Stinger има със 17% по-директно управление от един от основните си конкуренти, казва ни инженерът, натоварен с представянето на най-мощния модел на Kia в историята. Реакцията на волана е с 10% по-бърза, а колата е с цели 30% по-устойчива на странично подхлъзване.
КОЙ Е КОНКУРЕНТЪТ, искаме да разберем ние. Отговорът идва без капка колебание: BMW Серия 4.
Възпитано се опитваме да прикрием снизходителните си усмивки.
Но на другия ден сме зад волана на Stinger на писта "Майорка" и изобщо не ни се налага да прикриваме каквото и да било.
ОКАЗВА СЕ, ЧЕ ЧОВЕКЪТ не е излъгал. За Kia този автомобил е същото, каквото някога бе Golf GTI за Volkswagen. Съмняваме се да се продаде в същите количества, защото цената му не е точно като за бестселър. Но няма и капка съмнение, че Stinger поставя скромната доскоро корейска компания на съвсем друго стъпало в автомобилната йерархия.
МНОГО ПЪТИ СМЕ ВИЖДАЛИ производители от масовия сегмент да скалъпят нещо с повечко хром и кожа и да ни го представят като "своя пръв премиум модел". Обикновено това е комично и даже донякъде унизително. В случая обаче Kia изобщо няма подобни амбиции. Корейците първи ще ви кажат, че Stinger не е премиум автомобил. Те не се опитват да ви убедят, че емблемата им е станала престижна като тези на голямата германска тройка. Целта на тази кола е съвсем друга: просто да покаже на какво са способни инженерите и дизайнерите на Kia.
СРАВНЕНИЕТО СЪС СЕРИЯ 4 е разбираемо, защото начело на въпросните инженери е някой си Алберт Бийрман. Всъщност не друг, а дългогодишният шеф на М-поделението на BMW.
Но нека не изпреварваме нещата и започнем от дизайна. Stinger има архитектурата на класически гран туризмо автомобил със задно предаване - макар да сме сигурни, че версията с 4x4 ще е по-търсена.
Това означава къс преден надвес, издължен капак, внушително междуосие и елегантна линия на покрива. Тигровата муцуна гарантира, че отдалеч ще разпознаете тази кола като Kia. Специфичните светлини, особено отзад, гарантират, че няма да я сбъркате с никоя друга.
А ефектните въздуховоди са съвсем истински и функционални - рядко явление в днешния свят на фалшиви идеали, фалшиви новини и фалшиви гърди.
STINGER ИДВА С ТРИ ДВИГАТЕЛЯ, и три нива на оборудване. Дизелът с обем 2.2 литра е отстъпка пред хората, които си купуват спортна кола само заради външния й вид. Моторът е пестелив, но не се погажда добре с 8-степенния автоматик и освен това до голяма степен обезсмисля труда на Бийрман и колегите му.
Доста по-приятна алтернатива е двулитровият бензин с 255 коня и задно предаване. Той е пъргав, звучи приятно и е доста рафиниран благодарение на специалния маховик, който обира вибрациите.
НО ИСТИНСКИЯТ СМИСЪЛ на тази кола е в най-големия двигател - същия 3.3-литров V6, който Hyundai ползва за най-наточените версии на Genesis. Тук туин турбото качва конете до цели 370, което прави Stinger най-мощния автомобил в историята на Kia. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема по-малко от 5 секунди, по-бързо от предишното Porsche 911 Carrera.
Ускорението от 80 до 120 км/ч става за три секунди - което в света на междуградските изпреварвания е почти равно на телепортация.
НО НЕ СКОРОСТТА Е ГЛАВНОТО достойнство на Stinger. Още първата предпазлива обиколка на пистата ни доказва, че инженерът от снощи е бил прав. Това е удивително директна кола, която се хвърля в завоите като разлютена оса напук на 1800-те си килограма. Разбираме напълно намека за ужилване в името й.
Окачването, с адаптивни и поотделно контролирани амортисьори, реагира в наносекунди. Версиите със задно предаване имат диференциал с ограничено приплъзване. За 4х4 колите като тази, която тестваме, има векторен контрол, който забавя вътрешните задни колела в завой. Резултатът е, че от обичайното недозавиване няма и следа. Спирачните апарати от Brembo са безукорни.
РАЗБИРА СЕ, ИМА ДЕСЕТКИ автомобили, които се справят отлично на пистата, само за да ви извадят зъбите в мига, в който я напуснете. Stinger не е от тях: на нормални пътища това е комфортен, отпускащ автомобил, отличен за дълги пътешествия. Седалките са много добри. Интериорът предлага качество на материалите и изработката, каквото не сме виждали в корейска кола. Оборудването е разточително дори в базовото ниво.
ВСЕ ОЩЕ НЕ БИХМЕ ОТИШЛИ ДОТАМ да кажем, че Stinger е по-добър от "четворката" на BMW. В някои отношения му липсва рафинираност. Осемстепенният автоматик е чувствително подобрение спрямо предишните творения на корейците, но все още отстъпва на германските образци. И, разбира се, остава главният проблем: колкото и ефектна да е на вид колата ви, колкото и добре да върви, емблемата й все още казва на света: Kia.
КОЕТО ВСЪЩНОСТ Е САМО ЗА ДОБРО. Просто защото тук плащате само за технологиите, не и за марката. Базовият двулитров Stinger започва от 70 000 лева, което е без аналог за кола с подобни способности. И освен това включва 18-цолови алуминиеви джанти, LED светлини, кожен салон, климатроник, 7-инчова навигация, парктроник отпред и отзад с камера, подгряване на волана и предните седалки, и още две дузини симпатични екстри.
Най-мощната версия с V6-мотора вдига летвата до 115 000, което вече са много пари за Kia. Но е с 50 хилядарки под цената на BMW M4.
АКО ЦЕЛТА ВИ Е ДА ВПЕЧАТЛИТЕ някого с финансовите си възможности, има цяла дузина по-добри предложения от Stinger. Но ако целта е просто да се насладите на шофирането, преди компютрите окончателно да са ни го отнели, тази кола е същинско откровение.
Снимки: КОЛЕЛА, Kia
370 к. с. максимална мощност
510 Нм максимален въртящ момент
270 км/ч максимална скорост
4.9 секунди 0-100 км/ч