IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Ето 14 причини да се избере ръчната смяна на предавките

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Автоматичните скорости кутии стават все по-популярни, като в някои държави  те отдавна са изпреварили механичните трансмисии. И все пак има много случаи, в които механиката е за предпочитане. Експерти посочха 14 причини за това да се избира вариант с ръчна смяна на предавките.

1. Цена

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Автомобилът с механични скорости е по-евтин, като разликата с автомата зависи от класа на машината. Факт е, че някои модели – най-вече при скъпи и луксозни коли, вече не се предлагат с ръчни скорости. Но пък при масовите модели разликата между двата типа трансмисии може да бъде доста сериозна.

2. Динамика

В повечето случи автомобилът с механична скоростна кутия ускорява по-бързо от автоматика. Тук трябва да се поясни, че това се отново се отнася за моделите от ниските класове, на които се поставят по-евтини и съответно по-несъвършенни като конструкция автоматици.

3. Разход на гориво

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Разходът на гориво при версиите с механични скорости, по правило, е по-нисък от този на същия автомобил с автоматик. И тук обаче става дума за масовите и по-евтини модели, а не за тези с високотехнологични автоматични скоростни кутии.

4. Няма излишна смяна на предавките

При механичните скорости шофьорът сам решава кога да смени предавката. Тоест, която скорост е избрал сам, на нея ще се движи. При автомата това е изключено, като в зависимост от настройките и избрания режим той може да сменя скоростите, веднага след като шофьорът натисне педала на газта или си махне крака от него.

5. Предсказуемо поведение

Поведението на автовобила при задминаване с механична скоростна кутия е напълно предсказуемо. Шофьорът по-рано включва нужната предавка и съответно знае какво да очаква, като е сигурен, че тягата няма да изчезне по време на маневрата. При автомата това не е така, тъй като той зависи от степента на натискане на газта. Така може да се стигне до смяна на скоростите в най-неподходящия момент.

6. Измъкване от кал или сняг

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Измъкването от снежен или кален „капан” при автомобил с механични скорости е по-лесно, отколкото това с автоматика. Водачът може сам да сменя предавките, докато автомобилът се люлее или буксува.  Автоматът не позволява бърза смяна а предавките от предна към задна, а освен това може и да прегрее при подобни условия.

7. Теглене на ремарке или друг автомобил

Тегленето на ремарке или взимането на буксир на друг автомобил при машината с механични скорости е далеч по-безопасно с оглед съхраняване на трансмисия. Достатъчно е да се внимава със съединителя при тръгване и превключване, а механиката върши всичко останало. При автоматика натоварването е по-сериозно.

8. Теглене към сервиза

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Повреден автомобил с механични скорости може да бъде теглен без ограничения във времето и скоростта. При колите с автоматик обаче действат жестоки ограничения. В повечето случаи действа правилото 50:50 – скорост до 50 км/ч и разстояние от максимум 50 км. А много от производителите не позволяват и толкова. 

9. Запалване с бутане

Когато акумулаторът падне или се счупи стартера, обикновено се стига до опит за запалване на мотора с бутане. При колите с механични скорости проблем няма, но при автоматиците това е невъзможно. Тоест, трябва да се извика пътна помощ и автомобилът да се закара в сервиз.

10. Ресурс на трансмисията

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Ресурсът на механичната скоростна кутия често превъзхожда този на останалите основни компоненти от автомобила. При автоматиците той обикновено е 200 000 – 250 000 км. Някои кутии се нуждаят от ремонт още при пробег от 100 000 км.

11. Загряване през зимата

Дори при студено време механичната скоростна кутия не се нуждае от загряване, за да работи нормално. При някои от автоматиците (най-вече при тези от нисък клас) движението с незагряло масло е смъртоносно.

12. Обслужване

Обслужването на механичните скоростни кутии е по-просто и съответно по-евтино. Маслото е в механиката е не повече от 4 литра, като се сменя на големи интервали, често превишаващи 100 000 км. При автоматика маслото е 6-8 литра, а освен това се сменя и по-често.

13. Ремонт

Кога механичните скорости са по-полезни от автоматика?

