През 2018 година Hyundai извади на пазара Kona като алтернатива на малките европейски SUV модели, която едновременно имаше по-необичаен дизайн, и малко по-достъпна цена. Сега Kona има второ поколение, в което, както виждате, необичайността на дизайна не само е запазена, но и е засилена.
За съжаление засилена е и цената.
Колкото до дизайна, вече и сами сте забелязали промените. Корейците са пренесли и тук футуристичното решение от Staria дневните светлини да са една непрекъсната ивица точно под капака. Може да ви хареса от пръв поглед, може и да изисква известно привикване. Но няма съмнение, че Kona изглежда много различно от останалите в този претъпкан сегмент.
Освен това предлага и сравнително богат избор от задвижвания. Има еднолитров трицилиндров турбомотор с мощност 120 коня, който може да бъде и мек хибрид. Има 1.6-литров турбобензин с почти 200 коня. Има и пълен хибрид със 141 конски сили мощност. Има го и добрия стар двулитров бензинов мотор, но той не се предлага на обитаващите Европа. А съвсем наскоро дебютира и чисто електрическа версия на модела.
198 к.с. максимална мощност 265 Нм максимален въртящ момент 7.8 секунди 0-100 км/ч 210 км/ч максимална скорост |
Обикновено оставяме цената за финала, но сега това е слонът в стаята, така че нека започнем от нея. Досегашното поколение на Kona в началото на тази година започваше от около 39,000 лева за базовия модел с еднолитров мотор, и стигаше до 60,000 лева за нещо като нашата тестова кола - с 1.6 турбо, 198 коня и най-високо ниво на оборудване.
След смяната на поколенията базовата кола е вече 50,000 лева, с почти 11,000 лева повече. Нашият тестов автомобил по каталог започва от 74 900 лева, и с няколкото допълнителни пакета, които виждате, достига 80,000 лева.
Ако някак си сте проспали последните пет години и сравните това със спомените отпреди 2018, това са шокиращо много пари. Но в променената реалност на 2023 всъщност цената изглежда почти изгодна. Защото скокът при Kona далеч не се дължи само на инфлацията.
Истината е, че получавате и доста повече автомобил за парите си. Kona е станала с 15 сантиметра по-дълга, от които 6 са добавени директно в междуосието (тоест към пространството вътре в салона), и с 2.5 см по-широка.
И това не е просто насилствено разпъване на стария модел. Не, новата Kona е на практика съвършено различен автомобил. Предишната бе построена върху платформата за компактни модели К2, използвана също за i20, i30, Kia Rio и така нататък. Новото поколение е върху по-голямата платформа К3, споделяна с Kia Niro. Резултатът от това е доста повече вътрешно пространство, и обща дължина, пораснала до 4.36 метра.
По-големите размери обаче не са се отразили негативно на пътното поведение - тъкмо напротив. Промененото окачване се държи отлично дори на планински път с остри завои. Управлението е директно и предсказуемо.
Воланът може би е малко по-лек, отколкото трябва, което е доста типично за азиатските коли, но 90 процента от клиентите на тази кола ще я ползват в 90 процента от времето само в големия град, така че това може би даже е плюс, а не минус. Така или иначе при висока скорост воланът се втвърдява достатъчно, за да ви е спокойно на магистралата.
В същото време окачването си остава достатъчно меко да филтрира повечето капани на пътната агенция. Kona не е най-комфортно возещият модел в своя клас, но не е и много зад лидерите.
Четирицилиндровият GDi мотор е съчетан със седемстепенен автоматик с двоен съединител, който не идва от обичайните поддоставчици, а е собствена разработка на Hyundai-Kia. Тази трансмисия е със сух съединител и изисква грижи и внимателно боравене, но в замяна дава доста плавни и бързи реакции.
Ускорението от 0 до 100 км/ч с този двигател отнема 7.8 секунди за версията с предно предаване, и 8.1 секунди за варианта със задвижване на четирите колела. Това не звучи сензационно бързо, но Kona всъщност има много добра еластичност между 60 и 120 километра в час, и изпреварванията с нея са като детска игра. Впрочем, като стана сума за 4х4, просветът тук е между 16 и 17 сантиметра, в зависимост от джантите. Не е точно офроуд звяр, но е достатъчно да ви дава малко повече сигурност по българските пътища.
Ако търсим минуси, отчетлива досада са електронните асистенти, и по-скоро звуковите им сигнали. В един от сто случая тези асистенти може би ще ви спасят живота. Но в останалите 99 отчетливо го скъсяват. Разбира се, можете да ги изключите, но тогава какъв е смисълът от тях? А и новите стандарти за безопасност на ЕuroNCAP означават, че даже да ги спрете, при всяко следващо запалване те ще са отново включени. Ще се наложи просто да свикнете със звука.
Интериорът е не едно, а поне две-три стъпала над досегашния. Първата Kona беше, откровено казано, доста евтина отвътре. Тази като материали е напълно на нивото на премиум марките, и даже над нивото на някои по-малки техни модели. Все още има някои корави, недодялани пластмаси, но те са на места, където няма да ги забелязвате.
В сърцето на този интериор са двата 12-инчови дисплея, монтирани като един общ панел върху таблото - решение, което вече ни е добре познато от Ioniq 5. Приветстваме здравия разум на корейците да запазят някои физически бутони в добавка към сензорните екрани и гласовия асистент. Въздушните отвори на климатика са дискретно прикрити, но си вършат отлично работата.
Другият силен коз на Hyundai и Киа е колко много неща, които навсякъде другаде се доплащат - и то скъпо - тук са включени в основния пакет.
Даже базовото ниво на оборудване ще ви даде почти пълния набор от електронни системи за сигурност, камера за задно виждане, преден и заден парктроник, 16-цолови алуминиеви джанти, LED светлини, тонирани стъкла, кожен волан, климатик, релси на покрива, отопление на предните седалки и волана, и допълнителна електрическа печка за салона за бързо затопляне през зимата.
Включена е и 12-инчовата мултимедия с Bluetooth и четири USB-C порта - два отпред и два отзад.
Самата информационна система крие безброй глезотии, които рядко се срещат в този клас: настройки на амбиентното осветление, възможност да си записвате гласови бележки, настройки колко пъти да примигва мигачът. Можете даже да следите наживо спортни резултати - макар че ние не бихме се спрели точно на бейзбол и голф. Имате и запазената марка на корейците: колекция от различни природни звуци, замислени да действат успокояващо.
Багажникът на Kona събира малко над 400 литра, което не е много за този сегмент. Но тук има една изненада, която от много години не сме виждали в нов автомобил: резервна гума. Без нея обемът е 466 литра, което вече е съвсем стандартно.
Накратко, това е практичен и удобен автомобил, който спокойно може да покрие всичките нужди на едно съвременно семейство. И в този случай сме склонни да простим порасналата цена, защото Hyundai Kona е пораснал и във всяко друго отношение.
Още снимки от теста на Hyundai Kona вижте в ГАЛЕРИЯТА: