Като никога ще започнем този тест наопаки. Не отвън, а отвътре.
Новата Kia Sorento дава доста основания за това. Във всяко отношение тази кола е голяма стъпка напред в сравнение с предишната. Но в интериора и комфорта тя е революция.
Дори и само дизайнът я отличава напълно от досегашното Sorento, което ние харесвахме, но което бе подчертано скучно отвътре. Докато тук получавате стилно и много ергономично табло. Материалите са скъпи на пипане и се усещат добре сглобени. Харесва ни елегантната декорация с подсветка, на която можете сами да променяте цвета - нещо, което доскоро беше екстра като за S-класа. Харесва ни 10-инчовата мултимедия с навигация от ТоmТоm, която поддържа онлайн актуализация за трафика. Управлението на функциите е много лесно и интуитивно.
Аудиосистемата е Bose, а към нея има и малък бонус: шест комбинации с естествени природни звуци - от пролетна гора и океански прибой до пращяща камина. Тествахме ги и всъщност наистина действат приятно отпускащо. Графиките са качествени и симпатично нарисувани - например старомодните радиолампи, с които търсите станциите.
Седалките с кожа напа са безукорно удобни. Предните имат отопление и вентилация, и можете даже да ги включите в автоматичен режим - тогава температурните датчици в тях засичат температурата на кожата и сами преценяват дали да включат отоплението, или охлаждането.
И, разбира се, най-важното - седалките са общо седем. Третият ред се сгъва в багажника и не бива да очаквате чудеса от него, защото все пак е поставен върху пода и коленете ще са на нивото на очите ви. Но иначе двете най-задни седалки са удобни и даже 191-сантиметров индивид може да се намести доста удобно. При това ще има на разположение собствен контрол за климатика и собствен USB порт.
В това отношение Sorento е най-миролюбивият семеен автомобил, който сме срещали. Освен безжичното зарядно за смартфон, има още цели 10 зарядни точки - доста повече от възможните пътници. USB-портовете за задния ред са хитро вградени в облегалките на предните седалки.
Всичко това, и отличната шумоизолация, правят това купе едно от най-комфортните и отпускащи на пазара. Има само един съществен минус - и като казвам "съществен", сигурно ще се изсмеете. Става дума за звуците, с които тази кола ви казва, че не сте си сложили колана, или че сте настъпили лентата на пътя, или нещо подобно. Честно казано, от години не бяхме чували нещо толкова изнервящо. Разбира се, предупрежденията за сблъсък или настъпване на лентата не трябва да са чак отпускащи. Но тук малко прекаляват с истерията.
Горещо одобряваме обаче друга оригинална идея на Kia: как да се справи с проблема за сляпата зона на страничните огледала. Ето и решението: когато подадете мигач, 360-градусовата камера в огледалото прожектира върху дигиталното табло какво се вижда зад вас. В началото е леко дезориентиращо, но бързо се свиква. И е направо безценно при паркиране.
Как се усеща на пътя тази кола? Ние тестваме хибридната версия с 1.6-литров бензинов двигател и 44-киловатов електромотор, и оставаме доволни от динамиката. За разлика от плъг-ин версията, тази може да измине на ток едва около километър и половина. Но батерията и електромоторът помагат осезаемо при всяко ускорение. И забележимо свалят разхода в градски условия. От Kia обещават малко над 6 литра на 100 км в комбиниран цикъл. Ние отчетохме почти 8 на сто, но и не сме се старали да караме пестеливо.
Дизеловата версия върви с роботизирана кутия с два съединителя, но тук получавате класически шестстепенен автоматик и нямаме оплаквания от работата му. С 1850 килограма маса, това не е от най-дебелите момчета в сегмента. На пътя обаче Sorento се усеща някак достолепно... и мудно. Вероятно и заради шумоизолацията и мекото окачване. Трябва да се преборите с това внушение и да го настъпите по-сериозно, за да се убедите, че всъщност инженерите са си свършили добре работата.
Воланът е прецизен и огромното туловище взима завоите уверено, без да се накланя забележимо. Окачването е с макферсони отпред и многозвенно отзад - в Kia не са пестили от важните неща. Освен може би от фаровете, които може и да са LED, но не са адаптивни - рядкост в този ценови сегмент.
Като стана дума за цената, ето още един минус. Старото Sorento започваше от 67 000 лева и за тези пари получавахте доста оборудване, както си е характерно за Киа.
В България Sorento се предлага стандартно със система за задвижване на четирите колела, която при нужда прехвърля въртящ момент към задната ос, и с централен блокируем диференциал
Най-достъпната версия на новото започва от 90 000 лева - за дизел с 202 конски сили и с 4x4 (всъщност в България версията само с предно няма да се предлага изобщо). Това не е много на фона на сравним Mercedes GLE, който започва от 131 000 и е доста по-гол. Но си е доста за традиционните клиенти на Кia.
Традиционният хибрид, който караме, започва от 95 000 лева, а плъг-ин хибридът с 265 коня - от 114 000 лева.
Разбира се, базовото оборудване всъщност хич не е базово: алуминиеви джанти, би-LED светлини, рейки на покрива, 12-инчов дигитален кокпит, кожен волан, двузонов климатроник, интелигентен круиз контрол, подгряване на предните седалки и волана, 10-инчова навигация ТomTom, парктроник отпред и отзад плюс задна камера...
230 к. с. максимална мощност 350 Нм макс. въртящ момент 9.0 секунди 0-100 км/ч 193 км/ч максимална скорост |
Второто ниво добавя кожен салон, 19-цолови джанти, подгряване и на задните седалки, безжично зарядно, щори за прозорците и аудио Bose с 14 говорителя.
В най-високото ниво, Limited, ще получите още стъклен покрив с електрически люк, метални стъпенки, видеокамери с 360-градусов обзор, спортни педали, вентилация на предните седалки, хедъп дисплей, и черешката на тортата - автоматична система за паркиране, при която можете да излезете от автомобила и да го оставите сам да се намести в тясното място на паркинга. Но тя е достъпна само за дизеловата версия.
Накратко, Sorento е вече по-скъп, но и много по-интересен и комфортен семеен автомобил. Ако търсите удобство и практичност, той няма много конкуренти в сегмента. Ако търсите престижа на емблемата, ще трябва да отидете другаде. И с по-натъпкан портфейл.
Още снимки от теста на Kia Sorento вижте в ГАЛЕРИЯТА: