Днес, 25 години след смъртта на Айртон Сена, светът на Формула 1 си спомня за 3-кратния световен шампион, смятан за най-добрия пилот, появявал се в спорта.
И досега бразилецът има милиони фенове, а на днешния ден отново ще имаме възможност да си припомним най-силните му състезания, ще се върнем на „Донингтън” през 1993 или пък в дъжда в Монако през 1984. Естествено, няма да бъдат пропуснати и битките му с Ален Прост по времето, когато бяха съотборници в McLaren, както и след това, когато Професора поведе атаката на Ferrari към световната титла. И естествено, черният 1 май 1994 на „Имола”.
Ние обаче искаме да ви върнем по-назад във времето, по-точно през 1987 година – сезонът, който има важно значение за оформянето на легендата за Айртон Сена, какъвто го помни днес Формула 1 и неговите фенове.
1987 е последната година на Сена в Lotus, той вече е напълно убеден, че тимът няма възможност да поддържа две коли на топниво и е успял да си извоюва статута на пилот №1 при Питър Уор. Бразилецът разчита на силните мотори на Honda, както и на това, че протежето на японците Казуки Накаджима много рядко може да му се противопостави на пистата.
Също през 1987 Сена вече преговаря с Рон Денис за преминаването му в McLaren. По това време McLaren набира скорост след възраждането на тима, станало възможно благодарение на таланта на Денис и парите на Marlboro. Ники Лауда печели третата си световна титла с McLaren през 1984, след това идват двете поредни титли на Ален Прост през 1985 и 1986 и отборът на Рон Денис е повече от способен да се противопостави на утвърдените колоси във Формула 1: Ferrari, Williams и Lotus.
В края на преговорите между Сена и Денис се стига до задънена улица, тъй като двамата не могат да се разберат за последната част от заплатата на пилота – 500 000 долара за всеки сезон. По това време Сена вече е станал с пословичен с това, че с него се преговаря много трудно, като той иска тълкуване на всяка една дума в договора му, всичко се превежда на португалски, праща се по факса в Бразилия, където се проверява от неговия екип адвокати и се връща обратно на масата за преговори.
Денис също има слава на човек, с когото се преговаря трудно и обикновено той е от позицията на силата, но тъй като Рон и Ален Прост много искат да привлекат Сена в McLaren, то Денис е готов на някои отстъпки. Не и обаче, когато става въпрос за 500 000 долара.
Накрая преговорите в базата на тима спират, Сена иска този половин милион долара отгоре, Денис не ги дава. И Рон предлага да решат спора с хвърляне на монета или „ези тура”. Оказва се, че Сена за първи път чува за това.
За да е сигурен Сена, че няма да бъде измамен, Денис му рисува как изглежда ези-то и тура-та на монетата, след което му обяснява правилата. Двамата хвърлят монетата и печели Денис.
„Айртон беше съкрушен, но призна поражението си. След това години наред трябваше да плащам за тази малка победа, платил съм милион пъти за късмета си при хвърлянето на монетата”, разказва Денис пред Малкълм Фоли, автор на книгата „Сена срещу Прост”.
Но с това историята не приключва. Десет дни по-късно Сена вбесен звъни по телефона на Денис и подхваща тирада, от която Рон признава, че не разбира и половината думи, но е наясно, че новият му пилот е много ядосан.
„Оказа се, че Сена малко по-късно е осъзнал, че с хвърлянето на монетата не е загубил 500 000 долара, а 1,5 милиона долара, тъй като договорът му с нас беше за 3 години – допълва Денис. – Бях сигурен, че ще стане така и очаквах този разговор, като знаех, че Сена ще е много ядосан, но яростта му успя да ме изненада.”
Следва скандалното напускане на Lotus, което е друга история и първият сезон на Сена в McLaren, в който той печели първата си световна титла. Легендата започва да се оформя.
Снимка: Formula1.com