Ако механичната скоростна кутия се счупи, то нейният ремонт ще е по-евтин от този на автоматика. Дори смяна на цялата кутия ще струва по-малко на собственика на автомобила в сравнение с поставяне на автоматична трансмисия.

14. Удоволствие от шофирането

Този известен рекламен лозунг описва пълния контрол върху движеието на автомобила с механични скорости. Особено, ако се движиш по път с много завои, но в случая това до голяма степен зависи и от опита на шофьора. За тези, които нямат такъв, автоматът е по-подходящ.
 

0 от 500
  • #41
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Не бих казал ,че ръюната кутия на един 10 годишен автомобил излиза по-евтино.Един маховик и си прескочил бюджета с години напред . Ако сменяш маслото на втомата всеки 40-50 хиляди си потенциално застрахован за толкова скъп ремонт.
  • #40
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Ръчката в жигулито/голфа е свещенна за някой неандерталци, но вече сме 21век и ръчните скорости бавно но сигурно изчезват. Най много още 30тина години при бюджетните малолитражки.с електричките смърта им ще дойде и по рано Имам опция за ръчна смяна но колко пъти го ползвам- николко Платил съм си всичко да ми е автомат- седалки с памет които ме посрещат, фарове които сами светват дневни/къси, багажник отваряне/затваряне с бутон, дори си дресирах огледалата да ми показват автоматично бордюра на R
  • #39
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Романтика ( преди 11 месеца )
    Ех кво готино беше с на дедо каручката - камшично запалване, безстепенни ръчни скорости, пълно кабрио, на завоите кът пришпориш коня/магарето даже дрифт може да праиш! Ей тва е да си караш, а не кът днешните лиготии с некви си коли!
  • #38
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    никога!
  • #37
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    какви проблеми на автомата при спускане? обикновено автоматика задържа на по ниска предавка надолу...и ако имаме хубав дълъг баир мотора започва да се чува и се губи инерция .в сегашната ми кола не е проблем защото имам планки на волана и всичко се решава с едно цъкване на дясната ръка без да пускам геврека. танка продължава да се пуска безшумно ,а бордкомпютъра показва 0 лт/100км
  • #36
    5 rate up comment 3 rate down comment
    до въглищата ( преди 11 месеца )
    Аз и на въглища да е пак ще си карам. Ти защо се мъчиш? Вземи си автопилот. Тия с автоматиците са минало вече. Старомодни и бедни са. Ти си пич - цъкаш на картата и колата те вози.
  • #35
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Имам корейска кола в класа на Пасата, 7-степенен автоматик DCT. Амо голям кеф е. Има и смяна от волана, ако искш ръчна смяна.
  • #34
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Ми то навремето е имало автомобили на въглища и предполагам духовните предшественици на тия дето сега се прескачат да хейтят автоматичните скорости и да обясняват колко много могат да управляват и са големите карачи щото могат да върнат на втора или трета и да изреве на умрело мотора са казвали,че истинските шофьори първо подгряват котелът после пълнят въглища дигат налягането,пускат парата и потеглят като едни истински огняр машинисти а другото е за инвалиди?Са кво стана?Що не карате на въглища
  • #33
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Големи спорове тука за и против!? Аз имам кола с ръчна СК, на жена ми е автоматик, 7 скоростен-S-tronic. Ми карам ги и 2-те без да ми прави впечатление едната или другата да имат големи предимства и недостатъци. Като свикнеш и на 2-те - на мен даже не ми прави впечатление дали карам ръчката или автоматика. В задръстване автоматика ми е по-удобен,по разбираеми причини, но на извънградско с ръчката ми е по-комфортна.
  • #32
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Ма вие толкова ли не можете да карате или изобщо нямате книжки /18/, че говорите глупости? Да минавате по 50-70 хиляди км градско на година, че да ви е писнало от ръчни скорости разбирам. Ама как било "отживелица", "досадно", "тъпо" и накрая един тука обяснява, че искал да си гледа навън. Ти лоста винаги ли го гледаш като сменяш? Малеееее, пич, НЕ карай опасен си!