IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Защо все по-често се правят двигатели

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха така да се каже "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.

Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.

Даунсайзинг

По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 максимум. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

0 от 500
  • #15
    18 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    А най-култовото от статията на АБ е: „Редакторите, които пътуват в командировка, си взимат за всеки случай петлитрова туба – сигурното си е сигурно. В края на теста Golf бе изхарчил 70 литра моторно масло, като освен големият разход индикация за близкия край бяха и шумът от клапаните и неприятното свистене от турбото. “ Та какво викаше за убавите ВАГонетки? Били продавали много. Ами продават много, защото има много ба-лъ-ци, като теб! Това е положението!
  • #14
    11 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    VAGи, ВАГ е №1 по лъжи и измами, но не и по продажби! Прави разлика! Виж за вурстове и кетчуп също са №1. Там им е силата. А в правенето на коли само се мъчат. Добре, че са китайците да помагат, ама пък качество 0. Ако не ми вярваш поне придворното ВАГ списание чети! Прочете ли статията „Golf се провали в продължителния ни тест“. това най-хвалещите да го напишат са бестселъра на ВАГ смятай колко са зле горките.
  • #13
    7 rate up comment 2 rate down comment
    ELMO ( преди 4 месеца )
    Много ясно - ел. мотор с големината на неузрял пъпеш вади 160 коня. Там даунсайзингът от проблем се превръща в решение. По принцип в Природата нещата намаляват, намаляват, докато не изчезнат напълно
  • #12
    7 rate up comment 10 rate down comment
    Кню ( преди 4 месеца )
    Купувайте електрически те нямат подобни проблеми
  • #11
    14 rate up comment 14 rate down comment
    сепуко харакири ( преди 4 месеца )
    От по долните коментари разбрах, че германците са произвели всичко кофти досега, че немските мотори са най-лошите, че резервните им части са най-скъпите и най-важното, клиените, които купуват немски коли са най-тъпите, защото са дори в пъти повече от разни други супердобри марки.Аа, забравих, не могат да правят хибриди, турбини...бряя, че е как са живи още, та не са фалирали, а се изхитряват да продават 80% от колите в премиум клас, а гадния ваг да е номер едно по продажби...Начи светът е ***...
  • #10
    39 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Немците са лицемери. Уж са за опазването на околната среда. Обаче вместо да произвеждат автомобили с по 10-15 години гаранция, произвеждат автомобили с базова гаранция от 2 години която срещу доплащане можещ да удължиш на до 5. Идеята е всичко да е еднодневка за да продават повече и по-често. Никой не взима под внимание огромното замърсяване от самото производство. А само плюят разхода на бензин и така допълнително те промиват да си купиш нов автомобил. И после плюят Тръмп за еколологията. : ...
  • #9
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Blackthorn ( преди 4 месеца )
    Заради същата алчност, която ще потопи света, такъва, какъвто го познаваме днес!
  • #8
    15 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    "Много повече хора ще си купят колата от първия пример." - защото не мислят: автоиндустрията сега на това залага - да прилъже хора, които си купуват бляскав таблет на колела, с който да отидат до мола. Правилно го е казал "А.В.Торът" долу: "миксерчето" трябва да върши много по-тежка работа (по понятията на физиката), отколкото 2-литров напр. и съответно правете си изводи за нужда от ремонти, оттам разходи за собственика и да стигнем и до екологията. Просто никой не мисли вече... :-(
  • #7
    13 rate up comment 11 rate down comment
    avtomobilcho ( преди 4 месеца )
    дали са немски японски корейски и т.н. е все едно ,автоморгите са пълни с всички тях ,просто карайте това което ви прави най-много кеф ,цената е сходна
  • #6
    8 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    елна на светофара с 2.0TFSI Stage 1 да те лъхне миризмата на изгорял бензин и пак ми обяснявай за какво става и за какво - не...