Съвсем скоро концернът Volkswagen вероятно ще предлага най-широката гама електромобили. И колкото и да е странно, това се дължи на скандала с манипулираните дизелови двигатели, избухнал през есента на 2015 г.
Само преди дни приключи автосалонът в Женева, където дебютира концептуалното електрическо бъги Volkswagen. Според последните информации, ръководството на компанията смята да пусне модела ID Buggy в серийно производство. И ако това стане факт, компанията ще има оптимална гама от коли на ток, за която трябва да благодари на екологичното фиаско "Дизелгейт".
Към момента, единственият производител, чиито електромобили хората искат да купуват, е Tesla. Всички останали в момента пробват леко почвата, но действията им са плахи. Очаква се сериозна експанзия от страна на Audi, BMW и Mercedes, но техните опити засега са само хипотетични. И ако Volkswagen реализира обявените преди дни намерения, той ще стане единственият конкурент на Tesla.
Ако не вярвате - вижте какво готвят немците. Идва нов Microbus - носталгичен, съвременен и практичен автобус, който може да се превърне в електрически флагман на марката. Добавете към него ID Buggy, което ще привлича хората като магнит. Да, няма да се продава в голям тираж, но ще кара хората да забележат германската марка и да разберат, че нейната продукция може да се асоциира с развлечения и иновации.
Другите модели, които готви Volkswagen на модулната си платформа MEB, са ID, ID Crozz и ID Vizzion. Засега това са концепти, но ако се премахнат автономните им системи, на пазара ще се появят - сериозен кросоувър, премиум-седан, който да стане достъпна като цена алтернатива на Tesla Model S и привлекателен хечбек.
Нека не забравяме, че във VW Group влиза и Porsche, чийто електромобил Taycan ще се появи още през тази година. А той ще се конкурира с Tesla на най-високо ниво. С него гамата на VW Group ще съдържа поне 5 сериозни електромобила, които ще бъдат заплаха за всички останали.
Всичко това нямаше да бъде възможно, ако не беше унижението, което Volkswagen претърпя с "Дизелгейт". Когато през 2015 г. германският концерн бе уличен в мошеничество, никой в него не се е замислял за екология и електромобили. В продължение на години се считаше, че дизеловото гориво ще удовлетвори всички нужди за ефективност. Както и останалите производители, таки и Volkswagem имаше електромобили в гамата си, но те бяха на базата на съществуващи модели и предлагаха смешен пробег. С други думи - нищо особено.
Концернът беше до такава степен погълнат в стремежа си да продава бензинови и дизелови коли, че високомерието му и увереността в светлото бъдеще летяха високо в облаците. Те обаче бързо бяха унищожени от огромни глоби, криминални обвинения и пълна смяна на управниците. Компанията беше посрамена публично и трябваше да възстановява сринатия си имидж. И единственият начин за това беше да заложи на автомобили, които не отделят вредни емисии.
Първоначално на това беше гледано като разкайване заради "Дизелгейт". Ако не беше скандалът, Volkswagen би могъл да избира накъде да насочи научно-изследователските си проекти и вероятно би направил няколко електромобила, но едва ли би се насочил към унифицирани платформи и към детайлни планове за електрификация в близко бъдеще.
Нещата обаче бързо се промениха и сега Volkswagen има платформа за масовия пазар на електромобили. В много отношения тя прилича на тази на Tesla, но немците имат огромно предимство, тъй като те могат да произвеждат такиа количества, за които компанията на Илон Мъск може само да мечтае. На тези обеми няма да успее да се противопостави нито един производител.
Ако до година-две VW започне да продава електрически микробус, бъги, кросоувър, хечбек и премиум-седан, концернът ще се окаже в още по-добра позиция от сегашната. И всичко това, благодарение на най-големия провал в автомобилната индустрия на XXI век. Вероятно, ако концернът не беше паднал от високо и не се беше ударил толкова силно, той щеше да е един от многото производители, които искат да са актуални. Volkswagen обаче беше принуден да рискува, тъй като нямаше какво повече да губи. И тръгна смело към бъдещето, където тези усилия ще се отплатят.
(По материали от чуждестранния печат)