През 1993 г. Айртон Сена шокира журналистите, като посочва като най-добрия пилот, срещу който се е състезавал, някой си Тери Фулъртън. Това признание излиза от устата на трикратен световен шампион във Формула 1, който вече е легенда в автомобилния спорт. Пилотът, който се е състезавал с величия като Ален Прост, Найджъл Менсъл и Нелсън Пикет, определя като най-трудния си съперник почти никому неизвестен британец. Защо?
Историята започва през август 1980 г. в Езоло (Италия), където 20-годишният Сена лежи на шезлонг край басейна и е много сърдит. Предишният ден участва в едно от най-престижните състезания по картинг в света и води до последната обиколка, когато е изпреварен от големия си съперник в шампионата. Това е британски младеж с потресаващи мустаци, който печели всички стартове през сезона (без един, в който му гръмва двигателя). Същият този младеж седи на десетина метра от Сена и се шегува с механиците си. Айртон не успява да удържи яростта си и блъска съперника си в басейна.
Сена просто не обича да е втори, а човек, който го побеждава непрекъснато през тази година, се казва Тери Фулъртън. Днес той е 65-годишен и живее близо до Лестър с жена си, 13-годишната си дъщеря и двете си кучета. Твърди, че е беден и никой извън професионалния картинг не знае името му. Той така и не стига до Формула 1, нито до какъвто и да е друг автомобилен шампионат, въпреки че има качествата, за се превърне в истинска легенда.
Светът разбира за англичанина през 2010 г., когато излиза филма „Сена”. Именно в него е показано интервюто, в което вече покойният бразилец определя Фулъртън като най-трудния си съперник на пистата. Думите на Айртон за британеца са: „Той беше бърз и последователен. По-завършен пилот от него не съм виждал”.
Не само Сена не успява да се справи с Фулъртън. Той се състезава с вече споменатите Прост, Менсъл, Пикет и други от най-добрите пилоти в света, като ги унижава на пистата. За времето си той е „Краля на картинга” – най-добрият състезател в този спорт на света. Затова и логично възниква въпросът „Защо човекът, който дори Сена не успява да победи, не става суперзвезда във Формула 1, каквито са големите му съперници по това време?”
За да се даде отговор, трябва да се върнем в 1964 г., когато Тери е едва на 11 години. По-големият му брат Алек решава да участва в състезания с мотори и въпреки съпротивата на родителите се заема с това. Две години по-късно бащата на момчетата решава да помогне на сина си, за да може той да реализира мечиите си. Фулуртън-старши не само инвестира в сина си, но и става негов механик.
Всичко се преобръща на 21-ия рожден ден на Алек, когато на пистата Mallory Park младежът катастрофира тежко и умира. Това става пред очите на Тери, който през последните години е плътно до брат си. Трагедията му повлиява, но не дотолкова, че да се откаже от бързите скорости,в които е влюбен. А и картингът е далеч по-безопасен от мотоциклетите.
Още в самото начало става ясно, че Фулъртън има талант. През първата си година той печели първенството на Великобритания за юноши. Повтаря успеха си през следващите две сезона и пренаписва историята на шампионата. При това го прави забележително лесно. Следват победи в първенството на Великобритания за мъже, в първенството на Европа и накрая в световния шампионат.
„По това време във Формула 1 загиваха по 3-4 пилоти на година и това не ми харесваше. Предполагам, че именно смъртта на брат ми ме караше да мисля само за това. Нямаше как да допусне моите родители да загубят и другия си син. В този момент трябваше да избирам – живот или кариера във Формула 1”, признава години по-късно англичанинът.
Фулъртън успява да устои на многото предложения, които получава и така и не се решава да премине в най-елитния автомобилен шампионат. Все пак участва в няколко състезания във Formula Ford, но там колите са по-безопасни и родителите му не се притесняват. През цялото време той става обект на възхищения от страна на един 17-годишен бразилец – Айртон Сена да Силва. Двамата дори са в един отбор – DAP, през 1978 г. Интересното е, че Фулъртън взима заплата като професионален пилот, а Сена си плаща, за да участва.
Най-странното в случая е, че по време на тестовете и тренировките Фулъртън обикновено е по-бавен от Сена. Бразилецът и неговят механик бързо намирали най-верните настройки на картинга, което правело Айртон по-бърз по време на тренировките и изпитанията. На свой ред обаче англичанинът познавал отлично машината си и увереността му била непоколебима, което се виждало ясно по време на състезанията.
Въпреки съперничеството им, през сезоните 1978 и 1979 г. двамата са в отлични отношения и си помагат. Сена често иска съвети от по-възрастния Фулъртън и ги получава, което помага на бразилеца да подобри стила си на каране. През 1980 г. обаче ситуацията се изостря, тъй като Айртон вече е натрупал достатъчно опит и иска да бъде №1 в тима. Съотборникът му обаче винаги печели, а състезанието в Езоло е капката, която прелива чашата. В самия му край Фулъртън прави доста рискована маневра и побеждава, което слага край на отношенията между двамата.
Самият британец никога не е считал Сена за свой главен конкурент. Признава, че му е обръщал внимание, но не повече, отколкото на останалите си големи съперници. Факт е обаче, че легендарният бразилец така и не става световен шампион в картинга. Впрочем, Тери не брои за конкуренти и други легенди като Прост и Менсъл. Според него, те са били бързи, но не дотолкова, че да го притеснят на пистата.
През 1981 г. Сена преминава при пълноценните състезателни автомобили – нещо, което Фулъртън е трябвало да стори още през 1973 г. Останалото е история – бразилецът доминира във всички серии, в които участва и през 1984 г. влиза във Формула 1. А там се превръща в легенда, като според мнозина именно той е най-великият пилот в историята на този шампионат.
Какво би станало, ако Фулъртън беше тръгнал по пътя на съперниците си? Щеше ли да доминира и във Формула 1 или стилът на каране там нямаше да му пасне? И изобщо, самият той замислял ли се е някога за това?
„Понякога съм си го мислил. Сега съм на 65 години и уча децата на картинг всеки ден. Това, че Сена ме споменава е нещо наистина велико, но аз не съжалявам за нищо”, споделя Тери.
А Сена загина на „Имола” през 1994 г. и тази трагедия напомня на Фулъртън за обещанието, което е дал на родителите си. И вероятно неговото решение да остане в картинга наистина е правилното.
Снимки: Jalopnik