Според една изтъркана мъдрост най-важни за изграждането на характера са първите седем години.
С i3 BMW се опита да ни даде не просто електрическо задвижване, а един автомобил за изцяло нов начин на живот: по-скромен, по-възпитан, с истинска грижа за околната среда. Но се оказа, че никой не напира особено да сменя начина си на живот. За повечето купувачи на електромобили те бяха само средство да изпъкнат сред останалите, както и да стигат от 0 до 100 км/ч малко по-бързичко.
Всъщност не - ни най-малко. IX3 е много напредничав и добре обмислен автомобил. Просто големите промени в него са невидими за окото. Те се отнасят до батерията, eлектромотора, софтуера за управление на енергийните потоци и ефективността като цяло.
Докато останалите производители разчитат на поддоставчици за електрическите компоненти, BMW си ги разработва сама. Синхронният електромотор е от ново поколение и си създава собствено магнитно поле - тоест не се нуждае от магнити и от толкова недостигащите напоследък редки земни елементи. Според германците коефициентът на полезно действие достига 93%, при едва 40% за модерните двигатели с вътрешно горене.
286 к. с. максимална мощност 6.8 секунди 0-100 км/ч 460 км пробег (WLTP) |
Енергийната плътност на батерията е увеличена с 30 на сто. Самата батерия е с използваем капацитет 74 киловата - по-малко от конкурентите, но е достатъчна за пробег от 460 километра по новия тестов цикъл WLTP. В изпитания iX3 измина дори 520 километра с едно зареждане, но за да постигнете подобно нещо, трябва да сте завършили търпение в манастира Шаолин.
В нашия тест, с включено отопление, чести спирания, потегляния и ускорения - с две думи, доста неикономично каране - тази кола измина 203 километра и разполагаше със заряд за още 211. Допускаме, че при по-плавно шофиране спокойно ще направи и 450. И заслугата за това далеч не е само на батерията.
Звучи изненадващо, но е логично. Компютърът ползва и навигацията, и данни от радарите и камерите, за да избере най-ефективния режим на рекуперация. Когато наближавате кръстовище, или влизате в населено място, той я засилва и намалява скоростта. Същото се случва и когато засече по-бавен автомобил пред вас. А когато се движите с постоянна висока скорост или се спускате, компютърът може да прецени, че е по-ефективно изобщо да я изключи.
Резултатът от това е, че при нормално шофиране тази кола може да ви закара от София до Бургас с едно зареждане - стига да не бързате много. Освен това е способна да се зарежда с прав ток при 150 киловата, което ви дава 100 километра пробег само за десет минути. Остава само някой да построи подобни зарядни станции и в България.
Всичко това е чудесно, разбира се. Но всъщност най-необикновеното нещо в тази кола е... колко е обикновена. Тя не само изглежда, но и се усеща и се кара като нормално BMW. Воланът е бърз и директен. Батерията добавя половин тон към теглото, но пък центърът на тежестта е със 7.5 сантиметра по-ниско, отколкото при стандартното Х3, така че и пътното поведение впечатлява. 286-те коня не са никак малко сами по себе си, но тук към тях се добавя и незабавният въртящ момент на електромотора.
Даже и офроуд способностите не са пострадали чак толкова - просветът наистина е намален, но до 19 сантиметра, което надминава повечето конкуренти. Все пак не ви съветваме да атакувате каменисти пътеки с литиево-йонна батерия под вас.
Изобщо, това вече не е опит за революция и радикална промяна в начина ни на живот. Това е просто BMW: кола, създадена да доставя удоволствие.
Още снимки от теста на BMW iX3 вижте в ГАЛЕРИЯТА: