Ако приемем, че е редно децата да приличат на родителите си, второто поколение на Kia Niro намеква за скандална изневяра. Първата генерация бе практичен, но доста скучен на вид кросоувър. Второто има най-смелия дизайн в този сегмент.
От свръхагресивната предница до задните светлини с форма на бумеранг, новото Niro се разпознава от километър и няма никакъв шанс да го сбъркате с приличащите на клонинги конкуренти. Дали това обаче е положително? Нашата импровизирана анкета сред колеги ни върна отговори в целия диапазон между "страхотно" и "нечовешки грозно". Но ако съдим по факта, че ползващата същия дизайнерски език нова Kia Sportage е пазарна сензация в Европа, оценката на клиентите е точно каквато корейците са се надявали.
Новото Niro е и на различна платформа - дебютиралата през 2020 година К3, на която са също Hyundai i30 и Еlantra. Означава ли това, че и пътното поведение се е променило изцяло?
Нито един кросоувър на Kia до момента не беше имал претенции да бъде спортна кола. Niro също няма такива претенции, но все пак има един доста по-директен, много по-прецизен от досегашния волан, който дава спокойствие в завоите и даже едно усещане за динамика, което иначе не се връзва много с двигателя на този автомобил.
Като казахме "двигател", нека уточним, че и новото Niro, както и предишното, идва с три съвсем различни типа задвижване.
141 к. с. комбинирана мощност 265 Нм максимален въртящ момент 162 км/ч максимална скорост 10.8 секунди 0-100 км/ч |
Има чисто електрическа версия, с 65-киловатчасова батерия и 460 км обхват с едно зареждане. Тя вече може да захранва и външни електроуреди, и то с цели три киловата.
Освен това има плъг-ин хибрид, където батерията е 11 киловата, а комбинираната мощност е 183 коня.
И накрая идва това, което виждате - базовото Niro, което е самозареждащ се хибрид с малка батерия, 1.6-литров бензинов мотор, 6-степенен автоматик с двоен съединител и комбинирана мощност 141 коня.
Хибридната система е чудесна в града, където електрическата тяга при потеглянията ви прави доста динамични. Но на магистралата е по-скоро мъчителна. Освен ако не се успокоите и не карате с постоянна скорост, при което тази кола става тиха, спокойна, отпускаща и доста икономична.
Каране с максимално позволената скорост от София до Велинград и обратно ни даде среден разход от 5.3 литра на сто.
Другото, което не бива да очаквате от новото Niro, е подвизи извън асфалта. Тук няма опция за двойно предаване, а просветът е скромните 160 милиметра за хибридните версии и едва 150 за електрическата. Това не значи, че при нужда не може да ви качи в планината за един хубав панорамен поглед към София. Но няма съмнение, че това е автомобил, създаден за градски жители. И то за напредничави градски жители, защото Niro е сред най-развитите кросоувъри откъм технологии.
Има много неща в този интериор, които са ни симпатични отчетливо, като изчистения дизайн, двата големи екрана с много хубава графика, и множеството малки хитрости, които никой друг автомобил в света няма да ви предложи в точно тоя вид.
Например това, че пейзажчето, което служи като фон на централния дисплей, се променя според това какво е времето навън, и дали сте в града, или извън него. Или дигиталните бутони на централната конзола, чиито функции променяте с едно докосване. Самите дисплеи с диагонал по 10 инча са с чудесна графика и са четливи дори при ярко слънце.
Материалите изглеждат и се усещат качествени, макар голяма част от тях са да рециклирани за намаляване на вредните емисии при производството. Багажникът побира 425 литра. Предните седалки са много удобни и с достатъчно възможности за регулиране. Задните осигуряват простор и за хора над 190 см. Свързването с Android Auto и Apple CarPlay е съвсем безгрижно. Накратко, в салона на новото Niro почти всичко изглежда чудесно.
Но има и някои леки недомислици. Като голямото парче черен пианолак до превключвателя за скоростите, което в хубав летен ден се превръща в огледало и закачливо праща слънчеви зайчета към очите ви.
Това е доста дребен недостатък на фона на многото достойнства на тази кола. Но тя има и един по-голям: цената. Навремето първото Niro предлагаше практичен семеен автомобил за малко над 40,000 лева. Но електрификацията, задължителните нови електронни системи и неудържимата инфлация докараха нещата дотам, че сега хибридната версия започва от около 59,000 лева в базовото ниво и стига до 80,000 лева във върховото. Плъг-ин хибридът започва над 75,000 лева, а електрическата версия тръгва от 95,000 и стига до 115,000 лева в най-високото ниво.
Утешителното е, че Kia по стара традиция предлага много оборудване дори в базовото ниво. В него ще получите 16-цолови алуминиеви джанти, специални соларни стъкла с допълнителна ултравиолетова защита, рейки на покрива, кожен волан и лост, подлакътник и за задните седалки, двузонов климатроник, система срещу замъгляване на стъклото, круиз контрол, подгряване на волана и предните седалки, USB зарядни отпред и отзад, заден парктроник и камера за обратно виждане. Има даже временна резервна гума - все по-голяма рядкост в наши дни, когато повечето компании ви дават само пакетче с лепило.
Средното ниво на оборудване добавя по-големи джанти, LED светлини, повече декорации от пиано лак отвън, големия 10-инчов екран, автоматичен круиз контрол, а също и преден парктроник.
Най-високото ниво има стъклен покрив, ламинирани стъкла, кожен салон, електрическо регулиране на седалките с памет, подгряване и на задните места, вентилация за предните, аудиосистема Harman Kardon с 9 колони и, не на последно място, отличен head-up дисплей.
Ето го и заключението: новата Kia Niro е авангардна на вид, вместо безлична. И е с цената на премиум модел, вместо да е между най-достъпните. Сами преценете дали едното компенсира за другото. Онова, в което няма съмнение, е, че второто поколение е по-добро от първото. Точно както диктуват законите на еволюцията.
Още снимки от теста на Kia Niro вижте в ГАЛЕРИЯТА: