седмици )
    Немците от VAG съсипаха дизела в световен мащаб,сега съсипват и бевзиновия двегател(на техните коли)...А хибрид ще направят кога Руснака стане трезвенник...Няма причина човек да си купува кола на VAG след 2003г освен ако има много пари за харчене и малко акъл за да измисли нещо друго за пилеене на мангизи...